رشد عجیب کسب و کار در بحران اقتصادی/ از اجاره حساب بانکی تا فروش اعضای بدن

رشد عجیب کسب و کار در بحران اقتصادی/ از اجاره حساب بانکی تا فروش اعضای بدن

روز جدید شاخص‌های کلان اقتصادی نشان از رکود تورمی بی‌سابقه در اقتصاد ایران دارد، اما در میان این ارقام، بسیاری برای بقای خود دست و پنجه نرم می‌کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند حقیقت را بگوید. رویداد۲۴ در این گزارش نگاهی دارد به مشاغل جدیدی که در دوران بحران اقتصادی بر بسیاری از افراد جامعه تحمیل شده است. از فروش شناسنامه و اجاره حساب تا فروش جگر و تخم مرغ.

«سلام، زنگ زدم تا به شاهد خبر بدهم. / کدام تبلیغ؟ کجا او را دیدی؟ / آگهی فروش شهادت را نزدیک دادگستری خیابان جمهوری دیدم. می خواستم ببینم می توانید بیایید و در مورد انحصار ورثه شهادت دهید؟ / آره. مشکلی نیست فقط ساعت و روز را بگویید. / به سه شاهد برای شهادت در مورد درخواست انحصار وراث نیازمندم. من یک شاهد دارم، دو شاهد دیگر می خواهم. میخواستم ببینم میتونی غیر از خودت کسی رو معرفی کنی؟ / مشکلی نیست او همکار من است. / چقدر دلت تنگ شده؟ / نرخ ما 300 هزار تن است. اما اکنون ما برای شما کمتر حساب می کنیم. شما 250 هستید، اما باید ساعت را قبل از ده صبح تنظیم کنید تا با این سرعت بشمارید. “قیمت در ساعات شلوغ اداری افزایش می یابد.”

این گفتگوی کوتاه با فردی است که شهادت می دهد و پول می گیرد. اگرچه در سال های گذشته مردم در دادگاه و دادگاه راه می رفتند و شاهد طلاق، ازدواج و خدمات به عنوان انحصارات ارثی بودند، اما اکنون تعداد آنها زیاد شده و تبلیغات و گوشی های بیشتری دیده می شود و قیمت آنها تا دو برابر افزایش یافته است. این افراد مجبور به این کار شدند و در صورت اثبات دروغ بودن شهادتشان بین شش ماه تا دو سال زندان محکوم خواهند شد.

شهادت فروشی تنها پدیده ای نیست که در سال های اخیر در ایران رخ داده است.

اجاره یک حساب بانکی 6 میلیون تن

کانال تلگرام آنها بیش از 83000 عضو دارد و شعارشان درآمد ثابت با کمترین فعالیت است. برای یکی از مدیران کانال اس ام اس فرستادم و نحوه کارشان را پرسیدم. همانطور که از صحبت های مدیر این کانال تلگرامی پیداست جامعه هدف آنها بیکاران و میزبانان هستند. خودم را خانه دار معرفی می کنم و می گویم بی صبرانه منتظر این درآمد هستم.

حساب بانکی من و ثبت نام در صرافی رمزارز را می خواهد. او می گوید شغل آنها در زمینه ارزهای رمزنگاری شده است و برای انتقال پول در روز به حساب های بانکی مختلفی نیاز دارند تا بتوانند روزانه بالاتر از سقف بانک پول منتقل کنند. میگم اگه بانک بفهمه حسابم مال من نیست اذیتم میکنه؟ می گوید نه منع قانونی ندارد.

همین گفتگو را با وکیل دادگستری انجام دادم و متوجه شدم که طبق متن قانون تفویض اختیار، دسترسی به حساب بانکی دیگر منع قانونی ندارد و مشتریان حساب های اجاره ای نیز از طریق این خلأ قانونی این کار را انجام می دهند. جرم فقط در صورتی ثابت می شود که ثابت شود پول در حساب شما پولشویی شده است و در اینجا می توان به غیر از اجاره حساب، مرتکب جرایم دیگری نیز شناخته شد.

در چنین شرایطی در ماه‌های اخیر با افزایش فشار حیاتی بر تعداد متقاضیان حساب اجاره‌ای و مالکان افزایش یافته و شما حساب خالی خود را اجاره می‌کنید و ماهیانه 6 میلیون تن دریافت می‌کنید. البته به این قیمت که روزی گیر بیفتید و از نظر قوه قضائیه همدست کسانی شوید که تجارت غیرقانونی کرده اند. اما به نظر می رسد فشار معیشت افراد بیشتری را مجبور به انجام این کار کرده و آنها را مجبور به انجام کارهای پرخطر برای امرار معاش کرده است. نگاهی به محبوبیت این کانال های تلگرامی و افزایش تبلیغات اکانت های اجاره ای گواه این مدعا است.

بسیاری از اخبار مربوط به فروش سقف با متری 10 میلیون تن، فروش کارت سوخت، اجاره شناسنامه و کارت ملی از جمله مواردی است که این روزها که اوضاع اقتصادی روز به روز سخت می شود، بر تعداد آنها افزوده می شود. .

پلتفرم های تبلیغاتی برای فروش اعضا

شاهد فروش و اجاره قبوض و کارت ملی و اجاره پشت بام شاید این روزها ساده ترین و کم ریسک ترین خرید و فروش باشد. در شرایط اقتصادی فعلی تورم و بیکاری گسترده، بسیاری از چیزها در حال تبدیل شدن به کالا و قیمت هستند.

اگر در سال‌های گذشته اعضایی مانند کلیه و تخمک قیمت‌گذاری می‌شد و مردم مجبور بودند آن‌ها را بفروشند، اکنون در طوفان تورم و فشار معیشتی، تعداد اعضای قابل فروش افزایش یافته و روز به روز افراد بیشتری فقط به فروش اعضای بدن می‌پردازند. هزینه بقا

تعداد افرادی که در مقابل بیمارستان ها و راهروهای بیمارستان ها و مراکز درمانی و پیوند اعضا می خواهند اعضای بدن خود را بفروشند در حال افزایش است و البته تنوع بین اعضا رو به افزایش است و دیگر منجر به فروش کلیه و تخمک نمی شود. در همین حال، پلتفرم هایی برای تبلیغات خرید و فروش اعضای بدن برای سازماندهی بیشتر کسب و کار راه اندازی شده است. گشت و گذار در یکی از این سایت ها که با شعار حمایت از فروشندگان اعضای بدن به صورت ناشناس شروع شده است، نشان می دهد که این سایت در استان های مختلف مشتری جذب می کند و واسطه ای بین فروشنده و خریدار اعضای بدن است.

در میان آگهی های درج شده در این سایت، فروش کلیه و کبد بسیار پرطرفدار است و آگهی های زیادی برای فروش این دو عضو وجود دارد. به نظر می رسد میانگین سنی کسانی که آگهی ارسال کرده اند کمتر است و بیشتر آگهی ها توسط افراد بین 20 تا 35 سال ارسال می شود. در این سایت هر کلیه بین 200 تا 400 میلیون تن خرید و فروش می شود و قیمت جگر بستگی به حجم فروش دارد و برای فروش یک سوم جگر بین 100 تا 200 میلیون تن و برای فروش نیمی از کبد، بین 200 تا 300 میلیون تن است.

فروش قطعات بدن در ایران

گرچه همواره سیاست دولت‌ها فشار بر این گونه مشاغل بوده است، اما روند بحرانی وضعیت اقتصادی نشان می‌دهد که هر چه وضعیت اقتصادی وخیم‌تر باشد، این مشاغل گسترده‌تر می‌شوند و مردم مجبور به فروش هویت و اعضای بدن خود می‌شوند. . .

در دولت اصلی، سیاست‌های اقتصادی غیررفاهی با شدت و شدت بیشتری ادامه دارد و دامنه هر سیاست حمایتی بیش از پیش رو به کاهش است. از 24 میلیون جمعیت ایران که درآمدی ندارند، بیش از 16 میلیون نفر تنها منبع درآمدشان یارانه 45 هزار تومانی است و کمتر از 8 میلیون نفر از این جمعیت 250 هزار تومان از سازمان بهزیستی یا کمیته امداد مستمری دریافت می کنند.

در لایحه بودجه 1401 دولت ابراهیم رییسی، بودجه دو نهاد حمایتی سازمان بهزیستی و کمیته امداد مجددا کاهش یافت و به کمترین میزان خود در 10 سال اخیر رسید. با ادامه روند فعلی اقتصادی، همه پیش‌بینی‌ها این است که افراد بیشتری از دهک بالای درآمدی به دهک پایین سقوط کرده و به زیر خط فقر مطلق می‌رسند.

تنها ادعای دولت این است که یارانه را از 45 هزار تن در سال آینده به 120 هزار تن خواهد رساند، اما در عین حال دولت ارز دولتی را حذف می کند که به گفته کارشناسان قیمت بسیاری از مواد غذایی اساسی دو برابر خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی باید منتظر افزایش جریان های درآمدی مانند فروش هویت و اعضای بدن بود و افراد بیشتری تنها به قیمت زنده ماندن از این مشاغل به آنها تحمیل می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید