رشیدی کوچی نماینده مجلس: گردش مالی فیلتراسیون 40 تا 50 هزار میلیارد تومان است/ باید افراد خاصی پشت بازار فیلتراسیون باشند.

رشیدی کوچی نماینده مجلس: گردش مالی فیلتراسیون 40 تا 50 هزار میلیارد تومان است/ باید افراد خاصی پشت بازار فیلتراسیون باشند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مبارزه با صیانت از فضای مجازی و محدودیت شبکه های اجتماعی نیز در این خصوص گفت: با فیلتر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بازار سودآوری را برای فروش ضد فیلتر ایجاد می کنیم. متأسفانه اکنون چنین بازار حیله ای در حال شکل گیری است و صحبت از اعداد بالای 40 هزار میلیارد و 50 هزار میلیارد تومان در نتیجه فروش فیلترشکن است. یک بازار بدون نظارت

در بحبوحه اعتراضات پاییز گذشته بود که وزیر کشور از محدودیت فضای مجازی و فیلتر شدن برخی شبکه های اجتماعی خارجی خبر داد. هرچند پیش از آن کاربران فضای مجازی با تلاش‌های نفس‌گیر توانستند برخی از نمایندگان مجلس را با نیازهای امروز جامعه همسو کنند تا مجلس زیر بار طرح محدودکننده «حفاظت از فضای مجازی» نیفتد. فضا» و در نهایت پس از کش و قوس فراوان، تصمیم در مورد آن به شورای عالی ارسال شد. فضای مجازی را ترک کنید.

در بحبوحه اعتراضات پاییز گذشته بود که وزیر کشور از محدودیت فضای مجازی و فیلتر شدن برخی شبکه های اجتماعی خارجی خبر داد. اگرچه پیش از آن کاربران فضای مجازی با تلاش های نفس گیر توانستند برخی نمایندگان مجلس را با نیازهای امروز جامعه همسو کنند تا مجلس زیر بار طرح محدودکننده «حفاظت از فضای مجازی» نیفتد. و در نهایت پس از کش و قوس های فراوان، تصمیم گیری در مورد آن به شورای عالی رسید. فضای مجازی را رها کنید. اما با شروع اتفاقات سال گذشته و اعمال فیلترینگ فضای مجازی، برخی نمایندگان از جمله نوری کزالجه، رشیدی کوچی و معین الدین سعیدی اعلام کردند که برخی از مفاد طرح پدافند فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی عملاً اجرایی شده است.

پروژه ای که رشیدی کوچی آن را «تولد نوعی دیکتاتوری در فضای مجازی» نامیده است. البته همانطور که وزیر کشور و وزیر ارتباطات وعده داده بودند پس از فروکش اعتراضات انتظار می رفت این محدودیت ها کاهش یابد اما به نظر می رسد برخی جریان ها مانعی جدی برای رفع فیلترینگ فضای مجازی باشد.

شاهد مدعای مافیای فیلتر نیز اظهارات محمدجواد آذریاهرمی، وزیر اسبق ارتباطات است که در شهریور 1397 به مافیای فیلترشکن در صحن علنی مجلس اشاره کرد و گفت: «فیلترشکن به راحتی در کشور به فروش می رسد. هیچ تجارتی در کشور وجود ندارد. کسب و کاری که به راحتی پشت آن دیده می شود. آیا می توان فهمید چه کسانی این فیلترشکن ها را در کشور می فروشند؟ آیا ممکن است مافیای پشت فیلترشکن ها را پیدا نکنیم؟ پشت این منطقه یک تجارت صدها میلیارد تومانی است که ارزشی ندارد. آنها می گویند که فروش ضد فیلتر در قانون جرم نیست و برای ادامه کار از این عبارت استفاده می کنند.

دست در پشت پرده فروش فیلترشکن سودآور

البته این پایان ماجرا نبود و اندکی پس از فیلترینگ سایبری در دولت رئیس جمهور و مخالفت عده ای برای حفظ این محدودیت، خبر رسید که مدیران تعیین شده، متولی فروش فیلترشکن ها هستند. اکنون نیز پس از چندین ماه اعتراض و فرونشست فضای ملتهب، همچنان در همان سطح به چرخش خود ادامه می دهد و فیلترینگ فضای مجازی به قوت گذشته است. این موضوع واکنش برخی نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی، کارشناسان فضای مجازی و تجارت را در پی داشت. در روزهای اخیر فعالان اقتصاد دیجیتال در دیدار با رئیسی از رئیس جمهور گلایه کردند که فیلترینگ و قطعی گسترده اینترنت صنعت ICT را تحت تاثیر قرار داده است و پیشنهاد ایجاد مناطق آزاد فناوری اطلاعات با ضمانت اینترنت پایدار را مطرح کردند.

حسن آصفری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مصاحبه ای انتقادی در واکنش به ادامه فیلترینگ اعلام کرد: درآمد و گردش مالی سوداگران فیلترینگ سالانه بیش از 50 هزار میلیارد تومان است و آنها سالانه . یک ریال مالیات نپردازید. چگونه دولتی که قادر به فیلتر کردن است می تواند دوباره آنها را فیلتر نکند؟ به نظر می رسد فیلترینگ معامله گران در برخی مجموعه ها تأثیرگذار است و فکر می کنم این موضوع باید مدیریت شود.»

گردش مالی 40 تا 50 هزار میلیارد تومان فیلترشکن

در کنار وی، جلال رشیدیکوچی، نماینده مخالف طرح حفاظت از فضای مجازی و محدودیت شبکه های اجتماعی نیز در این باره گفت: گردش مالی کسب و کار فیلترینگ بیش از 40 تا 50 هزار میلیارد تومان است. وی پیشتر در توییتی با انتقاد از ادامه این روند گفت: هشدار داده ام که تنها دستاورد فیلترینگ، ایجاد بازار زیرکانه و پررونق برای خرید و فروش فیلترشکن است.

فیلترینگ باعث کاهش حضور مردم در شبکه های اجتماعی خارجی نشده و فقط باعث ایجاد مشکل و هزینه برای مردم شده است. همین ماجرا در مورد آیفون 14 نیز صدق می کند. وزیر ارتباطات باید پاسخگو باشد».

در همین رابطه این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به «کوسه» گفت: در نظرسنجی که اخیرا در یکی از صفحات شخصی خود منتشر کرده و 30 هزار نفر در آن شرکت کرده اند، حدود 85 درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده اند. که بیشتر از 100 هزار تومان برای خرید فیلترشکن خرج می کنند. رشیدی این معامله مالی در سطح عالی کشور را رقمی بسیار عجیب توصیف کرد و گفت: در این بازار سخت نظارتی وجود ندارد.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون تلفیق فضای مجازی مجلس یازدهم، از فیلترینگ و ادامه محدودیت ها در فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: در صورت آرام شدن اوضاع، وزیر ارتباطات را به دلیل ادامه فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی برکنار می کنم.

این نماینده ضد فیلتر سایبری ادامه داد: با فیلتر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بازار سودآوری برای فروش فیلترشکن ایجاد می کنیم. متأسفانه اکنون چنین بازار حیله ای در حال شکل گیری است و صحبت از اعداد بالای 40 هزار میلیارد و 50 هزار میلیارد تومان در نتیجه فروش فیلترشکن است. یک بازار بدون نظارت این نماینده مجلس یازدهم اظهار داشت: اخیرا در صفحه شخصی اینستاگرامم نظرسنجی در مورد هزینه ماهانه خرید فیلترشکن انجام دادم که 30 هزار نفر در آن شرکت کردند و 80 تا 85 درصد شرکت کنندگان اعلام کردند که هزینه بیشتری پرداخت کرده اند. فیلترشکن ماهی 100 هزار تومان.»

رشیدی کوچی ادامه داد: وقتی چنین عددی را در ضریب بالاتر ضرب می کنیم به عدد بسیار زیاد و گردش عجیبی می رسیم که هیچ نظارتی در این بازار پرسود وجود ندارد. بازاری که تبعات منفی برای کشور، جامعه و اقتصاد ما داشت. بازاری که در دست عده ای خاص است و به دلیل سودآوری مردم عادی راهی برای آن پیدا نمی کنند.

نماینده مردشتنیان در مجلس افزود: دو هفته دیگر این فیلترشکن ها قطع می شود و عملا کاربر به جایی بند نیست.

این عضو شورا و کمیسیون داخلی نیز به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: وقتی فیلترشکن را روی گوشی خود نصب می کنیم و به اینترنت دسترسی پیدا می کنیم، عملا مصرف دیتا افزایش می یابد. یعنی اگر به طور معمول از یک بسته 10 گیگابایتی در ماه استفاده کنیم، اگر از فیلتر شکن استفاده کنیم، مصرف دیتا و ترافیک به 15 گیگابایت در ماه افزایش می یابد. به همین دلیل هزینه اضافی از شما دریافت خواهد شد. هزینه ای که پولش به جیب مخابرات می رود.

عضو کمیسیون تلفیق فضای مجازی مجلس یازدهم همچنین با اشاره به عدم امنیت گوشی های تلفن همراه در صورت استفاده از فیلترشکن، گفت: با استفاده از فیلترشکن، امنیت گوشی ها نیز به خطر می افتد. زیرا فیلترشکن ها معمولا بدافزار هستند و امکان دسترسی به اطلاعات افراد را افزایش می دهند.

رشیدی کوچی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات جدی استفاده از مسدود کننده ها این است که استفاده از مسدود کننده ها توانایی خانواده ها را برای نظارت بر فرزندانشان به شدت کاهش می دهد. در شرایط عادی ممکن است هیچ خانواده ای برای رفتن به واتس اپ و اینستاگرام تمایلی به نصب فیلترشکن روی گوشی خود نداشته باشد، اما وقتی این شبکه های اجتماعی را فیلتر می کنیم، معمولا خانواده ها مجبور می شوند از فیلترشکن برای استفاده از این شبکه های اجتماعی استفاده کنند. گاهی اوقات کسب و کارهای زیادی در بستر اینستاگرام وجود دارد و خانواده ها مجبور به استفاده از فیلترشکن می شوند.

وی افزود: از این رو نصب فیلترشکن و دسترسی به سایت‌ها و اطلاعات نامناسب و نامناسب برای کودکان و نوجوانان و فرزندانمان است. بنابراین با این کار نظارت خانواده ها بر فرزندان از بین می رود. اخیراً برخی از مامان ها به من مراجعه کرده اند و شکایت کرده اند که یا شبکه های اجتماعی را به طور کامل فیلتر می کنند تا حتی با فیلترشکن هم باز نشوند یا فیلتر را از شبکه های اجتماعی حذف می کنند تا فرزندانمان نیازی به استفاده از فیلتر سوئیچ نداشته باشند.

رشیدی کوچی همچنین تاکید کرد: مادران از دسترسی فرزندانشان به سایت های نامناسب ابراز نگرانی کرده و از این مشکل ابراز نارضایتی کردند. بنابراین به نظر من این روش بسیار نگران کننده است و آثار و پیامدهای منفی زیادی در کوتاه مدت و بلندمدت دارد و این تبعات هم اکنون در حال رخ دادن است».

این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید در ادامه فیلترینگ فضای مجازی قاطع باشیم، افزود: نگاه من به فضای مجازی با سایر دوستان کمی متفاوت است و مسیری که در پیش گرفته ایم اشتباه می دانم. اگر می‌خواهیم مردم نسبت به نظام و حاکمیت نگرش منفی نداشته باشند، باید اعتماد و تعلق به جامعه را در کنار تمام قوانینی که برای فضای مجازی باید داشته باشیم، برگردانیم و آن‌ها را قوانینی کامل و خوب بسازیم. این حس تعلق و اعتماد به جامعه باز نمی گردد مگر اینکه شرایط زندگی مردم را اصلاح کنیم و زندگی آنها را به روال عادی برگردانیم.

وی تصریح کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که مردم به مدیریت علاقه مند شوند. همان اتفاقی که در دوران جنگ تحمیلی افتاد و چون مردم به دولت و نظام اعتماد داشتند، با همه سختی هایی که وجود داشت، مردم تلاش کردند و اگر امام خمینی (ره) صحبت می کرد، جمعیت به جبهه ها سرازیر می شد. اما در همان زمان دشمن عملیات تخریبی انجام می داد و این موضوع مختص به زمان حال نیست. اما این عملیات روانی بر مردم تأثیری نداشت».

رشیدی کوچی تاکید کرد: بنابراین اگر بخواهیم این روند را اصلاح کنیم باید اعتمادسازی کنیم و اعتماد از دست رفته جامعه را بازگردانیم.

نماینده مرودشت در مجلس یازدهم تصریح کرد: چون معیشت مردم سخت است و دچار مشکل هستند و ما با تصمیمات اشتباه خود لذت های ساده آنها را به آرزوهای دست نیافتنی تبدیل کرده ایم، در بسیاری از جاها مردم به تصمیمات تصمیم گیرندگان عمل نمی کنند گاهی با او مقابله می‌کنند و با او مخالفت می‌کنند».

وی استفاده از فیلترشکن برای ورود به فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی را مصداق بارز و عینی ماندگاری مردم بر تصمیم گیری در این مسیر تعریف کرد.

رشیدی کوچی همچنین تصریح کرد: معتقدم اگر بخواهیم در کنار همه قوانینی که لازم است از تبعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فضای مجازی در امان بمانیم، باید مردم را با راهکارهای درست همراه کنیم. زیرا ما راهی جز همراهی با مردم نداریم. لذا علیرغم اینکه اکثر کارشناسان و نمایندگان مجلس به این موضوع واقفند که جلوگیری از بازگرداندن فضای مجازی به شرایط قبل از فیلترینگ توسط برخی افراد، آثار و عواقب بسیار بدتری را در پی داشته است، علاوه بر این، فروشندگان شکن نیز از این موضوع استفاده می کنند. از فیلترها مالیات نمی دهند و هر روز جیب مردم را می چینند و خالی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید