روسیه خواستار تشکیل «دادگاه بین المللی» با حضور ایران و سوریه برای محاکمه سربازان اوکراینی شده است

روسیه خواستار تشکیل «دادگاه بین المللی» با حضور ایران و سوریه برای محاکمه سربازان اوکراینی شده است

روز جدید دادگاه کیفری بین المللی در لاهه اوکراین را به عنوان “محل جنایت” معرفی کرده و تحقیقات مقدماتی را در مورد ارتکاب جنایات جنگی توسط روسیه در اوکراین آغاز کرده است.

رئیس کمیته تحقیقات روسیه جمهوری اسلامی ایران و سوریه را از جمله دولت هایی نام برد که در موضوع اوکراین «موضع مستقل» دارند.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه، که نهادی مرتبط با دادستانی این کشور است، پیشنهاد تشکیل یک “دادگاه بین المللی” با کشورهایی مانند ایران، سوریه و بولیوی را برای محاکمه تعدادی از اعضای نیروهای مسلح اوکراین داد.

باستریکین به یک وب سایت خبری مرتبط با دولت روسیه گفت که مسکو 92 عضو نیروهای مسلح اوکراین را به “جنایت علیه بشریت” متهم کرده است.

به گفته وی، روسیه بیش از 1300 تحقیقات جنایی علیه سربازان اوکراینی آغاز کرده است.

این مقام ارشد روسی غرب را به “حمایت آشکار” از “ناسیونالیسم اوکراینی” متهم کرد و روند احتمالی مورد حمایت سازمان ملل را “بسیار مشکوک” خواند.

دادگاه کیفری بین المللی در لاهه اوکراین را به عنوان “محل جنایت” معرفی کرده و تحقیقات مقدماتی را در مورد ارتکاب جنایات جنگی توسط روسیه در اوکراین آغاز کرده است.

رئیس کمیته تحقیقات روسیه به جای آن پیشنهاد داد که یک دادگاه بین المللی با مشارکت کشورهایی که «موضع مستقلی در قبال مسئله اوکراین دارند» به ویژه سوریه، ایران و بولیوی تشکیل شود.

اوکراین این ماه اعلام کرد که در حال بررسی بیش از 21000 پرونده “جنایت جنگی” و “جنایت تجاوز نظامی” است که گفته می شود توسط نیروهای نظامی روسیه از زمان آغاز تهاجم به اوکراین انجام شده است.

دادگاه کیفری بین المللی در لاهه نیز اوکراین را به عنوان “صحنه جرم” معرفی کرده و تحقیقات اولیه را آغاز کرده است.

پس از هفته ها انکار، روسیه در اوایل مارس 1400 به اوکراین حمله کرد.

مقامات روسیه این حمله نظامی را «عملیات نظامی ویژه» می‌خوانند و سفیر این کشور در تهران نیز خطاب به رسانه‌های ایرانی خواستار استفاده از همین عبارت به جای تهاجم نظامی شد.

دیدگاهتان را بنویسید