سهم 50 درصدی صنایع غذایی از صادرات صنعت مازندران/ حرکت جدی در بخش صنعت دانش بنیان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از بلاگ; با نگاهی به شعار سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری متوجه می شویم که در زمینه کیفیت و تولید محصولات غذایی به نقطه خوبی رسیده ایم، اما از این پس باید به تولیدات دانش بنیان و صنعت ماشین آلات توجه کنیم. این حوزه و همچنین ارزان شدن و کاهش هزینه های غذایی مردم.

ظرفیت بی نظیر مازندران در تولید محصولات کشاورزی و باغی، دسترسی آسان به مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی، وجود سه بندر در استان مازندران، بازار خام کشورهای همسایه و مواردی از این دست راه کاملاً هموار و فرصتی آماده برای فعالان این بخش، آنان را قرار داد تا با تکیه بر جوانان نخبه و تحصیلکرده و توان بومی، در مسیر توسعه و خودکفایی حرکت کنند و گام های بلندی بردارند.

لازم به ذکر است با وجود کارخانه های مطرح مازندران در بخش صنایع غذایی که نام و آوازه و محصولات آنها فراتر از مرزهای جغرافیایی مازندران، کشور و حتی آسیا رفته است، اما باید بگوییم که فرصت های خالی و بکر فراوانی وجود دارد. ظرفیت ایجاد و راه اندازی صنایع جدید و در این استان دانش بنیان تحت حمایت دولت وجود دارد که می تواند امنیت غذایی کشور را تضمین کند و سهم مازندران را از صادرات به چندین برابر فعلی برساند.

علیرضا یوسف نژاد معاون امور صنعت و معدن سازمان صمت استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص ظرفیت صادرات و تولید صنایع غذایی مازندران گفت: از مجموع 2495 واحد دارای پروانه بهره برداری معتبر در مازندران 85 هزار شغل اسمی در این بخش وجود دارد. این بخش ایجاد شده است، سهم صنایع تبدیلی غذایی 367 ​​واحد با سهم 15 درصدی از کل صنایع استان است.

وی افزود: صنایع غذایی 26 درصد از سرمایه گذاری صنعت را به خود اختصاص داده اند و از منظر اشتغال با ایجاد 20 هزار شغل، 23 درصد از اشتغال صنعت استان را به خود اختصاص داده اند.

قائم مقام سازمان سمت مازندران خاطرنشان کرد: صنایع غذایی مازندران با این ویژگی ها بیشترین سهم را در بخش صنعت هم از نظر اشتغال و هم از نظر سرمایه گذاری دارد. اما از نظر اعداد بعد از صنایع فلزی، شیمیایی و متالورژی قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: نکته مهم در حوزه صنایع تبدیلی مواد غذایی سهم آن از پوند استان است که از این منظر که صنایع تبدیلی مواد غذایی شامل صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نیز می شود، حدود 42 درصد را به خود اختصاص داده است که نشان می دهد. صنایع غذایی با توجه به سهم بالای اشتغال و سرمایه گذاری، تقریباً نیمی از پوند استان نیز به این بخش اختصاص دارد.

یوسف نژاد تصریح کرد: این آمارها توجه را به این صنعت جلب می کند که نشان می دهد کارهای زیادی انجام شده و فرصت و ظرفیت زیادی برای توسعه و کار وجود دارد.

وی گفت: در صنایع تبدیلی مواد غذایی می توان به چندین کارخانه لبنی مطرح مانند کاله، خراز و گلا اشاره کرد و علاوه بر آن می توان به صنایع تبدیلی و کنسانتره مرکبات اشاره کرد که البته در این بخش نیز با ظرفیت کمی فعالیت می کنند. کارخانه های بزرگ نوشابه سازی مانند صنایع غذایی ایران داریم که فرصت های زیادی برای گسترش و ایجاد اشتغال در این واحد دارد که در حال حاضر از 10 خط تولید فقط دو خط فعال است و با احیای خطوط باقی مانده می توان برای 900 هزار شغل دیگر ایجاد کرد. ایجاد شده.

معاون سازمان ایمنی مازندران اعلام کرد: بنگاه های فعال در کارخانه های کنسروسازی مازندران زیاد نیست و تعداد آنها در کل استان انگشت شمار است.

این مسئول گفت: سهم صنایع غذایی از صادرات بخش صنعت حدود 50 درصد است و در نیمه نخست امسال نیمی از کل 142 میلیون صادرات مربوط به صنایع غذایی است.

یوسف نژاد تاکید کرد: هر جا که در صنایع غذایی خام می فروشیم نشان می دهد که در این بخش کار چندانی انجام نشده است. مثلاً وقتی مرکبات و کیوی را از استان صادر می کنیم در حالی که می توانیم کنسانتره آن را تولید و صادر کنیم و قطعاً اینها مقوله هایی هستند که می توان در حوزه اقتصادی استان جای داد.

وی اذعان داشت: با وجود اینکه حدود 6 کارگاه تغلیظ در استان داشتیم اما اکثر آنها بهترین خطوط تولید دنیا را داشتند اما نتوانستند موفق باشند به همین دلیل یا تعطیل یا نیمه کاره هستند. زیرا مرکبات در روستاها برای کنسانتره مناسب نبوده و عمدتاً برای مصرف تازه خوری مناسب بوده و توجیه اقتصادی برای این بخش ندارد.

نماینده سازمان سمت مازندران تصریح کرد: حمایت از صنایع غذایی را باید زنجیره ای بدانیم و زنجیره ای باشد که وقتی تولید می شود همه جوانب آن از مزرعه تا سفره و حمایت را ببیند. باید به این بخش هدایت شود تا نتایج مطلوبی را شاهد باشیم.

این مسئول تاکید کرد: در صنایع غذایی از مزرعه تا سفره به تعهد سیاسی نیاز است تا همه را کنار هم ببینیم، نه اینکه جهاد کشاورزی مسئولیت خودش را داشته باشد و صنعت مسئولیت خودش را داشته باشد. این دو سازمان باید دست به دست هم دهند و ظرفیت ها، چالش ها و توانمندی ها را به صورت کاملاً هماهنگ و هدفمند شناسایی و مکمل یکدیگر باشند. یعنی اگر واحد فرآوری شیر داریم، نیاز شیر آن باید با راه اندازی دامپروری در خود استان تامین شود نه اینکه شیر مورد نیازش را استان های سیار کشور مانند شرایط فعلی تامین کنند.

یوسف نژاد خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم، هماهنگی دو سازمان جهاد کشاورزی و صمت بسیار ضروری است تا با شناسایی موانع و ظرفیت ها، گام های درست و پیش رونده ای در این بخش برداشته شود که موجب رونق می شود. صنعت، ایجاد اشتغال و افزایش پیگیری صادرات.

به گزارش بلاغ؛ وجود 520 واحد صنعتی و تولیدی غذایی و دارویی در استان مازندران نشان از ظرفیت بالای این استان و لزوم حمایت ویژه و جدی دولت از بخش خصوصی و فعالان این حوزه در مازندران دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید