رشد ۱۰ برابر بودجه هیئت امنا روز جدید

رشد 10 برابری بیش از بودجه هیئت امنا

روز جدید : بلاتکلیفی بودجه از رئیس مرکز پژوهش های مجلس

بودجه هیات امنا در سال های اخیر همواره محل بحث بوده است. این سوال به ویژه در سال‌هایی که انتخابات برگزار نمی‌شود، حادتر می‌شود که افزایش بودجه این نهاد نظارتی چیست و باید صرف چه چیزی شود؟ در روزهای اخیر پیش بینی می شود بودجه این نهاد ناظر 23 درصد افزایش یابد، البته هیات امنا در توضیح خود از کاهش 40 درصدی بودجه نسبت به سال گذشته خبر داد. برآوردها نشان می دهد که بودجه هیات امنا از 23 میلیارد و 8126 میلیون در لایحه بودجه از سال 87 به رقم پیشنهادی 277 میلیارد تن در سال 1401 رسیده است. این بیش از 10 برابر در 14 سال است. سوال اصلی که همیشه مطرح می شود این است که در سال هایی که انتخابات وجود ندارد چه چیزی باعث افزایش بودجه این نهاد می شود. پاسخی که اخیراً سخنگوی این شورای دفاعی داده البته جدید نیست اما قبلا گفته شده است. هادی طحنظیف گفت: زیرساخت ها، فعالیت های سازمانی، آموزشی، به روز رسانی و توسعه سیستم های نظارتی و ساماندهی ناظران فقط مختص سال انتخابات نیست، یک کار مستمر است. دیروز هیئت امنا در این خصوص توضیحاتی را صادر کرد که در آن به هزینه های جاری این نهاد از جمله هزینه های خدمات نظارتی آن در استان ها اشاره شد. دفاتری که در زمان تأسیس با انتقادات فراوانی مواجه شد و بسیاری بر این باور بودند که ایجاد آن با تعهدات قانونی این نهاد مغایرت دارد. هیأت امنا در پاسخ می گوید: «علاوه بر بررسی و اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی و اساسنامه های دولت با شرع و قانون اساسی و همچنین پاسخگویی به استفتائات شرعی دیوان عدالت اداری، وظایف هیأت امنا تأمین زیرساخت های نظارتی است. انتخابات، آموزش شبکه نظارت بر انتخابات، دفاتر نظارت بر انتخابات در نقاط مختلف کشور و غیره و همچنین فعالیت های منقطع که صرفاً در ایام انتخابات مربوط می شود، تقسیم می شود… بر این اساس، بودجه فعالیت های مستمر در حوزه نظارت بر انتخابات تقسیم شده است. در قوانین بودجه، هیأت امنا همه ساله و زیر در نظر گرفته شده است، در حالی که ردیف فعالیت های معلق به عنوان بودجه انتخاباتی ناهمگون پیش بینی شده و تنها در سال های انتخابات … «پیشنهاد بودجه 1401 نیز حذف شده است».

در توضیح هیات امنا آمده است: کل بودجه پیشنهادی برای هیات امنا در سال 1401، 277 میلیارد تن است، در حالی که رقم مصوب مجلس شورای اسلامی برای هیات امنا در قانون بودجه سال 1400، 491 میلیارد تومان است. 331 میلیارد تومان برای فعالیت های دائمی هیات امنا و 160 میلیارد تومان نظارت بر انتخابات 1400 (ریاست جمهوری، اجلاس های موقت مجلس شورای اسلامی و اجلاس های موقت مجلس رهبری) را بر عهده داشتند. علاوه بر این، این اداره خاطرنشان کرد که برخلاف آنچه پیشنهاد شده بود، بودجه این موسسه نسبت به سال قبل 40 درصد کاهش یافته است. طبیعتاً این کاهش 40 درصدی به این دلیل است که امسال انتخاباتی در نظر گرفته نشده است که مستلزم هزینه های اضافی است. اما نکته ای که مغفول ماند این است که بدون توجه به مقایسه دو ساله، روند بودجه این نهاد در سال های اخیر بدون توجه به اینکه امسال انتخابات برگزار شده یا خیر، افزایش یافته است.

تا سال 90 تنها یک ردیف بودجه برای هیئت امنا در نظر گرفته شده بود، اما از سال 91 ردیف جدیدی به نام «کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی» به بودجه اضافه شد. رقمی که هنوز توضیح داده نشده است که از کجا استفاده می شود.

قابل ذکر است که تا سال 90 بودجه هیات امنا به طور متوسط ​​سه تا چهار درصد رشد داشت اما از سال 90 این رشد دو رقمی بوده و حتی در سال 94 بودجه این نهاد 99 درصد افزایش یافته است. . قابل ذکر است که در سال 95 که انتخابات برگزار نشد و باید بودجه هیات امنا نسبت به سال 94 کاهش می یافت، باز هم با رشد 21 درصدی مواجه خواهد شد که در سال های 96 و 97 نیز تکرار خواهد شد. به اعتراضات به بودجه هیات امنا گفته شد: بودجه هیات امنا بسیار کمتر از کمک هزینه برخی مسئولان است.

دیدگاهتان را بنویسید