روسیه امیدوار است گوترش تحریم های صادرات مواد غذایی را لغو کند


ساعت: 18:34
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885681

رئیس اداره دیپلماسی روسیه ابراز امیدواری کرد که دبیرکل سازمان ملل بتواند تحریم صادرات مواد غذایی روسیه را لغو کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که دبیرکل سازمان ملل بتواند لغو تحریم های غرب علیه صادرات محصولات کشاورزی روسیه را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه پس از سفر به اوگاندا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد یادداشتی را بین این سازمان و روسیه در 22 ژوئیه (جمعه 31 ژوئیه) امضا کرد. بر اساس این سند، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، متعهد به حذف تمامی محدودیت هایی است که اخیراً اشاره کردم (در رابطه با صادرات مواد غذایی).

بر اساس این گزارش، دبیرکل سازمان ملل متحد هفته گذشته دستیابی به توافق روسیه و اوکراین با میانجیگری ترکیه در زمینه صادرات غلات را مهم خواند. گوترش در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: توافق بر سر صادرات غلات از بنادر اوکراین مهم است، اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق صلح بین روسیه و اوکراین وجود دارد.

کشورهای غربی بارها مسکو را به بستن بنادر اوکراین و غیرممکن کردن حمل غلات اوکراینی متهم کرده اند. مسکو همچنین پاسخ داد که اگر کیف بنادر خود را از مین پاک کند، از عبور امن محموله های غلات اطمینان حاصل می کند.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که پس از درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و در حال حاضر حدود 22 تا 25 میلیون تن غلات در بنادر این کشور مسدود شده است.

در اوایل ژوئن، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان گفت: روسیه مایل است درباره راه‌های ازسرگیری عرضه غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه بحث کند.

روسیه و اوکراین تقریبا یک سوم گندم جهان را تامین می کنند، در حالی که روسیه صادرکننده اصلی کودهای شیمیایی و اوکراین بزرگترین صادرکننده ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید