رهبر معظم انقلاب خواندن کدام کتاب را به نخبگان توصیه می کنند؟


ساعت: 09:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905025

در دیدار اخیر نخبگان برتر دانشگاهی با رهبر معظم انقلاب، ایشان یک کتاب تاریخی را به نخبگان توصیه کردند و مروری بر بیانات ایشان نشان می دهد که معظم له در سال های اخیر 6 بار تحت عنوان های مختلف درباره این کتاب صحبت کرده اند. بهانه ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هفته گذشته دیدار صمیمانه اساتید و نخبگان دانشگاهی با رهبر معظم انقلاب داشتند. هر دو به نوبت شروع کردند و رهبری در سخنرانی های نسبتا طولانی به نخبگان برتر کشور امتیاز دادند.


کتابی که منجر می شود 6 مراجعات زیادی برای مطالعه آن داشتند

رهبری در میانه سخنان خود از کتابی برای مطالعه و مطالعه در رابطه با تاریخ استعمار برخی کشورهای اروپایی یاد کردند و مروری بر صحبت های ایشان در سال های اخیر اهمیت این کتاب تاریخی را نشان می دهد. زیرا معظم له به دلایل مختلف در سخنرانی های خود در ده سال گذشته 6 بار از این کتاب یاد کردند و پیشنهاد کردند که همه آن را بخوانند.

در دوران استعمار، غربی ها ابتدا از پرتغال و اسپانیا و امثال آن شروع کردند، سپس به تدریج به جاهای دیگر رفتند. [مثل] هلند، بلژیک، انگلیس و فرانسه؛ خوب، آنها توانستند زودتر از دیگران اسلحه بگیرند. بنابراین، انقلاب صنعتی، برای مثال، در قرن 17 و 18، یکی از اولین کارهایی که انجام داد، ساخت سلاح های مدرن بود. خب با این سلاح پیشرفته آمدند کشورها را اشغال کردند. هند کشوری به این عظمت است که وسعت جغرافیایی آن ده ها برابر جزیره انگلستان است. [البتّه] نه فقط هند؛ هند، پاکستان و بنگلادش امروز، [یعنی] آمدند و شبه قاره هند و همچنین کشورهای اطراف را اشغال کردند [مثل] میانمار و کشورهای دیگر مانند آنجا را گرفتند، صنایع ملی آن کشورها را نابود کردند. تو این کتاب نگاهی به تاریخ جهان نهرو را بخوانید. متأسفانه شما کتابهای کمی می خوانید. این نگاهی به تاریخ جهان توسط نهرو نوشته شده است. او کیفیت ورود انگلیس را توصیف کردرابه هند و آنچه در هند انجام دادند.»

پیش از این حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص بحث استحکام ساختار داخلی به این کتاب اشاره کرده بودند: «این کتاب جواهر لعل نهرو – نگاهی به تاریخ جهان را بخوانید. در قسمتی که دخالت و نفوذ انگلیسی ها در هندوستان را شرح می دهد، به تصویر می کشد و بیان می کند – مردی است که هم قابل اعتماد است و هم آگاه – می گوید صنعتی که در هند بود، علمی که در هند بود کمتر از این نبود. اروپا، انگلستان و غرب و بیشتر بود وقتی انگلیسی ها وارد هند شدند، یکی از برنامه های آنها جلوگیری از گسترش صنعت محلی بود. خوب، آن وقت کار هند به جایی می رسد که ده ها میلیون نفر از آن زمان ها، صدها میلیون نفر در دوره های بعد، فقیر و گدا، خواب آلود و گرسنه در خیابان ها خواهند بود.. »


560a640e ee04 43aa 8fc1 7abc306f0536 خبر خاکستری


نهرو هندی؛ انقلابی ضد انگلیسی

جواهر لعل نهرو نویسنده کتاب “دیدگاه های تاریخ جهان” از رهبران جنبش استقلال هند و کنگره ملی آن کشور پس از اعلام استقلال در 15 اوت 1947 به عنوان اولین نخست وزیر هند انتخاب شد. پدر نهرو وکیل، ثروتمند و از رهبران سیاسی زمان خود بود و جواهر لعل را برای تحصیل در رشته حقوق به بهترین مدارس هند فرستاده بود. قبل از استقلال هند، چاواهر ده سال را در زندان های استعماری گذراند و پس از نخست وزیری، توانست قوانین بسیاری را برای جامعه جدید هند پس از استعمار وضع کند.


909fe1b2 5aca 4285 9939 2031c17eea70 خبر خاکستری


کتاب معروف جواهرات چگونه نوشته شد؟

در تابستان 1928، ایندیرا، دختر نهرو، که در آن زمان ده ساله بود، در یک شهر تابستانی دور از پدرش اقامت داشت. در آن تابستان، نهرو یک سری نامه به دخترش نوشت و در آن داستان آفرینش زمین، کشف حیات و تشکیل اولین قبایل و جوامع انسانی را به زبانی ساده بیان کرد و مجموعه 30 نامه کوتاه را منتشر کرد. در قالب کتاب نهرو پس از آن بارها به دلیل فعالیت های سیاسی خود به زندان افتاد و در سال 1930، زمانی که یکی از دوره های متعدد زندان خود را می گذراند، به این فکر افتاد که از اوقات فراغتی که در زندان برای او ایجاد شده بود، برای نوشتن نامه های جدید برای دخترش استفاده کند. این نامه های جدید در یک دوره نزدیک به سه سال از اکتبر 1930 تا اوت 1933 در دو دوره مختلف زندان نوشته شده و بازتاب یک دوره از تاریخ جهان است. همه آنها تجدید سازمان شدند و در دو جلد منتشر شدند.


استقبال از این کتاب به حدی بود که در سال 1938 نگاه به تاریخ جهان به امری نادر تبدیل شد. نهرو دوباره نوشته های خود را برای تجدید چاپ اصلاح کرد و در آنها تصحیح کرد و فصلی به آن افزود. بنابراین این کتاب دوباره در بازار کتاب منتشر شد و آنقدر محبوب شد که حتی پس از گذشت سال ها هنوز هم یکی از کتاب های خوب تاریخ محسوب می شود..


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید