گزارش آماری بانک مرکزی «سامانه ثبت معاملات ملکی» است.

زمان: 18:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791331

معاون پژوهش و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی گفت: گزارش آماری مورد استفاده بانک مرکزی در تهیه گزارش توسعه بازار مسکن در تهران «سامانه ثبت معاملات ملکی در کشور» است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، معاون تحقیقات و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی به تشریح روند تهیه گزارشی از بازار مسکن شهر تهران که به صورت ماهانه توسط بانک مرکزی منتشر می شود، گفت: بازار معاملات مسکن تهران به صورت ماهانه در بازار مسکن تهران به صورت ماهانه منتشر می شود. سامانه ثبت معاملات ملکی کشور» که از سال 1387 در کشور آغاز به کار کرد.

وی افزود: این سامانه با ثبت جزئیات اطلاعات رهن املاک (شامل قیمت خرید و فروش، متراژ، سال ساخت و آدرس دقیق واحد مسکونی طبق کد پستی) زیرساخت مناسبی برای جمع آوری و تحلیل املاک است. . اطلاعات بازار املاک و مستغلات به ویژه در بخش «تامین واحدهای مسکونی. به طوری که دستگاه‌های اجرایی ذیربط و دستگاه‌های آماری کشور مانند وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی آمار و اطلاعات خام را از این سامانه بنابراین باید تاکید کرد که فرآیند محاسبه قیمت ماهانه بر اساس اصلاح آماری اطلاعات مربوط به معاملات ثبت شده در قالب کد رهگیری در سامانه دفاتر مشاوران املاک دارای مجوز اتحادیه مربوطه. .

مجید فلاحی نیا ادامه داد: بر اساس آخرین برآوردها در آبان ماه امسال متوسط ​​قیمت خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 320.1 میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل یک میلیون ریال بوده است که نشان می دهد. افزایش 2 درصدی این افزایش مربوط به میانگین قیمت شهر تهران است و درصد تغییرات قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران متفاوت است؛ در این ماه از مجموع 22 منطقه تهران 9 منطقه کاهش قیمت داشتند. مسکن (بین 0.3 تا 6.1 درصد) نسبت به ماه قبل.

وی افزود: در آبان ماه سایر نقاط تهران با افزایش مثبت قیمت مسکن همراه بود. در این راستا، متوسط ​​رشد ماهانه قیمت‌ها در سه ماهه اول مهرماه معادل 4.4 درصد بوده که با سهمی حدود 0.6 واحد درصد، عامل غالب رشد ماهانه در مهرماه 1.2 درصد بوده است.

فلاحی نیا تاکید کرد: بر این اساس به دلیل تفاوت دامنه نوسانات قیمت ملک در مناطق مختلف، به طور کلی تعمیم تغییرات قیمت ها در یک منطقه یا منطقه خاص برای کل شهر تهران پشتوانه کارشناسی ندارد.

وی با اشاره به ادعای نادرست محاسبه میانگین قیمت مسکن به دلیل پوشش ناقص کلیه خرید و فروش ها در این سامانه، گفت: در حال حاضر علیرغم برخی نواقص، سامانه ثبت معاملات ملکی کشور دارای اطلاعات ارزنده ای در زمینه آماری است. مقامات تحت نظر و این ارزیابی از توسعه بازار مسکن است. این سامانه به ویژه در کلانشهر تهران به دلیل در دسترس بودن سطح مناسبی از معاملات، کفایت یک نمونه آماری مناسب را در هنگام محاسبه میانگین قیمت دارد و به سیاستمداران امکان ارزیابی و تحلیل تغییرات قیمت مسکن را می دهد.

بر اساس ماده 18 قانون پرش مسکن مصوب 1400، ثبت کلیه معاملات ملکی اعم از فروش مسکن در سامانه و دریافت شناسه رهگیری الزامی است و لذا انتظار می رود اجرای آن الزامی باشد. این قانون از سوی اتحادیه مشاوران املاک مشکل عدم پوشش آماری معاملات در این سامانه را برطرف خواهد کرد.

انتهای پیام/

وی در پایان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با دریافت آمار و اطلاعات خام معاملات از «سامانه ثبت معاملات ملکی کشور»، حجم معاملات و قیمت مسکن را محاسبه و گزارش می کند، خاطرنشان کرد: با داشتن ادعاها، اسناد و مدارک معتبر یا سایر منابع اطلاعاتی که می تواند به بهبود گزارش منتشر شده توسط این بانک و سایر مراجع آماری کمک کند، ارائه مواردی برای بررسی و ارزیابی بیشتر ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید