رشد 20 درصدی صادرات کشور نسبت به سال گذشته/ به استثنای سه صنعت، بقیه صنایع رشد مثبت دارند.


ساعت: 19:51
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900757

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از رشد 20 درصدی صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: به جز سه صنعت، سایر صنایع از رشد مثبت برخوردار هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا پورابراهیمی در تشریح جلسه کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از آخرین وضعیت تولید و تجارت ارائه کرد. گزارش ارائه شده حاکی از آن است که به مدت پنج ماه در ابتدای سال جاری به جز سه صنعت که دارای نرخ منفی هستند، بقیه صنایع نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد مثبت برخوردار بوده اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی افزود: میزان صادرات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود در صورت طی شدن این مسیر تا پایان به تراز غیرمنفی برسیم. سال که وضعیت کشور را زیر سه سال پایین می آورد

پور ابراهیمی توضیح داد: تصویب موافقتنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از دیگر موارد در دستور کار کمیسیون اقتصادی بود که با حضور وزیر صامت به تصویب رسید.

وی یادآور شد: بحث اصلی این قرارداد تعرفه است که در نهایت به بهبود وضعیت صادرات کمک می کند. کشورهای عضو این قرارداد از جمله روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و سایر کشورها روند تجاری کشور را در ماه های اخیر نشان می دهند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد افزایش ظرفیت داشته است که می تواند بسیار باشد. مهم، امیدواریم با تصویب در نهایت در صحن علنی و با تصویب شورای نگهبان شاهد تحولات مثبتی در زمینه همکاری های اقتصادی با اوراسیا باشیم.

پورابراهیمی موضوع مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر دستورات این کمیته عنوان کرد و گفت: در این قانون بازتوزیع منابع به شهرداری ها و دهیاری ها در کشور نسبت به برنامه ششم تغییر کرده است که بر اساس آن سهم شهرداری های کوچک تغییر کرده است. و دهیاری ها نسبت به مفاد برنامه ششم کاهش یافته است، این بود که مصوبه امروز کمیته مصوبه برنامه ششم را تصویب و پیشنهاد برنامه ریزان در این خصوص را تصویب کرد.

وی ادامه داد: در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون در صحن علنی و تایید شورای نگهبان، میزان بازتوزیع منابع از حوزه مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری های کوچک و دهیاری ها افزایش چشمگیری خواهد داشت.

این نماینده مجلس با اشاره به لغو مالیات بر ارزش افزوده مضاعف در مناطق آزاد کشور به عنوان دیگر دستور کار در این جلسه، گفت: گزارش کمیته تخصصی ارائه و جمع بندی نهایی به تصویب رسید. با این مصوبه در صورت تصویب در صحن علنی و شورای نگهبان مالیات بر ارزش افزوده مضاعف از مناطق آزاد حذف می شود که اقدام بسیار مهمی در اقتصاد کشور محسوب می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی درباره افزایش سرمایه جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی به عنوان یکی دیگر از دستور کارهای جلسه امروز گفت: با توجه به لزوم ادامه همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و موسسات مالی منطقه که امروز آمریکایی ها و کشورهای غربی در صدد محدود کردن آن هستند، خوشبختانه این ظرفیت به ایران اعطا شده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس تاکید کرد: همکاری خوبی بین ایران و بانک توسعه اسلامی ایجاد شده که منجر به افزایش بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت شده است. بر این اساس لایحه دولت در خصوص افزایش سرمایه و حفظ سهم آن در بانک توسعه اسلامی در دوران تحریم مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

پورابراهیمی با اشاره به بررسی لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری انزلی که در جلسه امروز کمیسیون مطرح شد، تصریح کرد: سه ابهام مرتبط با این موضوع با حضور رئیس شورای نگهبان مطرح شد که دو مورد از آنها رفع شد و گزارش نهایی تصمیم گیری شد و با هماهنگی شورای نگهبان به صحن علنی ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد ابهام یکی از بندهای مربوط به ایرادات نصب در جلسه مشترک اعضای کمیته با اعضای نصب مورد بررسی قرار گیرد و در صورت رفع ایرادات هر سه بند، موضوع توسعه و توسعه و … تغییر در حوزه فعالیت منطقه به مجلس ارائه می شود آزاد بندر انزلی باید مورد بررسی نهایی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید