روحیه امیدآفرینی و «ما می توانیم» به اکران سینماها آمد/ جای خالی «منصور» در دولت کشور

اما در سال های اخیر با توصیه و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساخت زندگی نامه و ساخت فیلم از زندگی شهدا و رزمندگانی که قهرمانان اصلی و واقعی زندگی هستند، شاهد تلاش هایی در عرصه سینما بوده ایم. و نگارش کتابهایی در ژانر دفاع مقدس و شهادت هستیم، اما واقعاً با نقطه مطلوب فاصله داریم.

منصور ساخته سیاوش سرمدی که به تازگی در سینماهای کشور اکران شده است، یکی از فیلم های خوش ساخت در ژانر حفاظت مقدس است که با نگاهی به پشت صحنه جنگ، به دنبال ارائه و نمایش گوشه ای از زندگی است. قهرمان کشورمان «شهید منصور ستاری» نسلی جدید و حتی نسل گذشته است که شاید نامش تنها در بزرگراه ها و خیابان ها شنیده شده باشد و کمتر از زحمات این سردار نخبه و پرتلاش در دوران جنگ. سالها برای تجهیز نیروی هوایی ایران. او همچنین از هواپیما و مهمات خود در دوران تحریم مطلع است.

او فرمانده نیروی هوایی است و در یک سری فیلم او را فرمانده ارتش غیرمسلح می دانند و به دنبال فلج کردن تولید ملی هستند و خودی ها شعار «ما می توانیم» را باور نمی کنند. اما منصور در برابر همه ناملایمات تنها می ایستد و روحیه اعتماد به نفس نیروی خود را دیکته می کند.

b5e53432 9fff 4a23 96e8 518739852bb0 خبر خاکستری

اکران خصوصی فیلم منصور در هفته بسیج که به همت سازمان بسیج رسانه در سینما بهمن قزوین برگزار شد، بهانه ای شد برای شنیدن سخنان اهالی رسانه و بازتاب دیدگاه های آنان در مورد این فیلم.

صادق چگینی، روزنامه‌نگار بسیجی و فعال رسانه‌ای معتقد است که اگرچه ساختار فیلمنامه را مناسب نمی‌داند. می توانستند صحنه های زیباتری را برای خلق قهرمانی و الگوسازی در این فیلم توضیح دهند.

وی ادامه می دهد: با این وجود پرداختن به مقوله شهدایی که امنیت و اقتدار کشور را در عرصه نظامی ایجاد کردند، آن هم در شرایطی که سینما در سال های اخیر دچار ابتذال شده است، کار خوشایند و بسیار جالبی بود. جای خالی فیلم های خاص در ژانر حفاظت مقدس خالی است و مدت هاست فراموش شده که استقبال و همکاری اهالی فیلم های جنگی و چهره های ملی می تواند گیشه را بیش از حد شلوغ کند.

محمد کشاورز، مسئول بسیج رسانه درباره این فیلم توییت کرد: «منصور را دیدم… واقعاً شهید ستاری چه مرد بزرگ و پرتلاشی بود. حضرت آقا از زمان ریاست جمهوری خود حامی تولیدات داخلی بوده است. بدیهی است که ماجرای واردکنندگان تاثیرگذار، غیرحرفه ای و سودآور تمام نشده است. کماکان همکاری و تعامل بین نهادها در کشور وجود ندارد!

مریم محمدی سردبیر صبح قزوین نیز درباره این فیلم گفت: بعد از مدت ها بالاخره فیلمی را دیدم که واقعا روحیه ما می توانیم را به مخاطب منتقل کرد.

وی افزود: شهید ستاری در این فیلم جسارتی را نشان داده که امروز کمتر از مسئولان می توانیم آن را بشناسیم و یادآوری می کند که امروز کارکنان ما باید در شرایط سخت اقتصادی و تحریم روحیه خودباوری را در جامعه تقویت کنند و با اطمینان توانایی های او «حل مشکلات داخلی کشور.فیلم منصور نشان داد که این فقط یک شعار نیست، بلکه در عمل قابل تحقق است.

نفیسه مرداد خبرنگار مجله هفت دی با بیان اینکه پس از تماشای این فیلم حالش خوب است، افزود: منصور با همه ضعف ها و کاستی هایی که دارد، از آن دسته فیلم هایی است که شادی و غم را برای شما به ارمغان می آورد. احساس غرور و غرور فرماندهی مقتدری که در کنار آزمون و خطای همپیمانان خود برای اجرای شعار ما ایستاده است و احساس غم و اندوهی که سر شما را از رویارویی با فرهنگ و نه اراده و تولید ملی می‌برد. .

وی ادامه داد: به نظرم بازی خوب و بی نقص محسن قسابی در نقش منصور ستاری از نکات مثبت این فیلم بود که تا پایان فیلم همه را همراهی می کند.اما بازیگران معروف این فیلم مانند سیدجواد هاشمی از جمله این نکات بودند. و لیندا کیانی بازی کلیشه ای و تصنعی داشتند و تماشاگران می خواستند از سرنوشت منصور بدانند.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ، انبار حمزه، دروازه بان صبح قزوین گفت: تماشاگر در منصور شاهد تلاش مستمر یک کارمند کارآمد، متعهد و دغدغه مند برای حل مشکلات کشور با توجه به امکانات و منابع موجود با تکیه بر توانمندی های داخلی بود. نیروها مستقیم وارد میدان عمل می شود و با پرهیز از پشت میز نشینی، فقط با دستور دادن به دیگران امور را مدیریت نمی کند.

تماشای چنین فیلمی در شرایطی که مردم بویژه با القائات فضای مجازی نسبت به برخی مسئولان بدبین شده اند، ممکن است روزنه امیدی را ایجاد کند که هنوز کارمندانی هستند که رنج مردم را به عنوان رنج خود می دانند. آنها افراد را با هر موقعیتی در جای خود می شناسند و به آنها احترام می گذارند، زیرا برای آنها فقط خدمت به مردم کشور مهم است.

حمزه افزود: نسل جوان امروز با دیدن صحنه هایی از تاریخ پرفراز و نشیب کشور، بیش از پیش با مشکلات موجود در کشور ناشی از تحریم های دشمن و موانع داخلی آن در دوران سخت جنگ و آغاز جنگ مواجه می شوند. پیروزی انقلاب «آفریده شده اند، ملاقات کرده اند و متوجه می شوند که در چنین شرایطی هم می توانند بایستند و جلو بروند.

a8e99e0c c89f 4c03 ad23 2caa9308a917 خبر خاکستری

وی ادامه داد: مشاهده تلاش های خستگی ناپذیر قهرمان داستان که برای رسیدن به هدف از خواسته های شخصی و خانوادگی خود فراتر می رود، می تواند الگوی خوبی برای نسل جوان امروزی باشد تا از زندگی چنین بزرگانی الگوبرداری کرده و استوار بماند. استوار قدم بردارید و از دیدن مشکلات در رسیدن به اهداف خود ناامید نشوید.

خبرنگار ایسنا، رقیه ملاحسنی درباره فیلم منصور گفت: به دعوت بسیج رسانه استان برای دیدن فیلمی از زندگی یکی از بزرگان کشورمان سردار منصور ستاری، سردار همیشه دفاع از هوای ایران رفتم. نیرو، قدرت در سال‌های جنگ. «مردم و انقلاب ایستادند. او در زمانی فرمانده نیروی هوایی ارتش شد که شرایط کشور بدترین شرایط بود، جنگ، تحریم، کمبود تجهیزات. در فیلم منصور شاهد یک روایتی آزاد از تلاش نخبگان کشور برای خودکفایی در صنعت هوانوردی در دوران جنگ تحمیلی. در این فیلم نگاهی متفاوت به جنگ و مبارزه برای خودکفایی با تکیه بر نیروی داخلی به دور از دیدگاه محافظه کارانه

وی افزود: این فیلم مستندی زیبا و مهیج از قهرمان یک فرمانده با شروع و پایانی مناسب را به نمایش می گذارد. مخاطب شخصیتی دارد که بعد از پایان فیلم به آن افتخار می کند، یعنی فیلم منصور در قهرمان سازی شخصیت اصلی خود خوب عمل کرده است.»

مولا حسنی همچنین ادامه داد: بازی ملموس محسن قصابیان در نقش فرمانده از یک سو و روایت ساده و آزاد فیلم به کارگردانی سیاوش سرمدی جوانی با آینده درخشان در فیلمسازی، اثری قابل توجه در میان آثار سینمایی خلق کرد. . نوجوانان و نسل جوان تشنه چنین فیلم هایی هستند، باید فیلم هایی مثل منصور و شوگ پرواز ساخته شود تا همه با شخصیت هایی چون شهید منصور ستاری و سرلشکر عباس بابایی آشنا شوند. شخصیت هایی که جایی در سینما ندارند.

فیلم منصور با همه محاسن و معایبش برای همه اقشار به خصوص برای جوانان و همچنین کارمندان و مدیران گزینه خوبی است و ارزش یک بار یا حتی چند بار دیدن را دارد. در شرایطی که مدل های نامناسب غربی و اروپایی در زندگی ما می چرخد، نمایش فیلم هایی از این دست که می تواند نمونه ای از شخصیت و رفتار یک قهرمان ملی را به نمایش بگذارد و او را به نسل جوان معرفی کند. علاوه بر این، کودتا برای مدیران و کارمندان امروزی است که به بیگانگان وابسته نیستند و متکی به توان و قدرت داخلی هستند و می دانند که این باعث می شود ایران تنها ایرانی باشد و بس.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید