روز جدید آموزش طبقات بالا

روز جدید آموزش طبقات بالا

روز گذشته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش کف و سقف شهریه مدارس غیردولتی را اعلام کرد. هر ساله موضوعی که بحث های زیادی را با موضوع طبقه بندی آموزش و پرورش ایجاد می کند. و به نظر می رسد امسال تغییری در رویه ها نداشته باشیم و به احتمال زیاد چند ماه بعد از تیرماه که یکی از مسئولان آموزش و پرورش هزینه شهریه را اعلام می کند، گزارش هایی مبنی بر دو یا سه برابر شدن شهریه مدارس غیردولتی دریافت کنیم. .

روز گذشته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش کف و سقف شهریه مدارس غیردولتی را اعلام کرد. هر ساله موضوعی که بحث های زیادی را با موضوع طبقه بندی آموزش و پرورش ایجاد می کند. و به نظر می رسد امسال تغییری در رویه ها نداشته باشیم و به احتمال زیاد چند ماه بعد از تیرماه که یکی از مسئولان آموزش و پرورش هزینه شهریه را اعلام می کند، گزارش هایی مبنی بر دو یا سه برابر شدن شهریه مدارس غیردولتی دریافت کنیم. . ایده مدارس غیردولتی تلاشی برای کاهش بار مدارس دولتی و افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی بود، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد ثبات یا کاهش کیفیت خدمات مدارس دولتی و از سوی دیگر بود. دست، مدارس غیردولتی برای اکثر اقشار جامعه غیرقابل دسترس و محدود به این بخش کوچکی از جامعه مرفه کشور است. همان چیزی که به طور موثر منجر به طبقه بندی آموزش و پرورش شد.

خطا در اعلام شهریه

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال در فرمول آموزشی مدارس غیردولتی، مواردی را در نظر گرفته‌ایم. «نیروی انسانی» در کنار نیاز به «تربیت» آن نیروها گفت: برای سال تحصیلی 1402-1403 شهریه مصوب مدارس غیردولتی از 5 میلیون شروع و به 48 میلیون تومان می رسد، تنها دو مدرسه ما واجد شرایط هستند. 48 میلیون تومان دریافت کنید. احمد محمودزاده در نشست خبری با موضوع آموزش در مدارس غیردولتی و توانمندسازی نیروی انسانی در مدارس غیردولتی نیز اظهار داشت: 38 درصد شهریه تعیین شده برای هر مدرسه نیز بر اساس جدول زمانی تکمیلی است; فعالیت تابستانی مدارس به شهریه ثابت مهر 1402-1403 به بعد اضافه می شود و شامل فعالیت های امسال نمی شود.

نرگس ملک زاده کارشناس حوزه آموزش در گفت و گو با «کوسه» در واکنش به اعلام این مبلغ می گوید: اولین مشکل این است که خیلی ها فکر می کنند شهریه مدارس غیردولتی 48 میلیون است. تومان اما

در واقع شهریه ها همان مبلغ 65400000 تومان است که با 38 درصد اضافه مبلغ بالای برنامه محاسبه می شود. وی ادامه می دهد که بیشتر مدارس غیردولتی با برنامه های فوق برنامه بر اساس نظر هیئت امنا تعیین می شود و مدرسه ای را نمی توانید پیدا کنید که غیردولتی باشد و برنامه فوق برنامه نداشته باشد. پس اگر مدارس از یک سقف و کف تبعیت کنند، شهریه مدارس غیردولتی باید 65 میلیون تومان در نظر گرفته شود. ملک زاده در ادامه می گوید آنچه مشخص است و تاکنون بارها با آن مواجه بوده ایم این است که اساساً به همان سقف و کف احترام گذاشته نمی شود. در صورت عدم نظارت مناسب، بیشتر مدارس هزینه بیشتری از این رقم دریافت می کنند. همچنین گاهی به دلیل پایین بودن کیفیت خدمات در مدارس دولتی، خانواده های ثروتمند داوطلبانه این مبلغ یا چندین مبالغ را برای تحصیل بهتر فرزندان خود هزینه می کنند. واضح است که همه این مشکلات را همه می دانیم و پیش بینی می کنیم که هر سال اتفاق بیفتد، اما هیچ نظارت و اقدامی برای جلوگیری از وقوع آنها انجام نمی شود.

مدارس غیردولتی تمایل به رشد دارند

موضوع مدارس غیردولتی همیشه در ایران یک چالش بوده است. بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که این مدارس به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسیده اند و تنها در ایران خلأ آموزشی ایجاد کرده اند. رضا وحدت کارشناس حوزه آموزش در گفت و گو با «کوسه» با بیان اینکه قیمت تعیین شده برای مدارس غیردولتی رقم عجیبی نیست و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور و گرانی مدارس، این رقم می گوید: و اعداد بالاتر برای تحصیلات غیر دولتی طبیعی است. آقای نهدت در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به شکاف بسیار زیاد آموزش و پرورش غیردولتی و دولتی و خللی که این وضعیت در تحصیل دانش آموزان ایجاد می کند، می گوید: مردانی که در سال های اخیر بر آموزش غیردولتی تاکید داشتند، اکنون باید مسئول چنین وضعیتی باشد. این موضوع از دوره آقای نجفی شروع شد و در دوره آقای فانی و دولت حسن روحانی مقرر شد درصد مدارس غیردولتی از 13 درصد به 20 درصد افزایش یابد. توجیه آنها این بود که با توسعه مدارس غیردولتی، بار آموزش از دوش مدارس دولتی برداشته می شود و می توان هزینه بیشتری برای مدارس دولتی که درصد آنها کاهش یافته بود، هزینه کرد و کیفیت مدارس را بالا برد. آموزش در مدارس دولتی چیزی که در عمل حتی به واقعیت نزدیک هم نبود و کیفیت آموزش در این مدارس افزایش نیافت. در دولت آقای رئیسی به نام ترفیع هم همین اتفاق می افتد و سیاست تغییر نکرده است. فقط اسمش عوض شد و لقب پروموتر به او داده شد. نتیجه این است که مدارس دولتی بسیار شلوغ هستند و هیچ مدرسه استاندارد و معلمی برای دانش آموزان وجود ندارد. چندی پیش آماری منتشر شد مبنی بر اینکه نسبت دانش آموز به معلم در مدارس دولتی شهر تهران 50 به 1 است، این رقم نشان می دهد که چرا باید منتظر شنیدن خبر دو یا سه برابر شدن شهریه مدارس غیردولتی در مهر و آبان بود. زیرا حتی اگر از دهک های بالای جامعه نباشید و ثروتمند نباشید و از طبقه متوسط ​​هم باشید، حاضرید فرش یا ماشین را از زیر پای خود بفروشید تا فرزندتان به آن دسترسی داشته باشد. آموزش استاندارد در مدرسه ای باشد که ممکن است دو ماه معلم نداشته باشد.

رضا نهدت در قسمت پایانی سخنان خود به کمبود امکانات در مدارس دولتی اشاره می کند و می گوید در آموزش و پرورش با موج بازنشستگی مواجه هستیم و این مشکل یکی از چالش های مدارس دولتی است که کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار می دهد. با وضعیت پرداخت های آموزش معلمان، بازنشستگان کمتری علاقه مند به بازگشت به محل کار هستند و به همین دلیل آموزش دولتی ضعیف تر شده و برخلاف غیردولتی، کیفیت خوب و بالایی خود را حفظ می کند.

دیدگاهتان را بنویسید