هیئت تشخیص از طرح «شفافیت مراجع» خارج شد.

حسین محمد صالحی عضو کمیته شوراها و امور داخلی شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت سه دستگاه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها اظهار داشت: بررسی ایرادات وارده. شورای نگهبان و شورا حسب مورد در این طرح در دستور کار جلسه اعضای کمیته قرار دارد که ایراداتی از جمله مغایرت برخی از مواد با قانون و ایراداتی مطرح شد که برخی از موارد محرمانه بود و این موارد نیز از طرح حذف و در نهایت ایرادات و ابهامات برطرف شد.

وی با اشاره به یکی از مصوبات اعضای این جلسه گفت: در این جلسه مقرر شد که امور محرمانه محرمانه بماند، تشخیص محرمانه بودن یک موضوع بر عهده همان سازمان و نهاد است و مقرر شد کارگروهی متشکل از 6 نفر از مراجع سه گانه تشکیل شود. باید تشکیل شود که 2 نفر از اعضای کمیسیون شوراهای مجلس حضور پیدا کنند و درباره محرمانه بودن یا نبودن موضوعی تصمیم گیری کنند تا این کمیته در مورد شفافیت هر موضوع نظر دهد.

عضو کمیسیون شوراها با اشاره به ایرادات کمیته امکان سنجی به این طرح، مجلس را نمی تواند درباره شفافیت مجمع تصمیم گیری کند، گفت: در نهایت با تصویب اعضای کمیته، کمیته امکان سنجی از این طرح حذف شد. و این مجلس آیا می خواهد طبق قوانین داخلی خود شفاف سازی کند یا خیر؟ این به خود مجمع واگذار شد.

محمد صالحی با بیان اینکه اعضای کمیسیون و اکثریت نمایندگان بر اجرای طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها تاکید دارند، گفت: گزارش کمیسیون از طرح شفافیت قوای سه گانه خواهد بود. تهیه و برای بررسی در جلسه عمومی به هیئت مدیره ارائه شد.