رقابت یا رقابت روز جدید

رقابت یا رقابت روز جدید

بدون طعنه شروع میکنم!
ماجرا از آنجایی آغاز شد که این خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان در خبری ویژه نوشت: «طبق اخباری که خبرنگار تسنیم به دست آورده است، علی لاریجانی رئیس سابق شورای اسلامی از جمله افرادی است که تدارک دیده شده است. به رقابت های انتخاباتی می پردازد و با ارائه لیست در این انتخابات شرکت می کند.
تسنیم همچنین تاکید کرد که «چند نفر از نزدیکان علی لاریجانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی تسنیم این موضوع را تأیید کرده اند».

با طعنه جواب بده!
تنها چند ساعت پس از این خبر، تکذیب کنایه آمیز لاریجانی منتشر شد. دفتر علی لاریجانی به دلیل این خودداری، «کاهش نگرانی در مورد فرآیند تصفیه; خبری از انتخابات مجلس نیست!
در متن اطلاعیه دفتر لاریجانی آمده است: خبر اختصاصی خبرگزاری تسنیم از ارائه لیست در انتخابات مصداق ادعای «حصین و حسین سه خواهر همسان هستند». نه بحث نهضت انتخاباتی است، نه ارائه لیست ملی و نه مشورت با دیگران، بنابراین این به این معنی است که نگرانی از روند تصفیه برطرف می شود و نمی توان با این روش های برادران رقابت مصنوعی ایجاد کرد. مالک به راه حل دیگری نیاز دارد».

طعنه مجله سپه
این در حالی است که روزنامه معاونت سیاسی سپاه پاسداران در یادداشتی به بخش هایی از اظهارات لاریجانی اشاره کرده و بدون نام بردن از وی، از کلیدواژه های برجسته به کار رفته در این بیانیه استفاده کرده است. وی در بخشی از این یادداشت یکی از ویژگی‌های انتخابات را این است که «هرکس در انتخابات قدمی می‌گذارد بدون اینکه مشخص کند سهم او در شرایط موجود چیست؟ «راه حل ملک» همان کلمه ای است که لاریجانی هنگام نوشتن «ملک به راه حل دیگری نیاز دارد» به کار برد. روزنامه سپه تلاش هر کاندیدا و جریانی برای جذاب جلوه دادن و داشتن چارچوبی برای حل مشکلات را قابل قبول می داند، اما در عین حال تاکید می کند که «این بیگانگی و رقابت نباید در مقابل نظام باشد». . در این پست هشدار داده شده است که «نباید نظام را به بهانه رقابت های انتخاباتی در رینگ گرفتار کرد و در آن تاخت».
روزنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین نوشت: «مسئولی که مسبب یا بخش عمده وضعیت موجود است، هر وقت پای تریبون می‌رود، نظام را متهم کند که «می‌خواستم، اما نشد، نه اخلاقی است و نه اجتماعی». اجازه دهید بدون پاسخگویی و مشخص کردن میزان سهم خود.» در پایان، روزنامه معاونت سیاسی سپاه باز هم به کلیدواژه علی لاریجانی اشاره کرده و می نویسد: «قدرت شاه در نیست. جیب یک نفر، اما از همان صندوق می آید.» رقابت کنیم، شعار بدهیم، اما تیغ نکشیم بر تن نازک بدن اجتماعی.

کنایه های گلدارک!
کنایه های روزانه معاون سیاسی سپاه به لاریجانی آنقدر آشکار است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. اما در این میان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان از «دلایلی برای وضعیت موجود» استفاده می کند. معلوم نیست هدف و منطق این سخنان چه بوده است، اما پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، هواداران وی همچنان در تلاشند تا نابسامانی های اقتصادی را به «علت های موجود» مرتبط کنند. این جملات بیشتر در تبلیغات ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 برای حمله به دولت روحانی مورد استفاده قرار گرفت. همان سخنانی که در بیانیه انتخاباتی خود که پس از ثبت نام منتشر کرد، معتقدند حسن روحانی و علی لاریجانی «مسئله وضعیت فعلی» هستند و بیش از یک سال و نیم درصدی از نقش را به خود اختصاص نمی دهند. دولت و بیش از دو سال و نیم از مجلس اصولگرایان. از سوی دیگر، «خواستم نگذاشتند» که در این یادداشت آمده است، کنایه از حسن روحانی را نیز می توان قدردانی کرد; حسن روحانی اخیرا به ویژه از آغاز سال جدید خورشیدی جلسات بیشتری برگزار می کند و درباره چرخ دنده هایی که روی چرخ دولتش گذاشته شده صحبت می کند. اظهارات روحانی در این زمینه انتقاد تند رسانه های اصولگرا را برانگیخته است.

تطهیر یا یکسان سازی مدیریت
اما از این منظر، علی لاریجانی هم هیچ کنایه ای نکرد; «جریان تطهیر» احتمالاً کنایه ای است از آنچه برخی ناظران در انتخابات ریاست جمهوری 1400 معتقد بودند. “یکسان سازی مدیریت”.
پس از انتخابات مجلس یازدهم که طیف وسیعی از اصلاح طلبان پشت سد شورای نگهبان ماندند، بسیاری بر این عقیده بودند که دو سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری نیز همین شرایط حاکم خواهد بود. این است؛ در جریان بررسی کاندیداهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، شگفتی های بسیاری ایجاد شد. در شرایطی که بسیاری انتظار رقابت ابراهیم رییسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری را داشتند، اما این هیئت با تایید نکردن صلاحیت لاریجانی و جهانگیری فضای سیاسی کشور را شوکه کرد.
با وجود اعتراض لاریجانی، نظر شورای نگهبان تغییر نکرد و ابراهیم رییسی با تعدادی از نامزدهایی که بعداً در دولت مناصب شدند، رقابت کرد. البته از طیف غیراصولگرایان فقط عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در دوره روحانی در انتخابات حضور داشت که او نیز نتوانست برنده شود.

این یک بیانیه سیاسی بود
چند ساعت پس از اظهارات لاریجانی، تسنیم نوشت: «او انتشار این خبر در دوران تصدی خود را ناشی از جریان «پاکسازی» دانسته و گفته است که می‌خواهد نگرانی‌ها را برطرف کند. این خبرگزاری افزود: آقای لاریجانی با سرعت جالبی شروع به انتشار این پیام کرد اما با وجود این سرعت عمل نشان داد که دقت لازم را در تحلیل روندهای واقعی در فضای سیاسی و به ویژه رسانه ای ندارد. یک منبع نزدیک به اصولگرایان گفت: «رئیس مجلس قبلا نشان داده است که اگرچه از نظر تاکتیکی قوی است، اما از نظر استراتژیک باید تقویت شود». این موضوع، اما بنا به درخواست آنها نامی از آنها درج نشد، ضمن اینکه عجیب نیست فردی مثل آقای لاریجانی که چندین دهه در عرصه سیاسی کشور حضور دارد، از این به بعد برای انتخابات برنامه ریزی کند. تسنیم تاکید کرد: به نظر می رسد آقای لاریجانی به حق یا به ناحق از انتخابات گذشته ناراحت شده بود به جای واکنش رسانه ای، یک بیانیه سیاسی بنویسد.

به گزارش تسنیم، یک کشیش هم می آید
اما این اولین بار نیست که «تسنیم» و رسانه های اصولگرایان رقبای احتمالی انتخاباتی اصولگرایان را در چاله انتخاباتی قرار می دهند. وی پیشتر نوشته بود که «از شواهد مشخص است که رئیس جمهور سابق قصد دارد برای انتخابات پارلمانی آماده شود. اگرچه او به دلیل سنش نمی تواند در این انتخابات نامزد شود، اما قصد دارد در انتخابات اسفند ماه نقش آفرینی کند».
این خبرگزاری همچنین مدعی شد که «طبق برنامه ریزی های انجام شده حضور و حضور وی در انتخابات شورای اسلامی قطعی است. برخی از نزدیکان وی گفتند باید برنامه منظمی برای ارائه فهرستی از حوزه های انتخابیه با محوریت و مورد حمایت آقای روحانی تنظیم شود.

چرا رقابت؟ چرا رقابت شما؟
احتمالاً تسنیم و رسانه های هم خط خبری این خبرگزاری با تجلیل از افرادی مانند علی لاریجانی و حسن روحانی قصد دارند به احزاب خودشان بگویند که اگر اتحاد و ائتلاف نداشته باشید ممکن است لاریجانی، روحانی، خاتمی و… به صحنه می روند و اگر فعالیت های جدی را شروع کنند، خطر احتمالی شان واقعی می شود، یعنی ترس از رقبا. طرف دیگر ماجرا رقابتی است که ممکن است رسانه های این طیف بخواهند به اصولگرایان هشدار دهند که انتخابات را جدی بگیرند و از قبل تصور نکنند که آنها برنده هستند.

«توصیه» هفتگی سپاه به اصلاح طلبان
از سوی دیگر هفته نامه صبح صادق متعلق به معاون سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه در آخرین شماره خود به موضوع حضور طیف اصلاح طلبان در انتخابات پرداخته و به این گروه «توصیه هایی» داده است. . در این یادداشت آمده است: «بخشی از جریان اصلاح طلب و اعتدال‌گرایان که زمانی دولت‌های یازدهم و دوازدهم را با هم به صورت ائتلافی اداره می‌کردند، آماده می‌شوند تا در اسفندماه پای صندوق‌های رای بروند. البته این دو جریان برنامه بزرگتری هم دارند، شکست رقیب دیرینه خود و تسلط بر مجلس دوازدهم را مقدمه موفقیت در انتخابات 1404 می دانند و قصد دارند دولت آقای رئیسی را یک دوره ای کنند!
در ادامه آمده است: «حقیقت این است که وقتی اصلاح‌طلبان می‌توانند ادعای خط وسط داشته باشند، ابتدا باید حد و مرز خود را برای رادیکال‌ها مشخص کنند و خود را از افراط‌های براندازانه آنها معذور کنند.»
نویسنده با اشاره به سخنان عباس عبدی در اتاق فکر حزب کارگران می نویسد: خطی که در فضایی که آقا عبدی آن را نهضت مهسا می نامد، به دنبال براندازی و بازگرداندن پهلوی و قدرت بخشیدن به تجزیه طلبان است. اصلاح طلبان هرگز با این موضوع موافق نبودند.» موضع بگیرید و افکار عمومی را نسبت به ماهیت آنها آگاه کنید. در یادداشت هفتگی معاون سیاسی سپاه پاسداران همچنین به ثبت مشکلات اردوگاه اصلاحات پرداخته شده است: «عدم انسجام داخلی و جناح بندی، بحران هویت و ابهام در تعریف اصلاحات، رشد افکار رادیکال و براندازانه در مواجهه با حکومت و نقض قانون اساسی. فقدان الگوی حکومتی خاص»؛ در نهایت مجله سپاه پاسداران مجموعه اصلاحات را «توصیه» کرد: «برای موفقیت در انتخابات پیش رو باید بتواند بر این چالش ها فائق آید».

مشارکت بالا با هشدار و توصیه؟
پیش از این صبح صادق به عنوان روزنامه معاونت سیاسی سپاه چندین بار به اصلاح طلبان در خصوص شرایط حضور در انتخابات «توصیه» و «هشدار» نوشته بود. اما این مجله در شماره های قبلی خود خواستار تدابیری برای افزایش مشارکت در انتخابات اسفند آینده شده است.
اما به نظر می رسد ترس رسانه های محافظه کار از رقابت از یک سو و «توصیه» و «هشدار» اصلاح طلبان از نشریات معاونت سیاسی سپاه به عنوان نهادی نظامی که باید بی طرف باشد. از سوی دیگر، نه تنها نمی تواند منجر به مشارکت حداکثری شود، بلکه در انتخابات حضور داشته باشد. بلکه ممکن است به عدم خوش بینی عمومی نسبت به روند انتخابات دامن بزند.

دیدگاهتان را بنویسید