رهبر انقلاب خطاب به مدیران صدا و سیما: از مردم عذرخواهی کنید!

رهبر انقلاب خطاب به مدیران صدا و سیما: از مردم عذرخواهی کنید!

رقابت عجیب شبکه های تلویزیونی برای پرکردن هر ساعت آنتن یکی از انتقادات اصلی مردم در ماه مبارک رمضان و البته نوروز امسال بوده است.

به گزارش اطلاعات آنلاین، سال ها پیش که تلویزیون تعداد محدودی شبکه داشت، برای ایام ماه مبارک، دو شبکه اصلی برنامه سحر داشتند و از مدت ها پیش تدارک ویژه ای برای آن داشتند. بعدها این تعداد به چهار شبکه تبدیل شد، اما امروز علاوه بر شبکه‌های مختلف تلویزیونی که در رقابتی ناهماهنگ، صبح‌های تلویزیونی را به برنامه‌های زنده اختصاص داده‌اند، شبکه‌های استانی نیز برنامه‌های صبحگاهی را رها نکرده و غالباً برنامه‌های صبحگاهی را به صورت زنده پخش می‌کنند. بدون اینکه ماموریت های ذاتی هیچ شبکه یا رسانه ملی در ترافیک این برنامه صبحگاهی به درستی دیده شود.

انگار کیفیت مخاطب برای رادیو و تلویزیون مهم نیست، فقط پرکردن کنداکتور و تعادل کار مهم است; حتی اگر مردم استان های مختلف برنامه سحر شبکه استانی خود را نبینند و شبکه های سراسری را تماشا کنند!

البته این ضعف مدیریتی تازگی ندارد و تعطیل نشدن شبکه های مختلف بدون برنامه از دوره قبل تا امروز ادامه دارد، اما رقابت آنتن های زنده در ماه مبارک از شبکه های تلویزیونی جدید و بدیع است!

مروری بر برنامه های صبحگاهی شبکه های مختلف سیما نشان می دهد که از قضا به جز یکی دو برنامه، بقیه برنامه ها و شبکه ها و از همه مهمتر مجریان این برنامه های صبحگاهی مخاطبی پیدا نکرده اند و همه برنامه ها هستند. تقریباً کپی از یکدیگر هستند، به جز رقابت در دکوراسیون های بزرگ و گران قیمت. !

مجری یک شبکه هوای شاعرانه دارد و توجهی به آنتن و عموم مردم ندارد، در شبکه دیگر مجری خسته و خواب آلود است و در شبکه دیگر سعی می کنند بچه ها را بخندانند…

حدود بیست سال پیش که برنامه های صبحگاهی با مجریان شایسته و شایسته ظاهر می شد، هدف همراهی مخاطبان تا سفره صبح بود. مطالعه معارف دین و یاد خدا به صورت صوتی و تصویری، اما حالا بیشتر به «پرکردن آنتن» با هر مهمان و مقاله و هر نوع اجراست!

جای تعجب است که بگوییم برگ برنده تلویزیون و رادیو در ماه مبارک رمضان امسال دهه فجر شبکه دو و سه است. اولی به دلیل بازگشت مجری سحرگاه به سیما پس از 11 سال و دومی به دلیل توانمندی تهیه کنندگان در ساخت برنامه های مناسب برای جوانان در صبحگاه ماه مبارک.

اگر فرزاد جمشیدی را آغازگر یک برنامه مذهبی بی نظیر در تلویزیون بدانیم، غیبت طولانی مدت او تنها یک ویژگی برای رسانه ملی دارد، کپی های ضعیف برنامه و اجرای صبح زود فرصتی برای روی آنتن یافت.

حالا خود جمشیدی به شبکه دو بازگشته و نشان داده است که برای یک بلوک صبح باید یاد بگیری نه اینکه زیاد بفروشی. وگرنه حرف های معمولی و یک گفتگوی معمولی که نیازی به برنامه سحر و آنتن زنده ندارد!

با وجود اینکه هیچ المان جدیدی برای مخاطبان جوان وجود ندارد، اما شبکه سه با تیمی مسلط و کارآزموده سال هاست که در سحرگاهی به گل برنامه های سیما ادامه می دهد.

مرور ساعات شلوغ و برنامه ریزی نشده تلویزیون، مرور این بیانات رهبری را برای مدیران صدا و سیما بیش از پیش ضروری می کند که البته چراغ راه تمام سال است نه فقط ماه مبارک رمضان.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولین حوزه های خبری صدا و سیما در تاریخ 21 اسفند 1369 بر تولید محتوای مفید تاکید کردند و مطالبی را به شرح زیر بیان کردند:

«هرگز یک برنامه بیهوده و بیهوده را که فقط یک بازه زمانی را پر می کند، پخش نکنید. بعضی از برنامه ها اینطوری هستند. چند سال پیش در رادیو به یک برنامه مذهبی گوش می دادم. کلمات ظاهراً دینی و باطن خالص، عبارات خودجوش و عبارات قدیمی بودند. این یک نثر زیبای قدیمی نبود. در عوض عبارتی را که من از مزخرف ساختم به عبارات مذهبی تبدیل کرده بودند و گوینده همان حرف را بارها و بارها تکرار می کرد. من به عنوان یک ملا، یک مرد دیندار و یک مرد این فن، به بهترین وجه گوش دادم تا ببینم او در این بحث نیم ساعته که مدام درباره آن صحبت می کرد، چه می گوید – آیا می خواهد توحید را اثبات کند؟ آیا می خواهد نبوت یا معاد را اثبات یا رد کند؟ – دیدم معنی نداره. این یک بحث خنثی است.

من می گویم اگر این برنامه را به خاطر خالی بودنش می آورید از شنوندگان عذرخواهی کنید و بگویید: شنوندگان! متاسفانه تا این یک ساعت برنامه مناسبی برای شما پیدا نکردیم. یک ساعت تعطیل است. خیلی بهتر، جذاب تر و منصفانه تر است.”

دیدگاهتان را بنویسید