رعایت دوره اجتناب از آنتی بیوتیک در طیور برای عرضه گوشت سالم به بازار ضروری است


ساعت: 11:37
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1913133

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

اسدی گفت: در این استان چهارمحال و بختیاری تمامی واحدهای گوشتی موظفند مرغ را پس از گذشت 50 روز از نظر وجود یا عدم وجود آنتی بیوتیک آزمایش و سپس مجوز ارسال به کشتارگاه صادر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی تصریح کرد: سابقه مصرف آنتی بیوتیک در حیوانات و انسان ها بسیار طولانی است.


وی با بیان اینکه از زمان کشف اولین آنتی بیوتیک استفاده از این دارو روز به روز در حال افزایش است و سال هاست که نسل های جدیدی از آنتی بیوتیک ها تولید و روانه بازار شده است، گفت: آنتی بیوتیک های مورد استفاده در این زمینه گسترده است.


اسدی یادآور شد: آنتی بیوتیک ها در پرندگان نیز استفاده می شود و این داروها در مرغداری های صنعتی در شرایطی که تعداد زیادی از پرندگان در محیط بسته نگهداری می شوند و میکروب ها به طور کامل از بین نمی روند استفاده می شود تا از به خطر افتادن سلامت پرندگان در دوره پرورش جلوگیری شود. در طیور تحت نظر دامپزشک آنتی بیوتیک های مناسب برای بروز بیماری تجویز می شود و در کنار آن توصیه های ایمنی در مورد مصرف آن آنتی بیوتیک داده می شود.


مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بر اهمیت و لزوم رعایت دوز، مدت زمان مصرف و سایر توصیه ها تاکید کرد و تاکید کرد: این در حالی است که طیور مصرف کننده آنتی بیوتیک نباید بلافاصله مصرف شود و بنابراین دوره توصیه شده باید قبل از مصرف استفاده شود


وی افزود: در چهارمحال و بختیاری تمامی واحدهای گوشتی موظفند مرغ را از نظر وجود یا عدم وجود آنتی بیوتیک پس از گذراندن دوره 50 روزه آزمایش کنند و سپس مجوز ارسال آنها به کشتارگاه برای تکمیل دوره بدون آنتی بیوتیک صادر می شود. “


سعدی خاطرنشان کرد: اگر پرورش دهنده یا مرغدار به دامپزشکی مراجعه می کند باید طبق دستور دامپزشک کلینیک آنتی بیوتیک به مرغ بدهد و نسخه ای که توسط تکنسین داروخانه به داروخانه دامپزشکی آورده می شود همان مورد را تهیه کند. و همان دوز توصیه مصرف مردم را توضیح دهید.


مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در بحث مقاومت میکروبی، استفاده طولانی مدت از یک نوع آنتی بیوتیک در یک گونه جانوری می تواند باعث ایجاد مقاومت میکروبی در این مدت شود و از این رو در این مطالعه سعی شده است تا آنتی بیوتیک های جدید ارائه شود. برای از بین بردن میکروب های مقاوم تولید می شود.


وی خاطرنشان کرد: استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها در دام و طیور علاوه بر ایجاد مقاومت میکروبی باعث ایجاد باقی مانده آنتی بیوتیک در شیر، گوشت و فرآورده های دامی شده و به طور غیرمستقیم به انسان منتقل می شود.


اسدی با اشاره به آنفولانزای پرندگان افزود: این بیماری ویروسی است و به همین دلیل آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری روی آن نخواهد داشت، زیرا آنتی بیوتیک ها برای اثربخشی و از بین بردن باکتری ها ساخته می شوند و برخی از آنها می توانند در موارد خاص از عوارض بیماری های ویروسی پیشگیری کنند. اما معمولا در این موارد توصیه نمی شوند.


مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به دامداران توصیه می شود تحت هیچ شرایطی حتی در صورت اجبار از آنتی بیوتیک ها خودسرانه استفاده نکنند زیرا وظیفه متخصصان این حوزه است که داروها را به موقع و با حق تجویز کنند. نسبت و دوز مناسب و داروخانه ها نیز. داروها نباید بدون نسخه به پرورش دهندگان داده شود، زیرا این امر به مرور زمان منجر به عدم اثربخشی لازم می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید