رهبر معظم انقلاب: گفته ایم عده ای مجلس انقلاب را دوست ندارند! اما ما حقیقت را گفتیم / انقلابی ماندن مهمتر از انقلابی بودن است

رهبر معظم انقلاب: گفته ایم عده ای مجلس انقلاب را دوست ندارند!  اما ما حقیقت را گفتیم / انقلابی ماندن مهمتر از انقلابی بودن است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فتح خرمشهر را نماد تبدیل معادله تلخ به معادله شیرین و تحقق رستگاری ملی دانستند. شرایط تلخ و دستیابی به پیروزی و موفقیت، اقدامات جهادی، عزم، ابتکار، ایثار، نگاه بلندمدت و بالاتر از همه اخلاص و توکل بر خداوند متعال.
وی مجلس شورای اسلامی را یکی از ارکان اصلی حاکمیت کشور دانست و با اشاره به دشواری ها و پیچیدگی های حکمرانی در شرایط خطرناک کنونی بین المللی، از همه قوا و نهادها خواست تا اهمیت جایگاه و همکاری صمیمانه خود را درک کنند. سوال، زیرا دشمن بیش از آنکه به توانایی های خود امیدوار باشد، مراقب اشتباهات ماست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به سالروز فتح خرمشهر، این اتفاق بزرگ را فراتر از فتح یک شهر دانستند و گفتند: فتح خرمشهر در واقع تغییر معادله تلخ و حیاتی به نفع اسلام بود. جنگجویان
حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح علت این تغییر معادله افزودند: عوامل نجات ملی که با فتح خرمشهر به دست آمد عبارتند از: اقدامات جهادی، ایثار، عزم، ابتکار، نگاه بلندمدت به اهداف و آرمان ها و بالاتر از همه اخلاص. و به خدا توکل کن
وی این عوامل و قاعده کلی را نجات دهنده در همه امور و در همه زمان ها دانست و تاکید کرد: اساس این قاعده نجات، وعده خدشه ناپذیر خداوند در قرآن است که برای افراد و جوامعی که به این عوامل پایبند هستند پیروز می شود. و مبارزات افراد چنین جامعه ای را هدر نمی دهد.
رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: ایثار یعنی گرفتار نشدن در چنگال هوس های حقیرانه و بسیاری از مشکلات افراد و جوامع با تسلیم خواسته های حقیر آغاز می شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به موضوع مجلس پرداختند و با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان و کشورهای اصلی در اداره کشور است و از جایگاه مهمی برخوردار است، خاطرنشان کردند: نمایندگان مجلس از شهرهای مختلف و حتی شهرهای کم‌جمعیت باید در مجلس انتخاب شوند. مجلس این دیدگاه را داشته باشید و از سختی و پیچیدگی اداره کشور آگاه باشید.
وی با اشاره به گستردگی، جمعیت، جغرافیا، تاریخ و اقلیم متنوع ایران، تاکید کرد: مدیریت کشوری با جایگاه ایران عزیز، کاری مهم و با توجه به شرایط خاص کنونی جهان، طبیعتاً سخت و پیچیده است.
رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: البته در دنیای امروز حکومت داری برای همه کشورها سخت شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح دلایل شرایط خاص جهان گفتند: رقابت خصمانه نیروها و تهدیدات نیروهای هسته‌ای علیه یکدیگر، تحرکات و تهدیدات روزافزون نظامی و جنگ در نزدیکی اروپا به عنوان یکی از منطقه‌ای که از نظر نظامی آسیب دیده است. در مقیاس جهانی، همه عواملی وجود دارد که شرایط کنونی جهان را خاص می‌کند و در چنین شرایطی، اداره کشورها سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است.
وی خاطرنشان کرد: ایران علاوه بر شرایط حاکم در همه کشورها، به دلیل ارائه الگوی جدید، یعنی مردم سالاری دینی ناقض جدول مقرراتی نظام سلطه، دائماً در ابعاد مختلف مورد چالش قدرت های جهانی است. .
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در مقابل همه دشمنی ها از خود دفاع کرده و در حال پیشرفت و موفقیت است، افزودند: نمایندگان مجلس، دولت، قوه قضائیه و سایر دستگاه ها باید همه بدانند چه دولت بزرگی هستند و مهم هستند و بر قدرت خود بیفزایند. با توجه به این موقعیت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: باید هم به توانایی‌ها و هم آسیب‌پذیری‌های خود اعتراف کنیم و مواظب باشیم که اشتباه نکنیم، زیرا دشمن به اشتباهات ما بیش از توانایی‌های خود امیدوار است.
مقام معظم رهبری با اشاره به تعبیر قبلی خود از مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی، افزودند: برخی این تعبیر را نمی پسندیدند اما این تعبیر واقعی بود زیرا مردم نمایندگانی را برای این مجلس انتخاب کردند که شعارها و جهت گیری هایشان انقلابی بود.
وی با رد اظهارات برخی افراد که شعارهای انقلاب را مشکل کشور می دانند، گفت: حرکت به سمت آرمان های انقلاب به نفع کشور است و باعث التیام درد آن می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، انقلابی ماندن را مهمتر از انقلابی بودن خواندند و خاطرنشان کردند: برخی در اوایل انقلاب بسیار پرشور و به یک معنا فوق انقلابی بودند، اما طاقت اینگونه ماندن را نداشتند و نتوانستند بمانند. در جاده که سخت تر از انقلابی بودن است یعنی انقلابی ماندن فردی و جمعی در مجلس.
وی با قدردانی از اقدامات خیر در دو سال اخیر مجلس یازدهم، در ادامه به تشریح ویژگی های یک «نماینده انقلابی» پرداخت و گفت: اولین شاخص «سادگی» است، نه تمایل به تجمل گرایی و «تفاوت اشرافی».
«مسئولیت» دومین شاخص یک نماینده انقلابی بود که مقام معظم رهبری تاکید کردند: بر قانون خوبی که می گذرانید محکم بایستید و از طرفی نباید به گونه ای باشد که علم به رد آن توسط شورای نگهبان داشته باشد. یا دولت نمی تواند آن را تصویب کند. «قانونی را تصویب کنید تا مسئولیت آن را بپذیرید.
وی «مردمی بودن» را یکی دیگر از شاخصه های انقلابی بودن نماینده دانست و افزود: مردمی بودن به این معناست که علاوه بر نشستن و ایستادن در کنار مردم باید به حرف های آنها گوش داد اما جایی که نمی توان مطالبات مردم را برآورده کرد. دلایلش مشخص است «توضیح دهید که این مصداق جهاد است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مسئله اصلی را زیرمجموعه‌کردن مسائل کشور و اولویت‌بندی حل مسائل کلیدی» از دیگر ویژگی‌های نماینده انقلاب دانستند و گفتند: شاخص دیگر «پرهیز جدی از تبعیض و فساد» هم در مواجهه با مفاسد دیگران است. و او مخالف فساد است.
وی «همکاری صمیمانه با سایر نیروها و دستگاه‌ها و ارگان‌های آن‌ها» و پرهیز از زندان و مخالفت را از الزامات مجلس انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: اگر ایرادات منطقی است، آن را بپذیرید، اما در غیر این صورت تناقض و فضای مخالف مجلس و قانون نباید شما را از انجام کارتان باز دارد.
رهبر معظم انقلاب «پایبندی کامل به قانون اساسی و تکالیف آن» را از دیگر ویژگی های نماینده انقلاب دانستند و در پایان این قسمت از سخنان خود گفتند: البته یکی از مواردی که نشان از بودن ندارد. انقلابی سخنرانی اعتراض آمیز و خشم است.
آیت الله خامنه ای سپس توصیه های تقنینی کردند.
وی با تاکید بر “جامع و بلندمدت بودن قوانین و پرهیز از قانون گذاری برای هر چیز کوچک” توجه به سیاست های مشترک ابلاغی در قوانین را مهم خواند و افزود: وظیفه مجلس است که بر اساس آنها قانون گذاری کند. سیاست ها و نه مغایر با آنها البته برخی از سیاست های مشترک مانند سیاست های مشترک انتخاباتی یا سیاست های کلی تقنینی نیازمند قانون گذاری هستند، اما با وجود گذشت چندین سال از ابلاغ آنها، هنوز قوانین مربوطه تصویب نشده است.
رهبر معظم انقلاب پیشنهاد این طرح از سوی نمایندگان را به ویژه در مواردی که خلاء و نیاز کشور وجود دارد، اما دولت لایحه ای را به عنوان یکی از حقوق و تکالیف مجلس معرفی نکرده است، خواند و گفتند: کار خیلی خوب نیست اجرای آنها سخت می شود و اگر قانون اجرا نشود، مسئولیت ها آلوده می شود.
وی افزود: با تشکیل مجامع جدید، طرح در جریان بررسی مجلس گذشته که زمان و تلاش زیادی را صرف کرد، کنار گذاشته می شود و این موضوع نیاز به اصلاح دارد.
یکی دیگر از توصیه های حضرت آیت الله خامنه ای «اصلاح ساختار بودجه» بود که گفتند: ترکیب غلط بودجه خطاب به دولت هنوز اصلاح نشده است، اما نباید بدون تعیین درآمدهای واقعی، هزینه ها را در مجلس افزایش داد. به کسری بودجه
وی با تاکید بر “تقویت تخصص مجلس چه در مرکز پژوهش ها و چه در کمیته های تخصصی” به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در این برنامه های پنج ساله نباید کلی گویی کافی باشد، بلکه دولت و مجلس باید برای ذینفعان کشور برجسته شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان نمونه هایی از موضوعاتی که باید در برنامه هفتم به آنها پرداخته شود، افزودند: راهبرد کشور در این حوزه نامعلوم است، تا یک سند و برنامه علمی و مسئله محور بنویسیم. البته امکانات کشور و بحث آمایش سرزمین هم باید در نظر گرفته شود.

وی در توصیه بعدی خود بر «توجه به ابعاد رسانه ای مصوبات و اقدامات مجلس و تبیین آن برای مردم» تاکید کرد و گفت: برخیزید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تمجید از انعطاف‌پذیری و گزارش‌های به‌موقع دیوان محاسبات کشور در سال‌های اخیر افزودند: اخیراً دیوان محاسبات بررسی بودجه برخی شرکت‌های دولتی را آغاز کرده است که در صورت تعمیم آن به همه شرکت‌های دولتی، این بررسی‌ها انجام می‌شود. یکی از نقاط قوت مجلس باشد.»
رهبر انقلاب با اشاره به شورای معاونین قبلی خود برای پرهیز از مداخله در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس جمهور فرمودند برخی از نمایندگان از این شورا دلخور شده اند در حالی که این شورا به نفع شماست چرا که اگر در منطقه ای با پیشنهادی یا فشار نماینده ای برای تعیین مقام، ولی اجرای آن مطلوب نیست، معلوم نیست چه کسی باید پاسخگو باشد.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و همه باید به وظایف خود عمل کنند، البته همواره به دولت ها توصیه کرده ایم که از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اهمیت حفظ کرامت فردی و پرهیز از بیان مسائل اثبات نشده از تریبون مهم مجلس، گفتند:
وی در پایان با گرامیداشت مقام شامخ شهید صیاد هدی که سه روز پیش در عملیات تروریستی به شهادت رسید به روح مطهر امام بزرگوار و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تبریک گفت.
در ابتدای این جلسه دکتر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح اقدامات مجلس یازدهم طی دو سال گذشته، «توجه به خنثی سازی تحریم ها» را راهبرد اصلی مجلس عنوان کرد و گفت: این است. مقرون به صرفه.
رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس ضمن رفع ریشه مشکلات، بر تدابیری برای کاهش مشکلات فرابخشی مردم تاکید دارد، تصویب بازتوزیع یارانه ترجیحی ارزی را در قالب کالاهای ضروری می داند.
تشریح اقدامات قانونی برای تسهیل صدور پروانه کسب، معرفی قانون مالیات مسکن غیرمسکونی، حمایت از مسکن دانش بنیان، شفافیت، واردات خودرو، حمایت از خانواده ها و جوانان، اولویت بندی مناطق محروم و حاشیه نشین در بودجه ها و مصوبات، پیگیری بهسازی نیروها. این موضوعات از دیگر محورهای گزارش آقای کلیباف در این دیدار بود.

دیدگاهتان را بنویسید