رقابت آشکار مجید صدری و سردار آجورلو؛ چه کارهایی؟

رقابت آشکار مجید صدری و سردار آجورلو؛  چه کارهایی؟

مجید صدری و سردار آجورلو از جمله مدیرانی هستند که به نظر می رسد در رقابتی آشکار با یکدیگر و شاید در رقابت خود پر سر و صداتر از بازیکنان حاضر در زمین مسابقه هستند. بنابراین در برنامه های زنده و مصاحبه متنی، علیه یکدیگر موضع می گیرند و به طعنه صحبت می کنند. آجورلو یک روز حضور صدری در کنار تیم را به سخره گرفت و روز دیگر مدیرعامل پرسپولیس سردار را به عوام فریبی و رفتار پوپولیستی متهم کرد.

امروز نود و یکمین روز از مسئولیت مجید صدری در حالی است که هیات رئیسه به وزیر ورزش پیشنهاد 90 روز از مسئولیت وی را داده بود و حالا همه منتظرند تا ببینند حمیدرضا سجادی چه واکنشی به این درخواست او خواهد داشت. هیئت مدیره او را به عنوان مدیرعامل خواهد داشت.

اما جورلو به شکل دیگری به سمت مدیریت باشگاه رسید و با دستور مدیرعامل سجادی به سلامت وارد باشگاه شد تا اهدافش را دنبال کند. 75 روز از دوره ریاست جمهوری آجورلو می گذرد و اتفاقاتی که در این مدت رخ داد، ممکن است طیف وسیع تری از اخبار 75 روز قبل از آمدن او باشد.

اما چه کسی موفق تر بود. سردار استقلال یا مهندس پرسپولیس؟

* مجوز حرفه ای؛ یک آزمون مهم و مداوم در AFC

در روزهای اول دو مدیر اجرایی، بحث مجوزهای حرفه ای مطرح شد. آنها مدارک را در 5 دسته مختلف تهیه کردند اما موضوع اصلی این بود که باید تعهدات داخلی و خارجی دو باشگاه تسویه می شد. زمزمه کارکنان کمیسیون صدور پروانه حرفه ای منجر به این می شود که سقوط هر دو تیم قرمز و آبی قریب الوقوع باشد اما در نهایت فدراسیون فوتبال مجوز مشروط آنها را صادر کرد.

نکته مهم اینکه شاید صدری و آجورلو در این پرونده چندان مقصر نباشند چرا که تاریخ توافق با طلبکاران قبل از حکم آنها بوده است، اما به هر حال خروج از پرسپولیس و استقلال برای اولین بار به این شکل بدون شک عواقب سنگینی در پی خواهد داشت. برای هردو. زمانی که مجوز حرفه ای مشروط صادر شد، کاظم علیایی برای دوره 90 روزه با هر دو تیم صحبت کرد و حالا باید دید چقدر طول می کشد. حضور پرسپولیس و استقلال در جدول AFC ادامه دارد.

* تبلیغات محیطی؛ 150 میلیارد قرمز و آبی کسب کنید

تاریخ شروع جنگ برای تبلیغات محیطی 28 اکتبر است. زمانی که استقلال یک دلال 500 میلیارد دلاری معرفی کرد، بعداً مشخص شد که 150 میلیارد دلار از این رقم صرف تبلیغات محیطی می شود. در ابتدا دستیابی به چنین حقی باورنکردنی و دور از ذهن به نظر می رسید اما اصرار مدیرعامل استقلال معادلات را تغییر داد تا سرانجام در 13 آذر مشخص شد که تبلیغات محیطی به پرسپولیس و استقلال واگذار شده است.

باشگاه پرسپولیس برای تبلیغات محیطی قراردادی 110 میلیاردی بسته است که نشان می دهد قرمزها مثل استقلال برای هر مسابقه 10 میلیارد دریافت می کنند زیرا 11 بازی خانگی تا پایان فصل باقی مانده است. البته مشخص نیست تکلیف 4 بازی قبلی خانگی چه خواهد شد و همچنین سهم سازمان لیگ و شرکت توسعه از این رقم 110 میلیاردی چقدر خواهد بود. ادعا می شود سازمان لیگ 30 درصد سهم خواهد داشت که در این صورت باید 40 میلیارد از این رقم برای سهم سازمان لیگ کسر شود.

* کارگزار حامی؛ غول هایی با ریشه های مشترک

از «ایدئولوژیست های تبلیغاتی» که مهرماه به عنوان دلال استقلال معرفی شد تا «پویان مج ایده» که دو روز پیش اسپانسر قرمزها شد، به نظر می رسد تفاوت چندانی در ریشه و ماهیت وجود نداشته باشد. دلال استقلال با رقم 500 میلیارد و دلال پرسپولیس با رقم 630 میلیارد وارد این میدان شد.

از 500 میلیارد دلار استقلال، 150 میلیارد دلار برای تبلیغات محیطی و 200 میلیارد دلار برای حق پخش است. بنابراین 150 میلیارد باقیمانده احتمالاً مبلغی است که برای تبلیغات تی شرت و سایر فضاهای تبلیغاتی باشگاه یا شاید فروش پیراهن هزینه شده است.

از 630 میلیارد پرسپولیس 300 میلیارد برای حق پخش، 110 میلیارد برای تبلیغات محیطی و 220 میلیارد برای فضای مجازی و تبلیغات پیراهن اختصاص دارد. به نظر می رسد بدون توجه به حق پخش، قرمزها در این موضوع شرایط بهتری دارند و درآمد بیشتری خواهند داشت.

* تمدید با یحیی و فرهاد; امان از روی نیمکت

سردار آجورلو پس از پیوستن به استقلال قرارداد فرهاد مجیدی را سه سال دیگر تمدید کرد تا نشان دهد حمایت کافی از سرمربی دارد. او بعداً گفت که این سوال را به مجیدی واگذار کرده و در تمرینات حضور نخواهد داشت و به این ترتیب تمام اختیارات را به سرمربی سپرد.

با این حال مجید صدری ترجیح می دهد برای حمایت از تیم در تمرینات شرکت کند اما انتخابی مشابه داشت. صدری در آستانه مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا قراردادی سه ساله برای حمایت از یحیی گل محمدی امضا کرد تا در هر بازی حمایت خود را از الهلال نشان دهد.

این بدون شک یک امتیاز مثبت برای هر دو مدیرعامل خواهد بود، چرا که یحیی و مجیدی پایگاه اجتماعی قوی در بین هواداران قرمز و آبی دارند.

* پنجره و فایل؛ عملیات تحریمی سخت

یکی از بزرگ ترین چالش های سردار آجورلو و مجید صدری بحث روابط خارجی است. پرسپولیس البته قبل از استقلال با حکم نهایی طلبکار اصلی خود گابریل کالدرون مواجه شد تا در روزهایی که باشگاه دلالی نداشت، صدری از طریق ارتباطاتش مبلغ 740 هزار دلار وام می داد و به کالدرون می داد. البته همه چیز خوب پیش رفت تا اینکه مشکل تحریم های بانکی و FATF مشکل ساز شد و حالا با گذشت چند هفته از شروع پرداخت، قسط سوم به دست سرمربی آرژانتینی نرسید.

اما استقلال نیز از این مشکل مصون نیست و آگورلو به زودی در پرونده آندره استراماسیونی با حکم نهایی روبرو خواهد شد که از طلب یک میلیونی استقلال خارج خواهد شد. علاوه بر این پادوانی ممکن است تا پایان این فصل برای استقلال دردسرساز شود.

اما این آخرین پرونده های خارجی پرسپولیس و استقلال است و صدری و آجورلو می توانند بدون وام خارجی باشگاه را به مدیرعامل بعدی بسپارند که در این صورت نام خوبی برای خود به جا می گذارند.

* ادعاهای داخلی؛ تلاش برای جلوگیری از شورش بازیکنان

صدری و آجورلو تاکنون در پرداخت مطالبات بازیکنان چندان موفق نبوده اند. پرسپولیس قبل از دربی درآمد بازیکنان را به 20 درصد رساند و بازیکنان استقلال هم همین مبلغ را دریافت کردند.

با این حال، دستمزد پایین بازیکنان همیشه مشکل خطرناکی برای این مدیر است، چرا که سرکشی بازیکنان از هر مدیری می تواند پایان کار او در باشگاه باشد و هیچ مدیری در پرسپولیس و استقلال با وجود اختلاف با بازیکنان نتوانسته در جایگاهی قرار بگیرد. و مربیان مدت طولانی است.

حالا این 80 درصد باید تا خرداد پرداخت شود و باید دید دو مدیرعامل در این خصوص چه خواهند کرد.

به نظر شما چه کسی در این مدت کوتاه بهتر عمل کرد؟ اگر طرفدار پرسپولیس هستید نظر خود را در مورد عملکرد مجید صدری بنویسید و اگر استقلالی هستید درباره مصطفی آجورلو نظر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید