رهبر حزب مخالف دولت بریتانیا خواهان انحلال مجلس اعیان است

در همین حال، شایعه شده است که بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس، قصد دارد چند تن از نزدیکان خود از جمله مالک ایونینگ استاندارد را به مجلس اعیان منصوب کند. لیز تراس، نخست وزیر سابق بریتانیا، علیرغم رهبری فاجعه باری که تنها هفت هفته به طول انجامید، به دنبال اقدام مشابهی است.

استارمر اخیراً در صحبت با نمایندگان حزب کارگر در مجلس اعیان گفت: «می‌خواهم روشن کنم که باید اعتماد مردم را به سیستم حکومتی خود در هر بخش از بریتانیا بازگردانیم. “اصلاحات در مجلس اعیان تنها بخشی از آن است… مردم ایمان خود را به توانایی سیاستمداران و سیاست برای ایجاد تغییر از دست داده اند – به همین دلیل است که ما نیاز به اصلاح سیاست و همچنین اقتصاد داریم.”

آخرین بار در سال 2010، لیبرال دموکرات ها، حزب کوچکتر در ائتلاف حاکم، خواستار کاهش تعداد اعضای مجلس اعیان از 826 نفر فعلی به 450 نفر شدند. طبق برنامه اصلاح مجلس اعیان، 80 درصد این افراد (360 نفر) که متعلق به یک حزب معین هستند، با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و بیست درصد باقیمانده (90 نفر) که کارشناسان مستقل هستند، توسط کمیته انتصاب ویژه به مجلس اعیان منصوب می شوند. . بر اساس اصلاحات پیشنهادی حزب لیبرال دموکرات، مدت عضویت در مجلس اعیان 15 سال خواهد بود و قابل تمدید نیست. در این طرح تعداد اسقف های کلیسای انگلستان در مجلس اعیان از 26 نفر به 12 نفر کاهش یافت. اما این طرح به دلیل مخالفت حدود صد نفر از اعضای حزب اکثریت محافظه کار متوقف شد.

مجلس اعیان دومین مجلس پارلمان بریتانیا است که در حال حاضر 784 نماینده دارد. اکثر اعضای مجلس اعیان منصوب هستند و انتخاب نمی شوند که همواره مورد انتقاد افکار عمومی بوده است.

در سال 1999، بر اساس لایحه اصلاح ساختار مجلس اعیان، تعداد لردهای موروثی از 600 نفر به 92 نفر کاهش یافت. تا آن زمان، تمام همتایان موروثی به طور خودکار عضو مجلس اعیان بودند، اما با تصویب این لایحه، تنها 91 نفر موروثی بودند. همتایان به انتخاب خود به اعضای مجلس اعیان تبدیل خواهند شد.

تعداد همتایان در مجلس اعیان نیز 26 نفر است. سایر اعضا اشراف غیر ارثی هستند. همتای غیر ارثی معمولاً از میان سیاستمداران بازنشسته یا شخصیت های برجسته سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انتخاب می شود و نخست وزیر معمولاً با مشورت رهبران احزاب دیگر و نهادهای دیگر، نام آنها را برای تأیید به پادشاه چارلز سوم پیشنهاد می کند. و صدور حکم.

پس از یک سری اصلاحات، نمایندگان بسیاری از احزاب مختلف نیز در این مجلس حضور دارند.

نقش مجلس اعیان عمدتاً شامل بررسی و پیشنهاد اصلاحات رسمی یا اساسی برای لوایح و طرح هایی است که توسط مجلس عوام تصویب شده است. قانون پارلمان بیان می کند که اگر لایحه ای توسط مجلس اعیان رد شود، اگر مجلس عوام همان مقررات را در جلسه سال بعد تصویب کند، به طور خودکار به قانون تبدیل می شود. بر این اساس، مجلس اعیان می تواند قانون گذاری در مورد یک موضوع خاص را تنها برای یک سال به تاخیر بیندازد. مجلس اعیان هیچ اختیاری بر ترتیبات مالی دولت (مانند افزایش مالیات یا مخارج دولتی) ندارد و تنها می تواند چنین اقداماتی را یک ماه به تعویق بیندازد.

دیدگاهتان را بنویسید