رونق تولید و تجارت و رشد 40 درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری

ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801470

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در سال جاری وضعیت تولید و تجارت کمی بهتر شده است، گفت: در سال جاری تاکنون 40 درصد افزایش صادرات غیرنفتی و 3.3 درصد افزایش تولید ناخالص داخلی داشته ایم. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود حنصاری در سی امین اجلاس اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی منابع رسمی، خوشبختانه وضعیت تولید و تجارت کمی بهتر شده و شرایط نسبت به قبل و امسال بهتر شده است. رشد 40 درصدی در صادرات غیرنفتی و 3.3 درصد افزایش تولید ناخالص داخلی داشتیم.

وی افزود: اما شاهد تورم بالا و اعداد دو رقمی نیز هستیم که مانع بزرگی برای تولید است و وضعیت معیشتی خانوارها نامناسب است و وضعیت اقتصادی خانوارها مشکلات زیادی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با ابراز نگرانی از افزایش حساب سرمایه منفی گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی، خالص حساب سرمایه در نیمه نخست امسال به منفی 6.3 میلیارد دلار رسید که 63 درصد کاهش داشته است. نسبت به مدت مشابه سال گذشته، که امکان افزایش خروج سرمایه از کشور را فراهم می کند.

حنصاری افزود: ایرانی ها در خرید خانه در ترکیه همچنان در جایگاه اول قرار دارند در شرایطی که پوند هر روز در حال کاهش است. بنابراین باید آسیب شناسی کرد که چرا با وجود کاهش ارزش پوند، ایرانی ها در ترکیه خانه می خرند و ما از دولت در خصوص خروج سرمایه از کشور می خواهیم آسیب شناسی شود.

وی گفت: با توجه به خروج سرمایه از کشور باید از دولت پرسید که آیا اعمال مالیات بر درآمد یا قانون سرمایه به نفع کشور است و ما خواهان بازنگری در این زمینه هستیم و اگر به نفع نباشد این موضوع باید به تعویق بیفتد زیرا فرار سرمایه در شرایطی که هم تحریم ها و هم سرمایه گذاری خارجی در بازار داخلی انجام نمی شود بسیار خطرناک است و این امر در آینده مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: رشد سرمایه گذاری در فصل اول و دوم 1400 منفی بود و بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس در سه ماهه دوم به شدت افزایش یافت. عامل غیرسرمایه گذاری نبود اقتصاد ثبات و نبود فضای مناسب کسب و کار نیز از دلایل کمبود سرمایه گذاری است و امیدواریم دولت جدید با ثبات بخشیدن به اقتصاد کشور، وضعیت را بهبود بخشد.

وی در خصوص روابط ایران و چین نیز گفت: باز هم درباره روابط و توافق با این کشور سؤالاتی مطرح است و باید در این زمینه از برخی مسائل بی تأثیر باشیم زیرا ارتباط با غرب برای ما بسیار مهم است. در مورد شرق به همان اندازه مهم است و باید اذعان کرد که چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهد و قطعا در سال آینده حتی توسعه خواهد یافت، بنابراین انکار شرق و غرب درست نیست. بخش خصوصی باید واقع بینانه عمل کند و در عین حال هشدارهای لازم را مبنی بر صحیح بودن معاهدات و سود هر دو طرف از انعقاد این معاهدات و توافقات بدهد.

حنصاری گفت: «تقابل» بخش خصوصی با مجلس در شرایطی درست نیست که همه باید با هم همدل شوند و تضاد بخش خصوصی و مجلس بسیار خطرناک است، بدون همکاری با قوای سه گانه بخش خصوصی می توان مطمئنا موفق نخواهد بود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید