رشد پرونده های معلق در دیوان عالی کشور


ساعت: 17:23
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1892096

رئیس کل دادگستری با ابراز نگرانی از حجم زیاد پرونده های در حال رسیدگی گفت: پیشنهاد تغییرات در برخی مواد قانونی را داده ایم، امیدواریم هر چه زودتر در این زمینه تصمیم گیری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در جلسه وحدت رویه قضایی شورای عمومی که صبح امروز با حضور جت الاسلام سیدمحمدجعفر منتظری برگزار شد. حجت الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه و قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور گفت: سطح عالی کشور بسیار بالاست، این امر باعث شد تا مدت ها برای رسیدگی به پرونده های تجدیدنظر

وی افزود: متاسفانه بخش زیادی از وقت قضات دیوان عالی کشور صرف رسیدگی به پرونده ها، انتقال و اعاده دادرسی و … می شود. در حالی که رسیدگی به درخواست تجدید نظر بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

در مورد اصلاح مواد قانونی هر چه سریعتر تصمیم گیری شود

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با ابراز نگرانی از حجم بالای پرونده های در حال رسیدگی و فشار مضاعف به همکاران قاضی گفت: در برخی مواد قانونی اصلاحاتی را به معاونت حقوقی قوه قضاییه پیشنهاد کرده ایم، امیدواریم اقدامات ویژه ای انجام شود. در این زمینه در اسرع وقت تصمیم گیری خواهد شد تا از فشار کاری بر قضات دادگاه کاسته شود.

اظهارات قضات در مورد جایگاه قضات و احکام، مسائل قضایی

در ادامه تعدادی از قضات دیوان عالی کشور در خصوص لزوم آسیب شناسی از حیث افزایش پذیرش پرونده، اعاده دادرسی، اجرای آرای دادگاه، عزل و… اظهار نظر کردند. و بر سازماندهی از سرگیری تولید تاکید کرد.

رئیس اداره سی و پنجم دیوان عالی کشور به مشکلات موجود در رسیدگی، اعاده دادرسی و تخصیص اماکن اجتماعی اشاره و بر حل معیشت همکاران قضایی و اداری تاکید کرد.

رئیس شعبه هجدهم دیوان عالی کشور نیز در این جلسه بر اهمیت جرم زدایی، اتخاذ راهکارهای کاهش تعداد پرونده ها و آسیب شناسی مشکلات موجود در دادرسی تاکید کرد.

یکی دیگر از قاضی دیوان عالی کشور خواستار اجرای به موقع احکام مفسدان و تخریب کنندگان نظام اسلامی شد.

رئیس حوزه سی و یکم دیوان عالی کشور در اصلاحیه قانون نظارت بر رفتار قضات بر رعایت شأن قضات از سوی شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد.

یکی از مستشاران دیوان عالی کشور بر تأیید صریح و صریح قوانین و حفظ حرمت و احترام قضات پیشکسوت و مجرب تاکید کرد.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور: مشکل دیوان عالی کشور تغییر برخی مواد قانونی برای ارتقای کارایی است.

در ادامه جلسه غلامعلی صدکی معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور با بیان اینکه قوه قضاییه یعنی دادگاه و دیوان عالی کشور در رأس آن قرار دارد، گفت: مشکل دیوان عالی کشور است. بهبود اثربخشی اصلاح برخی از مواد قانونی است، اما این سوال حل نشده باقی مانده است.

وی بر رفع مشکلات حوزه پرسنلی در دیوان عالی کشور تاکید کرد و تصریح کرد: انتظار می رود در این راستا اقداماتی انجام شود و کارگروهی در زمینه مسائل مالی و اداری تشکیل شود. مشکلات با حضور معاون مالی و پشتیبانی و معاونت منابع انسانی.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور افزود: مقام معظم رهبری تعابیر بسیار خوبی از دیوان عالی کشور دارند و دیوان عالی کشور قلب قوه قضائیه کشور است اما متاسفانه نگاه قضات و جایگاه دیوان عالی کشور این است. متناسب با شأن ایشان نبوده و از نظر حمایت ها و امکانات با مشکلات زیادی مواجه هستیم و باید از هرگونه تصمیم و اقدامی که منجر به تضعیف دیوان عالی کشور شود خودداری شود.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام مصدق معاون اول قوه قضاییه ضمن تسلیت ایام شهادت امام زین العابدین (ع) و گرامیداشت هفته دولت گفت: بسیار خوشحالم که از این بابت. دادگاه عالی کشورم فرصت حضور در این نشست علمی و امروز را برای من فراهم کرد و باعث افتخار است که در کنار شما هستم.

دیوان عالی بدون شک بالاترین مقام قضایی است

وی ادامه داد: بیش از 30 سال از تجربه قضایی من می گذرد اما غرور آفرین ترین بخش زندگی قضایی من به زمانی مربوط می شود که به مدت دو سال به عنوان نماینده دادستان در جلسه شورای عمومی شرکت کردم و مزایای آن. این دیدارها واقعا غیر قابل وصف است.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: دیوان عالی عالی ترین مرجع قضایی است و این جایگاه همانطور که قضات حاضر در جلسه بیان کردند باید تقویت شود و جایگاه رفیع قوه قضاییه در جامعه برای عموم قابل درک باشد. عمومی.

تا هفته آینده بحث تغییر مواد قانونی در مجلس مطرح می شود

وی یادآور شد: زمانی که من ریاست معاونت حقوقی قوه قضائیه را بر عهده داشتم، کار اصلاح برخی از قوانین قضایی به صورت جهادی آغاز شد و آماده شد تا در قالب طرح و لایحه به مجلس ارسال شود، اما متاسفانه حل نشده باقی مانده است ریاست «قوه قضاییه» ماه گذشته دستور داد که من شخصاً این مسئولیت را بر عهده بگیرم. با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع، تا هفته آینده در قالب طرحی به مجلس ارائه خواهد شد.

یکی از دلایل تسویه حقوق، شایعات پیرامون فضای مجازی است

معاون اول قوه قضائیه در رابطه با موضوعات مطرح شده معیشت همکاران قضایی و اداری گفت: یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن موضوع ساماندهی حقوق و پرداخت ها شایعات غیرواقعی است که مطرح می شود. منتشر شده در فضای مجازی درباره افزایش حقوق قضات.

یکی از قضات با اشاره به موضوع کسورات و معوقات گفت: در تلاش هستیم با معاونت مالی جلسه ای داشته باشیم و نمایندگانی از قضات در آن جلسه شرکت کرده و نظرات خود را ارائه کنند.

حجت الاسلام مصدق گفت: مطالبی را که قضات محترم دیوان عالی کشور در این جلسه بیان کردند را یادداشت کردم و انشاالله با رئیس قوه قضائیه در میان می گذارم.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری نیز با تسلیت ایام شهادت پیامبر عاشورا امام سجاد (ع) گفت: از اینکه نتوانستم در جمع قضات عالی دیوان عالی کشور و عموم مردم حاضر شوم عذرخواهی می کنم. جلسات مجمع و این شکست مسئولیت است من مسئول خیلی چیزها هستم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: در این جلسه شاهد مطالب و استدلال های قضات بودم و واقعا از موضوعات مطرح شده استفاده کردم.

دیدگاهتان را بنویسید