چالش ایرانیان بدون شناسنامه همچنان پابرجاست


ساعت: 10:52
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893725

چالش ایرانیان بدون شناسنامه در حالی ادامه دارد که رئیس بخشداری مهرگان شهرستان سراوان با بیان اینکه اکثر مردم در این قسمت شناسنامه ندارند، بر لزوم رسیدگی به انتصاب افراد فاقد شناسنامه تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، شناسنامه یکی از مهمترین اسناد هویتی افراد محسوب می شود که نقش مهمی در تامین امکانات آموزشی، بهداشتی و اجتماعی و خلاصه ارائه خدمات در هر زمینه ای دارد.

شهرها و مناطق مرزی از جمله مکان هایی هستند که شاهد انبوه افراد ناشناس هستیم. سیستان و بلوچستان که با دو کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است از این قاعده مستثنی نبوده و با هجوم افراد فاقد شناسنامه مواجه است.

اگرچه این مشکل به دلیل ورود غیرقانونی بسیاری از اتباع خارجی به ایران و ازدواج غیرقانونی برخی از اتباع خارجی و داشتن فرزند با زنان ایرانی افزایش یافت، اما پس از مدتی تعدادی از این اتباع خارجی به کشور خود بازگشتند، همسران ایرانی آنها این افراد را وادار به مواجهه با کودکان بی سرپرست کردند. کودکانی که فاقد شناسنامه و مدارک هویتی هستند که به آنها «فرزندان هویت ناشناس» گفته می شود.



ما نگران هویت افراد بدون شناسنامه هستیم

فضل کریم بهرام زهی رئیس شورای بخشداری مهرگان شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه اکثر افراد این بخش شناسنامه ندارند، بر لزوم توجه به انتصاب افراد فاقد شناسنامه تاکید کرد. و گفت: ما نگران هویت افراد فاقد شناسنامه هستیم و این نگرانی به مسائل عمومی و دسترسی محدود نمی شود.

وی افزود: با توجه به بوروکراسی پیچیده و اتلاف وقت در اجرای صدور شناسنامه برای این افراد، نیاز روزافزونی برای تسریع در این امر احساس می شود و درخواست ما به دلیل زمان بر بودن فرآیند شناسایی هویت است. و اخذ شناسنامه برای مردم، مهمترین حقوق آنها که شامل دسترسی به آموزش و سایر فرصتها می باشد، باید تضمین شود.

یکی از اعضای شورای شهر سراوان با اشاره به وجود برخی ابهامات و شبهات در خصوص اعمال قانون برای تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی در برخی زمینه ها، گفت: در این زمینه کارشناسی باید از مردم محلی استفاده شود

وی گفت: در شهرستان مهرگان حدود 200 نفر بدون شناسنامه هستند و با ایجاد خانواده های جدید و تولد تعداد افراد فاقد شناسنامه رو به افزایش است.

بهرام زهی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود موضوع تسهیل در اخذ شناسنامه و شناسایی هویت آنها برای داشتن مدارک هویتی مورد توجه قرار گیرد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید