رشد 84 درصدی تجارت ایران و ترکمنستان در سال 2021

ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799083

قاسمی با معاون نخست وزیر ترکمنستان دیدار کرد.

در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی کشورمان با معاون نخست وزیر ترکمنستان، موضوعاتی مانند رشد 84 درصدی تجارت ایران و ترکمنستان در سال 2021 و مدیریت هوشمند پهپادها در حوزه حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت. و کشاورزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دیدار مشترک با سردار بردی محمداف معاون نخست وزیر ترکمنستان در تهران با ابراز امیدواری از اینکه ماحصل این نشست دستیابی به اهداف دو کشور باشد، گفت: توافقات ایران و ترکمنستان می تواند منافع هر دو طرف محقق شده باشد. بنابراین امیدواریم این دیدارها در ایران و ترکمنستان برای تداوم توافقات ادامه یابد.

وی حمل و نقل و ترانزیت را یکی از موضوعات مهم در روابط ایران و ترکمنستان برشمرد و افزود: در جلسه کمیسیون مشترک در حوزه حمل و نقل و ترانزیت به توافقاتی بین دو کشور دست یافتیم که دستاوردهای خوبی داشت. در همین راستا در حوزه حمل ونقل ریلی با مبادله روزانه 400 واگن از مرز سارا به توافق رسیدیم.

قاسمی با بیان اینکه این توافق پیشرفت خوبی داشته است، افزود: می‌توانیم این نرخ ارز را هم افزایش دهیم.

اما وزیر راه و شهرسازی با دریافت گزارش هایی مبنی بر وجود برخی مشکلات در پایانه های ایران و ترکمنستان پیشنهاد کرد: در نهایت طی چند روز آینده به پایانه ها ارسال می شود.

وی گفت: در صورت موافقت ترکمنستان، روسای راه آهن دو کشور در مورد پایانه ساراس و فراتر از آن گفتگو خواهند کرد. ما مطمئن هستیم که می توانیم تجارت خود را گسترش دهیم.»

قاسمی درباره موضوع ترانزیت ترکمنستان به هند و کشورهای جنوبی نیز گفت: به نظر من این امر اثرات اقتصادی بسیار خوبی برای هر دو کشور خواهد داشت و همچنین مسائل سیاسی و سایر مسائل با کشورهای همسایه نیز حل خواهد شد.

وی به عنوان مثال به صادرات روسیه به هند اشاره کرد و گفت: روسیه سالانه 20 تا 25 میلیون تن زغال سنگ از طریق دریای سیاه، دریای سرخ و کانال سوئز به هند صادر می کند که این فرآیند بیش از سه ماه طول می کشد و هزینه بالایی نیز دارد.

قاسمی افزود: اما اگر روسیه از طریق ریل به ایران و منطقه چابهار متصل شود و هند را از طریق ریل ترانزیت کند، نه تنها برای روسیه و هند بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه خواهد بود، بلکه زمان ترانزیت نیز 20 روز خواهد بود. .

راه آهن و ترانزیت سالانه میلیاردها دلار برای ایران و ترکمنستان به ارمغان می آورد

به گفته وزیر راه و شهرسازی، این اتصال و ترانزیت ریلی می تواند سالانه میلیاردها دلار برای ایران و ترکمنستان به ارمغان بیاورد و منافع بسیار جدی را به همراه داشته باشد.

قاسمی در توضیح علت تمرکز خود بر موضوع ترانزیت گفت: امروز جابجایی کالا از کشورهای شمالی مانند روسیه به کشورهای جنوبی مانند هند بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه ایران و ترکمنستان می توانند بسیار فراتر از وضعیت فعلی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت همکاری کنند، افزود: تقویت سیستم حمل و نقل ریلی در ایران و ترکمنستان به عنوان حمل و نقل ایمن و ارزان می تواند منابع زیادی برای هر دو کشور داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات موجود در سیستم ریلی ایران و ترکمنستان، گفت: می توانیم با کمک یکدیگر مشکلات موجود در سیستم ریلی دو کشور را حل کنیم؛ در این راستا می توان مشکلات راه آهن را برطرف کرد. از این رو، برای هر دو کشور قراردادهایی برای ترانزیت کشورها از شمال به جنوب، یک وظیفه راهبردی تلقی می شود.

قاسمی همچنین بخش حمل و نقل هوایی را برای هر دو کشور بسیار مهم دانست و تاکید کرد: بخش حمل و نقل هوایی می تواند در قراردادهای ایران و ترکمنستان گنجانده شود و آماده امضای توافقنامه برای تشکیل کارگروه مشترک هستیم.

وی معتقد است که هر دو کشور پتانسیل خوبی در زمینه حمل و نقل جاده ای دارند که می توان آن را گسترش داد.

قاسمی همچنین درباره بهبود بخش حمل و نقل توضیح داد: ایران آمادگی تشکیل کارگروه مشترک با ترکمنستان در زمینه حمل و نقل هوشمند را دارد تا دانش و توانمندی های خود را در اختیار ترکمنستان قرار دهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از دستاوردهای ایران دستیابی به دانش پهپادها است. می توان گفت در ایران رتبه بالایی در این زمینه داریم و می توانیم در زمینه مدیریت هوشمند راه از آن کمک بگیریم.

وی به کاربردهای مختلف پهپادها به ویژه در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم این دانش فنی را برای همکاری مشترک با ترکمنستان ارائه کنیم.

فعالیت کمیسیون مشترک اقتصادی یکی از سازوکارهای خوب همکاری ایران و ترکمنستان است

همچنین در این نشست سردار بردی محمداف معاون نخست وزیر ترکمنستان با اشاره به روابط خوب ایران و ترکمنستان در زمینه های مختلف گفت: این روابط بر اساس اسناد مختلفی است که در سطوح دولتی، دولتی و بین دستگاهی به امضا رسیده است. قوت گرفته است که امور طبق مبانی قانونی این اسناد پیگیری می شود.

وی یکی از دلایل اصلی توسعه روابط ایران و ترکمنستان و شکوفایی هر ساله آنها را روابط خوب مقامات دو کشور و اراده قوی و مصمم برای توسعه روابط دانست و تصریح کرد: در سال 2021 نسبت به سال 2020، ما شاهد افزایش 84 درصدی حجم تجارت بودیم.

سردار بردی محمداف یکی از سازوکارهای خوب همکاری ترکمنستان و ایران را فعالیت کمیسیون مشترک اقتصادی دانست و افزود: در چارچوب این کمیسیون در زمینه های مختلف همکاری ها انجام می شود.

معاون نخست وزیر ترکمنستان با بیان اینکه بخش حمل و نقل یکی از مهمترین حوزه های روابط ایران و ترکمنستان است، گفت: ما نیز از این امر استقبال می کنیم.

وی همچنین از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای ترانزیت کالا قدردانی کرد و گفت: ترکمنستان با جدیت برای توسعه بخش حمل و نقل تلاش می کند. سال گذشته یک فرودگاه بین المللی در منطقه کرکی ترکمنستان ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

سردار بردی محمداف همچنین یادآور شد: سال گذشته 230 کیلومتر از بزرگراه های عشق آباد و ترکمنستان – آباد به بهره برداری رسید.

وی تاکید کرد: در مجموع ترکمنستان برای ساخت فرودگاه، جاده و راه آهن و مسیرهای دریایی تلاش زیادی می کند. زیرا این فعالیت ها برای ترانزیت کالا بسیار مهم است و پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در این زمینه بسیار مهم است و می توانیم روی آن کار کنیم و تحقیقات لازم را انجام دهیم.

سردار بردی محمداف در خصوص توسعه بخش دیجیتال از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای تبادل تجربیات استقبال کرد و گفت: ترکمنستان برنامه های ملی توسعه دیجیتال کشور را تصویب و تصویب کرده است که بر اساس آن ما نیز برنامه های ملی را برای توسعه دیجیتال کشور اتخاذ کرده ایم. به کار ادامه خواهد داد. تشکیل کارگروه مشترک با ایران در این زمینه بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی از همکاری با ایران در زمینه پهپاد استقبال کرد و گفت: ترکمنستان به تجهیزات و هواپیماهای بدون سرنشین به ویژه در بخش کشاورزی نیاز دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید