بر اساس مصوبه مجمع تشخیص، دلایل رد صلاحیت باید به آنها ارائه شود، اما هیئت امنا این کار را نمی کند.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص، دلایل رد صلاحیت باید به آنها ارائه شود، اما هیئت امنا این کار را نمی کند.

روز جدید روزنامه اعتماد در گفت و گو با مرتضی مبله، معاون سیاسی سابق وزارت کشور، با علی لاریجانی درباره نحوه برخورد هیئت امنا گفت وگو کرده است.

تفسیر شما از نامه هیئت امنا به آقای لاریجانی چیست؟

نامه هیئت امنا افشاگری از یک فاجعه در روند انتخاب ملت توسط خود هیئت امنا است. فاجعه ای که از حدود سه دهه پیش با تعبیر این هیئت نظارت آغاز شد و امروز به اوج خود رسید و از آن زمان حامیان کشور نسبت به این فاجعه و عواقب آن هشدار می دهند. این نامه در واقع سندی بر حقانیت و صحت اظهارات و هشدارهای کسانی است که نحوه نظارت هیئت امنا بر انتخابات را یکی از دلایل اصلی مشکلات و چالش های اساسی کشور در عرصه های مختلف می دانند.

به نظر شما آنچه در این نامه آمده در مورد سایر کاندیداها هم صدق می کند یا فقط مربوط به آقای لاریجانی است؟

لازم به ذکر است که به دلیل اهمیت موضوع و رسمی بودن نامه، آقایان سعی کرده اند نامه را با نهایت دقت و با حداقل مشکلات تهیه کنند و با این حال نتیجه این است که خود آقای لاریجانی را در پاسخ به این موضوع می بینید. برخی مسائل قانونی و غیر قانونی شک نکنید سایر کاندیداهای سرشناس هم این مبلغ را در چنته نداشتند که اگر داشتند جواب می دادند به ویژه اینکه برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده سوابق روشن و درخشانی داشتند. اما فاجعه از این هم بیشتر است، یعنی در بسیاری از موارد مردان نیازی به «رد صلاحیت» یا به قول خودشان «رد صلاحیت» نمی بینند. بسیاری از کاندیداها را با عبارت «رد صلاحیت» رد می کنند.

جالب است بدانید که بر اساس نص صریح قانون مصوب شورا، در صورت اقتضا، هیات امناء موظف است با استناد به مدارک معتبر دریافتی از ارگان های چهارگانه، داوطلبان را رد صلاحیت کند و در صورت درخواست، دلایل را در اختیار متقاضی قرار دهد. . اما این اولین بار است که در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری دلایل رد صلاحیت یک نامزد با پیگیری های متعدد وی اعلام می شود در حالی که در مورد سایر کاندیداها به ویژه نامزدهای مجلس شورای اسلامی و مجلس. کارشناسان خبرگان را ندیدند و قضیّه را نمی بینند و همان طور که اشاره کردم در بسیاری از موارد اصلاً بر اساس مستندات عمل نمی کنند و صرفاً کار را با عبارت «عدم صلاحیت» تمام می کنند. من مستقیماً درگیر این مسائل بوده ام. مثلاً در انتخابات مجلس هفتم تمام مدارک دریافتی از مراجع قانونی فقط برای حدود 250 کاندیدا بود، اما آقایان هزاران نفر را با عنوان «بی صلاحیت» رد صلاحیت کردند.

به نظر شما چرا با وجود صراحت قانونی این کار انجام می شود؟

دلیل اصلی این است که این آقایان و برخی از حامیانشان خود را به جای مردم قرار می دهند و به گفته خودشان برای جلوگیری از انتخاب اشتباه و اشتباه مردم، تصمیم اولیه را برای خودشان و مردم می گیرند. خواستن بعد به مردم می گویند از بین کاندیداهایی که ما معرفی کرده ایم انتخاب کنید. فراموش کرده اند که صاحبان اصلی دولت و نظام، مردم هستند، نه آنها، و حتی اگر از نظر آنها اشتباهی در انتخاب مردم صورت گرفته باشد، مال خود مردم است نه آنها. و مهمتر از آن اینکه صلاح مردم را بهتر از خود مردم و نخبگان و صاحب نظران و اندیشمندانی که در میان جمع حضور دارند تشخیص دهند و به خود حق تصمیم گیری برای آنها بدهند. علاوه بر این، از انواع تبلیغات و تبلیغات از طریق دستگاه های حاکمیتی برای تبلیغ نامزدهای مورد نظر خود استفاده می کنند. در انتخابات گذشته دیدید که از حدود دو سال قبل از انتخابات چقدر برای نامزد باقی مانده بود.

دیدگاهتان را بنویسید