روضه سکوت برای منتقدان حضور زنان در ورزشگاه ها/ خاتمی و روحانی رئیس جمهور بودند، محجبه ها به خیابان ها آمدند

روضه سکوت برای منتقدان حضور زنان در ورزشگاه ها/ خاتمی و روحانی رئیس جمهور بودند، محجبه ها به خیابان ها آمدند

روز جدید : مقامات دولتی می گویند که به زنان ایرانی اجازه داده اند بدون فشار فیفا از استادیوم ها بازدید کنند که صراحتاً ما باور نمی کنیم. اگر فشار فیفا نبود، در شرایطی که دبیر ستاد عمرو به معروف به دنبال جدایی دانشگاه ها است، حضور زنان در استادیوم های فوتبال همچنان یک رویا بود.

دختران آبی و قرمز ایران بالاخره توانستند در یک مسابقه باشگاهی محلی به ورزشگاه بروند و تیم محبوب خود را تشویق کنند. معنی آنها را نمی توان فهمید و نمی توان گفت که آنها را درک می کنیم. اما می دانم چه لذتی دارد که از دروازه های غربالگری عبور کنی و از تونل عبور کنی و به صندلی های استادیوم آزادی برسم و زمین را ببینی.

دولت ها می گویند به زنان ایرانی اجازه حضور در استادیوم ها را بدون فشار فیفا داده اند، که صراحتاً ما باور نداریم. اگر فشار فیفا نبود، در شرایطی که دبیر ستاد عمرو به معروف به دنبال جدایی دانشگاه ها است، حضور زنان در استادیوم های فوتبال همچنان یک رویا بود.

جدا از فشار فیفا نباید از این نکته غافل شد که رئیس جمهور رایضی نیز در این تصمیم نقش بسزایی داشت. تصور کنید اگر حسن روحانی، سیدمحمد خاتمی، محمدرضا عارف یا هر غیراصولگرای رئیس جمهور ایران بودند و فیفا چنین درخواستی می کرد و دولت سعی می کرد امکان حضور هر هفته بانوان در ورزشگاه را فراهم کند!

حتما الان محجبه ها در مشهد و چند شهر دیگر روی صحنه می آمدند و فریاد می زدند «اسلام». اما در نهایت مهم نیست چه کسی رئیس جمهور است!

خوشبختانه نام حسن روحانی رئیس جمهور ایران در این فشار بر فیفا نبود و سیدابراهیم رئیسی بر صندلی اجرایی تکیه زده بود.

همه کسانی که از حضور زنان در ورزشگاه انتقاد می کردند و از زیرساخت ها گلایه داشتند حالا سکوت کرده اند و حتی به راحتی می توانند تمام حرف هایشان را فراموش کنند و از این حضور حمایت کنند.

به همین دلیل است که امیدوارم برجام توسط دولت رئیس جمهور احیا شود. آن وقت این قرارداد که شرم آورتر از ترکمنچای بود تبدیل به یک واحد آموزشی می شود که باید در دانشگاه ها و حتی مدارس تدریس شود.

برجام بخشی از نجاتی خواهد شد که شما خواهید آمد و خواهید دید. البته شما برجام رئیس جمهور را می دانید نه برجام روحانی!

تاریخ نشان می دهد که با تغییر رئیس جمهور و مجلس، شرایط می تواند 180 درجه تغییر کند. بیایید به بحث در مورد بازدید زنان از استادیوم برگردیم. خوشبختانه در دو هفته گذشته که خانم ها به ورزشگاه رفتند مشکلی پیش نیامد و زمین به آسمان برخورد نکرد.

امیدوارم به زودی در شهرهای دیگر ایران نیز شاهد حضور پرشور بانوان در ورزشگاه های اهواز، اصفهان، کرمان و … باشیم. آنها حق دارند در ورزشگاه ها با مردان برابر باشند. زیرا در سایر عرصه های اجتماعی حضور دارند و حتی نقش آنها گاه برجسته تر از مردان است.

بالاخره روزی تابوهای اجتماعی شکسته خواهد شد. اگر به خاطر داشته باشید زمانی بود که چت های تصویری داستان داشت و اکنون مردم از طریق چت های تصویری به هم نزدیک شده اند و اگر این چت ها نبود شاید بسیاری از ما در عصر کرونا از خانواده خود دور می شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید