رهبر معظم انقلاب سال 1401 را سال «تولید» نامیدند. دانشمندان، کارفرمایان «ثبت نام کردند

رهبر معظم انقلاب سال 1401 را سال «تولید» نامیدند.  دانشمندان، کارفرمایان

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

به نام خدا
و الحمد لله رب العالمین و درود بر علی محمد و آل پاکان و درود خدا بر بقیه زمین.

یا قلب دلها و بیناها، یا صاحب شب و روز،

عید نوروز و آغاز سال نو و طبیعت نو و روز نو و ایام نو که امسال مصادف با نیمی از ایام شعبان است که متعلق به خورشید تابناک هستی حضرت بقیة الله علیه السلام است مبارک باد. به او). تبریک به ملت بزرگ ایران و همه ملتهای همدل و برابر. به ویژه به خانواده های معظم شهدا، خانواده های صبور و ارزشمند تبریک می گویم که انشاءالله سایه این خانواده های بزرگ توسط ملت ایران و جانبازان عزیز و جانبازان عزیز از سر ما بریده نشود. خانواده های جان باختند و صبور و ایثارگران و خدمتگزاران صمیمیت ملت ایران در عرصه های مختلف. چه در حوزه سلامت، چه در حوزه امنیت، چه در حوزه مقاومت و چه در حوزه علم; و این روز شیرین و عید را به همه این عزیزان تبریک می گویم.

یک سال دیگر گذشت. سال 1400 نیز با همه شیرینی ها و تلخی ها و فراز و نشیب هایی که در زندگی عادی است به پایان رسید. زندگی مجموعه ای از این فراز و نشیب ها، شیرین و تلخ است. چند قله از وقایع ملت ایران را ذکر کنم، چند فراز و نشیب، چند شیرینی بزرگ که یکی از آنها بحث انتخابات بود. انتخابات واقعا مهم بود، بزرگ بود. با شروع همه گیری بیماری عروق کرونر قلب در اوایل دهه 1400، مردم به پای صندوق های رای آمدند و رای دادند. بسیار مهم است در حالی که ملاقات دو نفر در نقطه خطرناکی بود. این روزها که روزی صدها نفر را از دست دادیم، شاید پانصد، ششصد و شاید هم بیشتر. در چنین شرایطی انتخابات برگزار شد. مردم آمدند و شرکت کردند و دولت جدیدی به میدان آمد که آنطور که از شواهد نشان می‌دهد مردمی هستند که به حرکت‌ها و اهداف مردم علاقه دارند و ریل‌های جداگانه‌ای متفاوت از دولت محترم قبلی دارند و امیدها را در مردم زنده کردند. خدایا شکرت . این یکی از فراز و نشیب های حوادث ملت ایران بود.

مورد دیگر برخورد جدی با اپیدمی بیماری عروق کرونر بود که به معنای واقعی کلمه بر آن غلبه کرد. تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری خطرناک از چند صد نفر در روز به بیست نفر در یک زمان افزایش یافته است، مثلاً هجده مورد. او به اینجا رسید. اگرچه کمی افزایش یافته است، اما تفاوت این وضعیت که خدا را شکر واکسن آن به همه داده شد، با وضعیت روز گذشته بسیار متفاوت است.

اوج دیگر پیشرفت علم و فناوری بود. تولید چندین نوع واکسن در کشور که برخی از آنها دارای تاییدیه جهانی هستند. و حرکت های مختلف علمی و فنی، از واکسن گرفته تا ماهواره، بحمدالله کارهای مهمی در همه جهات داشته اند. اینها قله های بزرگ سال 1400 بود. حوادث مختلف دیگری در کشور رخ داد. شیرینی های دیگری هم بود.

در صحنه جهانی هم همینطور است. یکی از مهمترین اتفاقات شیرین دهه 1400 این بود که آمریکایی ها البته اخیراً به قول خودشان اعتراف کرده بودند که ما تحت فشار حداکثری بر ایران شکستی غم انگیز را متحمل شدیم. اصطلاح «تحقیر» یک اصطلاح آمریکایی است. این یک حادثه مهم است. ملت ایران پیروز شده است. ملت ایران موفق شده است. هیچ کس نمی تواند آن را به خود نسبت دهد. مقاومت ملت ایران به چنین پیروزی بزرگی دست یافته است. حوادث متعدد دیگری نیز رخ داده است. هم نزدیک ما و هم در دوردست که همه راه درست ملت ایران را در مقابل استکبار ثابت کرده اند. این نشان داد که راه درست، مسیر حرکت ملت ایران در برابر استکبار است. خوب اینها ناز بودند

تلخی هم داشتیم و از بین همه تلخی ها یکی را که فکر می کنم از همه سخت تر و مهم تر است را ذکر کنم و آن کمبود معیشت مردم بود، بحث گرانی و تورم و آن چیزهایی که نیاز است. درمان شود. [اینها] قابل درمان است، اینها مشکلات اقتصادی است که امیدواریم بخشی از سال جاری حل شود، چون همه آنها به یکباره حل نمی شود، به تدریج حل می شود. نه گفتن با عجله، نه گفتن غیرواقعی است. اما اگر خدا بخواهد، امیدواریم اگر خدا بخواهد در سال 1401 که سال اول قرن – قرن پانزدهم هجری است – تعدادی از آنها حذف شوند.

در سال های گذشته هر سال عنوانی را به نام شعار سال معرفی می کردیم، زیرا مسئولین عمدتاً مجریه و پیرامون، قوه مقننه و قضائیه و همچنین مردم – جایی که ارتباط مستقیم با مردم وجود دارد. – در این رابطه . .

در چند سال پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است. در برخی جاها البته در برخی سال ها خلأ وجود داشت و در سال 1400 بحث تولید، موانع و حمایت ها را مطرح کردیم. کار خوب نسبتاً خوبی انجام شده است که همچنان ادامه دارد و باید ادامه یابد. در این چند سال عمدتاً روی شعار سال «تولید» با محدودیت، با یک ویژگی متمرکز شدم. دلیل آن این است که تولید کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است. تولید ملی در واقع راه اصلی غلبه بر مشکلات اقتصادی و ملی است. یعنی مهم ترین مشکلات اقتصادی کشور با مشکل تولید، غلبه تولید ملی و رونق تولید ملی حل می شود. این ماهیت تولید است. یعنی روی تولید تکیه کردیم. یعنی باعث افزایش رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، کاهش تورم، افزایش درآمد سرانه، ایجاد رفاه عمومی می شود. همچنین اثرات روانی دارد. اعتماد به نفس ملی را بالا می برد، احساس عزت در ملت ایجاد می کند. تولید چنین اکسیری است. چنین اتفاق مهمی تولید ملی است، اگر خدای ناکرده خوب پیش برود. به همین دلیل در این چند سال روی بحث تولید متمرکز شدیم. بی تاثیر نبود الحمدلله تاثیرات خوبی داشت. و امسال می خواهم درباره تولید بحث کنم. اما من می خواهم یک لایه جدید، یک چهره جدید تولید معرفی کنم و این تولیدی است که دو ویژگی دارد: یکی ایجاد شغل، دیگری مبتنی بر دانش. تولید دانش بنیان بر اساس دانش، دانش نوین و دستاوردهای علمی و تولیدی که ایجاد اشتغال می کند. البته همه محصولات باعث ایجاد شغل می شوند اما برخی محصولات با وجود اینکه سرمایه گذاری های کلانی دارند، شغل ایجاد نمی کنند، اما برخی اشتغال زا نیستند و حالا انشاءالله صحبت های فردا را تا حدودی توضیح خواهم داد. اگر تولید علم را ملاک قرار دهیم و محصول دانش بنیان را با ویژگی هایی که در سخنرانی روز اول سال ارائه می دهد دنبال کنیم، انشالله در این همه اقتصادی شتاب خوبی داریم، پیشرفت محسوسی داریم. اهداف انشاالله به آن برسیم. در مورد اشتغال زایی هم همینطور. بنابراین امسال شعار ما این بود: «تولید; «دانش‌محور، اشتغال‌زایی». این تولید است. البته یک خواهش قوی دارم، پارسال هم گفتم دوستان به نوشتن این عبارت روی سربرگ در دستگاه های مختلف بسنده نکنند یا تصور کنند که مثلاً در خیابان علامت می زنند و می زنند. اینها شغل نیستند. نکته کلیدی این است که این سیاست را به معنای واقعی کلمه در نظر بگیرید. البته این دولت با این وضعیتی که من می بینم با پویایی رئیس جمهور و همکارانش انشالله جلو می رود. یعنی این شعار برای توفیق الهی روی زمین نمی ماند. اما هر چه کار بیشتر، تلاش بیشتر، بهتر است.

امیدواریم انشاء الله خداوند متعال امسال، عید امسال، این فرصت یکساله را به ملت عزیز ایران برکت دهد و مردم را شاد، زندگی را شیرین، مردم را شاد و روح مطهر شهدای عزیزمان را شاد کند، روح پاک حضرت امام بزرگوارمان حضرت راحیل (رضوان الله تعالی علیه) ان شاء الله که سلام و ارادت و اخلاص همه ما به پای حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) برسد. خدا می خواهد.

سلام بر شما و رحمت و برکات خدا

دیدگاهتان را بنویسید