روس‌ها از جمله ایران می‌خواهند احیای برجام را متوقف کنند

روس‌ها از جمله ایران می‌خواهند احیای برجام را متوقف کنند

روز جدید مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در پاسخ به نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه روسیه اصولاً نیازی به تسلیحات ایرانی ندارد و فقط می‌خواهد ایران در این جنگ شریک باشد، گفت: ممکن است، زیرا همه روس ها در این جنگ تنها هستند و هیچ کس از آنها حمایت نکرد. طبیعی است که مانند غربی هایی که دنیای غرب را با خود یکی کرده اند، آنها نیز علاقه مند هستند که دیگران را در کنار خود داشته باشند. بالاخره با وارد کردن ایران، روابط ایران و اروپا نیز به هم می‌خورد و اجازه نمی‌دهند برجام اجرایی شود و تحریم‌ها لغو شود.»

قاسم محبعلی درباره ادعای همکاری ایران و روسیه در زمینه پهپادها و تاثیر آن بر روند مذاکرات می‌گوید که با مداخله ایران در اوکراین، روابط ایران و اروپا آسیب می‌بیند و برجام و لغو تحریم‌ها نخواهد بود. پذیرفته شود.

وی درباره تاثیر ادعای فروش پهپاد ایران به روسیه بر مذاکرات گفت: برخی از آثار این موضوع مشخص شده است. یعنی تحریم های اروپا و مواضعی که در قبال اتفاقات داخلی ایران اتخاذ کردند و تغییر مواضع آمریکا همچنان اثر همکاری با روسیه است. این چیزا تازه داره مشخص میشه طبیعتاً وقتی پشت یک جنگ بایستید، باید عواقب آن را متحمل شوید.»

این کارشناس سیاست خارجی درباره احتمال به راه انداختن ماشه گفت: بستگی به تصمیم سیاسی اروپا و آمریکا دارد. با توجه به فعال نشدن مذاکرات، یا اگر گزارش آژانسی منتشر شود که ایران را به عدم همکاری متهم کند، آنها می توانند آن تصمیم سیاسی را بگیرند که قبلاً نگرفته اند. آنها می توانند پرونده را به شورای امنیت ببرند، در این صورت چون بر اساس برجام و قطعنامه 2231 باید قطعنامه جدیدی به نفع ادامه برجام صادر شود و هر دو امکان پذیر نیست، ممکن است عملا برجام لغو شود و قطعنامه قبلی تحریم ها بازگشتند.»

دیدگاهتان را بنویسید