هیئت امنا و هیئت تشخیص همچنان استثناهایی از شفافیت هستند

هیئت امنا و هیئت تشخیص همچنان استثناهایی از شفافیت هستند

روز جدید: نمایندگان مجلس یازدهم که حقوق خود را از انتشار در سامانه پاکنا مستثنی کرده بودند، در آخرین دقایق بررسی بودجه سال 1401 آن را تغییر دادند تا حقوق آنها همانند سایر دستگاه ها منتشر شود. این سیستم به عنوان یک استثنا باقی ماند تا به شفافیت این دو دستگاه دست نیابد. مجلس یازدهم که ماه هاست طرح شفافیت را در دومین سال خود در بهارستان بررسی نمی کند، بالاخره تصمیم گرفت گامی رو به جلو بردارد تا حداقل دستمزد در سامانه ای که برای این منظور طراحی شده منتشر شود. اما شفافیت، کلید واژه ای که نمایندگان مجلس یازدهم بارها در نطق خود به آن استناد می کنند و وعده آن را می دهند، بدون بررسی و تصویب طرح شفافیت و شفافیت مغفول مانده است، با حفظ استثنائات قانون، به معنای اجرای کامل قانون است. شفافیت بهارستان نیست.

البته این بار هم شفافیت به راحتی به بهارستان نرسید و شفافیت در حقوق نمایندگان به آزمونی برای مجلس یازدهم تبدیل شد که او ابتدا از آن افتخار نکرد؛ در حالی که در مجلس یازدهم، شفافیت در حق نمایندگان بود. موضوع به جلسه دیشب مجلس برگشت که تبصره 12 لایحه بودجه 1401 حقوق و دستمزد از جمله بند (ه) آن تبصره به اتفاق آرا تصویب شد.

در بند (ه) تبصره 12 آمده است: «دستگاه های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه از تیرماه 1301 نسبت به کلیه پرداخت های مستمر و غیر دائم نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی) تعیین شده مکلف شده اند. در هنر (29) قانون برنامه ششم توسعه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با تفکیک کد ملی با تعیین شناسه منحصر به فرد از پرداخت کلیه حقوق بگیران و بازنشستگان از کلیه منابع دولتی و حساب های نزد دولت جلوگیری کند. پرداخت به کارکنان دولت در ماده (29) برنامه ششم توسعه، بدون درج شماره شناسایی منحصر به فرد کارکنان دولت، امکان دسترسی آنلاین به اطلاعات پرداخت در بستر الکترونیکی سازمان اداری و کار کشور فراهم شده است. آنها استثنا هستند.»

ماده (66) قانون محاسبات عمومی:

ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده است تا سامانه ثبت حقوق و مزایا را ایجاد کند تا امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مسئولان، مدیران، روسای کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران فراهم شود. شامل وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات، دانشگاه ها و شرکت های دولتی. موسسات غیرانتفاعی دولتی، بانک ها و موسسات اعتباری دولتی، بیمه های دولتی، موسسات عمومی غیردولتی (در مواردی که این بنیادها و موسسات از بودجه کل کشور استفاده می کنند)، موسسات عمومی، بنیادها و موسسات انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی. شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و نهادهایی که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می شوند. قانونی که هنوز به درستی اجرا نشده است. پاکنا سامانه ای است که برای جمع آوری اطلاعات کارکنان دستگاه های اجرایی کشور راه اندازی شده است و باید اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان تمامی دستگاه های اجرایی اعم از مسئولان، کارکنان پیمانی، قراردادهای کاری معین، قراردادهای کاری و کارکنان بهداشتی را ثبت کند.

با این مصوبه مجلس، نمایندگان آنها از این موضوع راحت شدند که دسترسی آنلاین به اطلاعات پرداخت سازمان اداری و کار کشور امکان پذیر نیست. یعنی حقوق نمایندگان در سامانه حقوق و دستمزد سازمان امور اداری و استخدامی (پاکنا) منتشر نشود. این موضوع در آخرین جلسه مجلس برای بررسی بودجه 1401 اصلاح شد و با پیشنهاد احمد امیرآبادی، نماینده کوم مبنی بر اینکه مجلس حقوق نمایندگان و مدیران در سامانه سازمان استخدامی را شفاف و ماهانه کند، به تصویب رسید. اطلاعات مربوط به حق الزحمه اعضای شورای تخصیص و هیأت امنا از آنجایی که این دو نهاد از دستگاه های اجرایی نیستند، مانند گذشته در سامانه حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی (پاکنا) منتشر نخواهد شد.

در نشست دیروز احمد امیرآبادی فراهانی مبتکر الحاقیه گفت: مجلس انقلاب در دو سال فعالیت خود کارهای بزرگی انجام داده است که از جمله می توان به قانون تحریم های راهبردی اشاره کرد که امروز در وین در مقابل مذاکره کنندگان مستکبر ایستاده و از قانون دفاع می کند. حقوق ملت.» قانون جهش تولید مسکن نیز در راستای تولید سالانه یک میلیون مسکن که دولت شروع به اجرای آن کرد و قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، قانون مالیات مسکن لوکس و قانون تسهیل کسب و کار نماینده مردم کوم در مجلس یازدهم یادآور شد: علیرغم اینکه مجلس انقلاب تا ساعت 22:30 لایحه بودجه را بررسی می کند، اپوزیسیون مجلس کارشکنی می کند و سعی می کند مجلس را به حاشیه نرساند. زیرا آنها نمی خواهند مجلس با مشکلات مردم با موفقیت برخورد کند، اما هو آگاه باشند که نمایندگان مجلس هم در حوزه انتخابیه و هم در دادگاه در تلاش برای حل مشکلات آنها هستند. امروز اپوزیسیون موضوع حقوق نمایندگان را بهانه ای می کند تا دوباره مجلس را به حاشیه بکشاند.

پورمحمدی معاون سازمان بودجه و بودجه که به عنوان یک مقام دولتی در صحن علنی مجلس حضور داشت، افزود: وقتی در مورد کشور تصمیم می گیریم، اگر انصراف بدهیم، تاثیر خوبی نخواهد داشت، بنابراین مجلس که نقش در شفافیت، خود را نشان دهید. بنابراین با شفافیت شروع می شود و بر این اساس مردم را از حقوق، مزایا و رفاه هر نقطه از کشور آگاه می کند. بنابراین دولت از این اقدام مجلس استقبال می کند. ما از پارلمان برای ایجاد این فضا برای همکاری با یکدیگر تشکر می کنیم.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیته تلفیق بودجه سال 1401 نیز گفت: نگران استیفای حقوق خود در نظام هستند. سازمان اداری و کارگری را ثبت کنید و در کنار ملت باشید. بر اساس الحاقی به بند (الف) تبصره 20 ماده واحده لایحه قانونی 1401، کل مجلس موظف است حقوق نمایندگان و روسای جمهور را به صورت شفاف و ماهانه در سامانه سازمان استخدامی لحاظ کند. عمومی.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی شب گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ضوابط هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کشور با 200 رای موافق یک جزء به بند (الف) تبصره 20 این لایحه الحاق کردند.14 رای موافق. مخالف و یک ممتنع، 217 نماینده حاضر در دادگاه موافقت کردند.

اکنون که مجلس در اقدامی انقلابی با اصلاح مصوبه قبلی حقوق خود را روشن کرده است، انتظار می رود طرح شفافیت آرای نمایندگان در اسرع وقت تعیین تکلیف شود. نمایندگان با رای قاطع برای شفافیت در کار مجلس تصمیم گرفتند حقوق خود و استانداران مجلس را به صورت ماهانه در سامانه سازمان استخدامی ثبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید