روایت 11 ایراد از مصوبه جدید کنکور که همچنان پابرجاست/ این بار; نامه ای به نماینده

ساعت: 18:27
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796251

شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وی خواست تا به دستور رئیس جمهور مبنی بر بررسی گزارش ناظر درباره مصوبه اخیر این شورا، بلافاصله پاسخ دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در مورد کنکور دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه به خانواده ها و جوانان برمی گردد. خانواده هایی که چشم به راه فرزندشان و سدی به نام کنکور هستند و سعی دارند از این سد عظیم عبور کنند و دنیای شیرین را تجربه کنند!

اما دیدگاه دیگر، متخصصان و کارشناسان هستند; کسانی که معتقدند کنکور یک استرس عظیم است که نه تنها راه درستی برای یافتن یک زندگی شاد نیست، بلکه پر از استرس، نگرانی و مشکلات است.

همه اینها باعث شده در سال های اخیر بحث های متعددی در مورد لغو و تغییر کنکور چه در مجلس و چه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود. سرانجام ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی ارزشیابی و پذیرش داوطلبان دوره متوسطه دوم» در هشتاد و چهل و سومین جلسه پانزدهم تیرماه 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در مردادماه ابلاغ شد. 5. .

* معیارهای جدید کنکور

در بخشی از این ماده واحده آمده است: نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین موزون نمرات متوازن دروس تخصصی در هر گروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی 1402 و بعد از آن سالی دو بار برگزار می شود و نتیجه آن حداکثر تا دو سال و فقط برای همان گروه آزمایشی داوطلب معتبر است.

پذیرش در محله های غیر متقاضی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و تاییدیه های شورای سنجش و پذیرش دانشجو صورت می گیرد. پذیرش در محدوده محلات پرتقاضا بر اساس نتیجه کل نهایی حاصل از ترکیب نتیجه کل آزمون خاص و کل نتیجه سوابق تحصیلی است.

سهم نتیجه کل نتایج تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی 1401 با توجه به سوابق تحصیلی موجود و مرتبط 40 درصد با تأثیر مثبت و برای قبولی از سال تحصیلی 1402 به بعد سهم از کل نتیجه موفقیت تحصیلی با توجه به سوابق تحصیلی موجود و مرتبط، 60 درصد با تأثیر قطعی بر نتیجه کلی نهایی و 40 درصد مابقی سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

«وزارت آموزش و پرورش موظف است سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان را ایجاد کند تا کلیه فارغ التحصیلان سال تحصیلی 1402 به بعد دارای سوابق تحصیلی کامل برای پذیرش باشند».

* نامه ۱۱ مقاله دیده بان شفافیت و عدالت به رؤسای جمهور و مجلس/ تصویب اخیر کنکور مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.

اواخر مهرماه، هیات دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیس جمهور و رئیس مجلس خواستار اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. این مصوبه 11 ایراد داشت.

1 امتحانات نهایی «سال دوازدهم» قدرت تشخیص داوطلبان را ندارد.

2. سوابق تحصیلی غیرقابل اعتماد بوده و با توجه به تأثیر «مستقیم» به هر درجه ای، این سوابق دارای مسائل آماری و ریاضی غیرقابل حل هستند.

3. این مصوبه نافذ است. در سال 1402 برخی از داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی بودند و سوابق تحصیلی آنها ناقص بود.

4. این فرمان باعث دردسر مردم می شود. تهیه سوابق تحصیلی جدید یا تکمیل یا نوسازی آن بار مالی سنگینی را بر دوش فقرای کشور وارد می کند.

5. این مصوبه فشار مالی بر خانواده ها را افزایش می دهد و باعث افزایش گردش مالی افراد سودجو در عرصه آموزشی می شود.

6. این لایحه رقابت و اضطراب را در سال گذشته دو چندان می کند و آموزش مدارس و مؤسسات آموزشی غیردولتی را افزایش می دهد.

7. این یک راه حل قهقرایی است و باعث می شود دانش آموزان دروس فرهنگی و نظری را نادیده بگیرند.

8. بداخلاقی و تقلب ورود داوطلبان به رشته های تحصیلی بسیار رقابتی را اجباری می کند.

9. این قطعنامه حس شکاف طبقاتی را در چشم مردم افزایش خواهد داد.

10. بروز مشکلات قومیتی از پیامدهای این مصوبه خواهد بود.

11. یکی از پیامدهای این تصمیم حذف تدریجی متقاضیان مناطق محروم در دانشگاه های دولتی است.

* مصوبه استخراج شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سازمان سنجش الزامی است

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران در خصوص تصویب کنکور 17 آذر 1393 گفت: و تحت تعقیب نظام حقوقی کشور است.

وی در خصوص انصراف از کنکور گفت: در حال حاضر نسبت انصراف از کنکور را به 40 به 60 رسانده ایم که 40 درصد آن در دروس تخصصی و 60 درصد در مقطع متوسطه خواهد بود. اما برخی مقاومت می کنند. تا زمانی که از کامل و توانمند بودن وضعیت جایگزین مطمئن نشدیم نباید به سمت لغو کامل کنکور حرکت کنیم.

* نامه مکرر به رئیس جمهور

دو روز پس از سخنان عامل در 19 آذر، دیده بان شفافیت و عدالت اعلام کرد که «پس از ارسال نامه احمد توکلی رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت، رئیس جمهور دستور بررسی ایرادات به شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر کرد. اصلاح یا ابطال مصوبه حاضر. اما اکنون با گذشت حدود 35 روز از آن نامه، برای بررسی در این شورا به کارگروه ارجاع شده است.

رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در 27 آذرماه در نامه ای به رئیس جمهور نوشت: از تاریخ 6 مهر 1400 طی نامه شماره 81005 مورخ 8 مهر 1400 به شما و جناب عالی ابلاغ شد که دستور اعاده دادرسی صادر کرده اید. معتبر؛ اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار داشت که انجام شود.

شعار جنابعالی در انتخابات مبارزه با فساد، رعایت عدالت و جلوگیری از رانت جویی و تخصص گرایی بود: برای اصلاح مصوبات اقدام عاجل صورت گرفته است.

اما در پنجم دی ماه 1400 دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: تصویب ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی ارزشیابی و پذیرش داوطلبان آموزش عالی» قطعاً از سال 1402 سازمان سنجش را اعمال می کند. کشور به طور جدی زیرساخت های لازم برای اجرای این مصوبه را فراهم کند.

* باز هم نامه ای این بار به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وی خواست تا به دستور رئیس جمهور مبنی بر بررسی گزارش ناظر درباره مصوبه اخیر این شورا، بلافاصله پاسخ دهد.

در این نامه آمده است: «با احترام، با توجه به نامه ۲۷ مهر ۱۳۰۰ دکتر احمد توکلی به رئیس جمهور و دستور رئیس جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۹ مهر ۱۳۰۰ مبنی بر لغو یا اصلاح خط مشی و ضوابط ساماندهی. ارزیابی و «پذیرش داوطلبان تحصیلات عالی» و همچنین ارسال نامه بعدی با تأکید بر این موضوع خطاب به رئیس جمهور در تاریخ 27 هزار 1400 و تنظیم مجدد رئیس جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 29 هزار 1400 جهت بررسی گزارش دیده بان. لطفا یازده ایراد را ببینید. دیده بان شفافیت و عدالت گفته می شود این قطعنامه شکاف بین فقیر و غنی را بیشتر می کند، عدالت آموزشی را بیشتر تضعیف می کند، متون دینی و فرهنگی را در دوره متوسطه بی ارزش می کند و منجر به تقلب گسترده و پیامدهای اجتماعی و امنیتی آن می شود. مردم ایران و ابراز نگرانی در مورد قطعنامه.»

علی امرای، یکی از اعضای کمیته آموزش شفافیت و عدالت در گفت وگو با فارس گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از گذشت بیش از دو ماه مکاتبه با این شورا، هنوز پاسخ روشنی از این شورا دریافت نکرده است. شورا همچنان در مصاحبه ها و بیانیه های خود به طور غیرمستقیم بر این امر پافشاری می کند و از پاسخگویی به مکاتبات ناظر به دلیل اجباری بودن آن با تصویب قانون خودداری می کند.

وی ادامه داد: فلسفه قانون این است که مردم احساس کنند قانون به خواسته های آنها احترام می گذارد و از بروز ظلم جلوگیری می کند. اما قانونی که از سوی دیگر موجب افزایش تبعیض و فشار اقتصادی بر خانواده ها و همچنین افزایش شکاف بین فقیر و غنی در کشور شود، خلاف عدالت در هر دستگاهی است.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش نظارت بر شفافیت و عدالت بیان کرد: در بیش از دو ماه که این ایرادات توسط ناظر در یازده بند مطرح و به نهاد ریاست جمهوری گزارش شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخی نداد. تسلیم شد و همچنان بر اشتباهاتش پافشاری می کند. در حالی که کارگروه نظارت آموزش دیده باید افراد علاقمند و متاثر از این قضیه را قانع کند.

*مشکل آموزش در مدارس کم درآمد و دولتی «نظارتی» نیست.

امرایی گفت: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها به چند مورد اشاره شده است که از مزایای این اقدام تلقی می شود که کاملا غیرکارشناسی است. به عنوان مثال در این مصوبه آمده است که اجرای این قانون باید نظارت بر آموزش و پرورش مدارس دولتی و مناطق کم برخوردار را تقویت کند. این بدان معناست که شورا تشخیص داده است که مدارس دولتی و مدارس مناطق کم برخوردار از امکانات آموزشی بسیار محدود در مقایسه با مناطق برخوردار هستند، اما موضوع این است که مشکل آموزش در مدارس کم‌درآمد و مدارس دولتی یک مشکل نظارتی نیست. کمبود منابع انسانی و بودجه.

وی گفت: اینکه فکر کنید سوال از کتاب های درسی باعث می شود که آموزش و پرورش نفستان را بگیرد و زیر یوغ کنکور بیفتد، کاملا اشتباه است. اتفاقاً این مصوبه مشکلات جدی تری را برای آموزش و پرورش ایجاد می کند؛ فقط سال آخر (سال دوازدهم) و می توان گفت سال دهم و یازدهم که سال های مهمی هم هستند باید از سوی مدارس نادیده گرفته شود.

* کلاس دوازدهم به عنوان سرطان به زودی آموزش را نابود می کند

یکی از اعضای کمیته شفافیت و انصاف معلمان با بیان اینکه در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود 75 درصد از مطالب در امتحانات نهایی و کنکور فقط برای یک سال تحصیلی توزیع شده است، گفت: 11 سال تنها 25 درصد خواهد بود که نشان می دهد سال دوازدهم به عنوان یک تومور سرطانی به زودی از آموزش محو می شود و دانش آموزان پایه دهم و یازدهم فارغ از محتوای این سال ها که بسیار ابتدایی است، فقط نگاه می کنند. تا سال دوازدهم و اتفاقاً دست دستاوردهای آموزشی بازتر خواهد بود.

وی ادامه داد: دستاوردهای آموزشی از این ناهمگونی و عدم تعادل نهایت استفاده را می‌کند و کلاس‌ها، کتاب‌ها و مشاوره‌ها به همین دلیل رونق می‌گیرد؛ مثلاً در پزشکی مهم‌ترین مبحث زیست‌شناسی بدن انسان است. در حال حاضر 33 درصد سوالات در کنکور سراسری مطرح می شود اما در مصوبه فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی این میزان به 13 درصد کاهش می یابد.

لازم به ذکر است که هنوز باید دید با تغییرات کنکور چه اتفاقی می افتد و آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایرادات دیده بان شفافیت و عدالت توجه خواهد کرد؟ و آیا اصلاح خواهد کرد؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید