رونق سینماهای بجنورد با بلیت نیم بها/ آشتی مردم با سینما بعد از کرونا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب صنعت سینما در سال های ورود این هنر به کشور، فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و آزمون و خطاهای زیادی را پشت سر گذاشته است.در حال حاضر کشور سالانه بین 70 تا 80 فیلم تولید می کند که برخی از آنها به دلیل تعداد کم سالن های سینما اکران نمی شوند.

یکی از مهم ترین بخش های چرخه اقتصادی صنعت سینما، گیشه و فروش فیلم در سینماها است که مهم ترین گیشه سینمای ایران تنها در تهران یا برخی شهرهای بزرگ کشور است. این در حالی است که در کشوری با 31 استان تعداد محدودی از استان ها دارای سالن های سینمایی مناسب هستند. البته اگر به هر استان یا شهرستانی در کشور سفر کنید، قطعا با سالن سینمایی مواجه می شوید، سالنی که سال ها می تواند فیلمی را نمایش دهد یا کمی پایین تر از حد استاندارد سالن های سینما است که عموم مردم تمایلی به تماشای آن ندارند. فیلم در آنها .

البته نمی توان انتظار داشت که سازمان سینمایی به عنوان متولی سینمای کشور به تنهایی بتواند اعتبارات لازم را برای ساخت، تعمیر و یا تجهیز سالن های سینما در سراسر کشور تامین کند، چرا که بودجه سالانه این سازمان نیست. مسئول چنین هزینه هایی است. در چنین شرایطی شورای شهر، فرمانداری و سایر نهادهای مرتبط در یک شهر یا استان وارد میدان شده و شروع به ساخت یا تجهیز سالن های سینمایی در شهر می کنند. البته با ایجاد فضای مناسب می توان بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری به این حوزه جذب کرد. این در حالی است که حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از متولیان سینما، سالن های مختلفی را در سراسر کشور زیر چتر خود دارد و بر موضوع سینما سنگینی می کند.

بسیاری از شهرها و استان های کشور از داشتن یک سینمای مناسب محروم هستند و به همین دلیل در آمار فروش فیلم های کشور جایگاه خوبی ندارند.

این در حالی است که سینما به عنوان یک فعالیت جمعی می تواند تأثیر بسزایی در رشد فرهنگ اجتماعی داشته باشد، از این رو توسعه سینماها علاوه بر رشد اقتصادی موجب رشد اجتماعی نیز می شود.


741fa1a6 a0c1 416e 966a 4842175a9438 خبر خاکستری




خراسان شمالی مصرف فرهنگی بالایی دارد

محمد خرمی مدیر سینما گلشن باجنورد و کارمند اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: این سینما در سال 1389 با ظرفیت 470 نفر راه اندازی شد و در حال حاضر با 4 کارگر فعالیت می کند.

وی افزود: جامعه خراسان شمالی مصرف فرهنگی نسبتا بالایی دارد و این معضل در رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری شناسایی و مشاهده شده است.

هورامی با اشاره به اینکه اپیدمی ویروس کرونا تعداد تماشاگران سینما را به حداقل ممکن کاهش داده است، افزود: در ایام اوج شیوع این ویروس سینماها تعطیل بود و اکنون نیز قطعا این استقبال به حالت اولیه خود برنگشته است. به دوران قبل از ویروس کرونا اما باید گفت که شاهد روند رو به رشد مخاطبان سینمای گلشن هستیم.

مدیر سینما گلشن خاطرنشان کرد: این سینما تنها با عقد قرارداد بلیت نیم بها با سازمان ها و بخش های خصوصی حمایت می شود به گونه ای که طرفین قرارداد ذینفع باشند.

وی همچنین گفت: فیلم و سینما به عنوان هنر هفتم جزء لاینفک زندگی مردم است و جاذبه های فرهنگی زیادی دارد.

وی افزود: در شهرستان بجنورد سینما مخاطب خاص خود را دارد، اگرچه نسبت به گذشته و همچنین در مقایسه با شهرستان ها و استان های دیگر این تعداد مخاطب کم است، اما تاثیر عمیق سینما بر زندگی مردم و فرهنگ جامعه را نمی توان نادیده گرفت. به عنوان مثال برخی از طرح ها و مدهای مردم شهر بجنورد از بازیگران سینما الگوبرداری می شود یا پس از اکران برخی فیلم ها اصطلاحات به کار رفته در آن فیلم رایج شد.

کارگردان سینما گلشن گفت: در حال حاضر قیمت هر بلیت سینما 20 هزار تومان است.


راه اندازی پردیس های سینمایی نیازمند حمایت مسئولان است

خرمی بیان کرد: با مذاکرات و پیگیری های انجام شده در صدد احیای سینماهای غیرفعال و راه اندازی پردیس های جدید سینمایی هستیم که این امر نیازمند حمایت سرمایه گذاران و همچنین مسئولان مربوطه است.

وی گفت: تسهیل صدور مجوز برای سرمایه گذاری در بخش های خصوصی فرهنگ و هنر، اعطای امتیازات ویژه به سرمایه گذاران عرصه فرهنگ و هنر به ویژه در اخذ عوارض و هزینه پروانه ساخت، اعطای تسهیلات کم بهره و اعطای ویژه اعتبار تولید محصولات صوتی، تصویری و سینمایی برای هنرمندان خراسان شمالی یکی از انتظارات ما از مسئولان استانی است.

این مسئول گفت: با توجه به راه اندازی سینماهای عمیق، داریوش و تمهیدات انجام شده برای استقرار سینما در مجموعه طلا سفید، هماگ و ایثار، مکان سینما در جامعه بجنورد مناسب و رو به بهبود است.

خرمی گفت: اکران فیلم از طریق فضای مجازی، مطبوعات و سایر رسانه ها به دست شهروندان بجنوردی می رسد.

کارگردان سینما گلشن بجنورد خاطرنشان کرد: ایجاد آثار استاندارد سینمایی در ژانرهای مختلف، راه اندازی گروه سینمایی هنرستان هنرهای زیبا، توسعه دفاتر انجمن سینمای جوانان در سطح شهرستان بجنورد، اعطای اعتبارات ویژه صوتی و تصویری. فعالیت های تصویری در حوزه تولید، آموزش و ارتباطات راه اندازی جشنواره های مربوطه، گسترش مدرسه آزاد فیلم و تلاش برای تولید آثار سینمایی استاندارد و فاخر با محوریت معرفی فرهنگ و گردشگری بومی و ظرفیت مردم شناسی کشور شهر بجنورد از جمله مواردی است که میل و انگیزه اهالی شهر را به سینما افزایش می دهد.


182edcd2 80f7 4a06 87ee a746bf11e737 خبر خاکستری




لزوم انعقاد تفاهم نامه برای تاسیس سینما قدس

رضا رضایی سرپرست معاونت امور سینمایی، سمعی و بصری و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما به قدمت 120 ساله سینما در ایران اشاره کرد و گفت: 6 سینما وجود دارد. در شهر بجنورد فعال است و تنها سینما قدس باقی مانده است. همچنان که بیش از 50 سال از عمر آن می گذرد و برای راه اندازی مجدد آن باید تفاهم حاصل شود.

وی بیان کرد: ظرفیت سینما در شهر بجنورد متناسب با مخاطب است، اما با توجه به بهره برداری از مجموعه های فعال فرهنگی هنری که اثربخشی نمایش فیلم را دارند، در صورت پذیرش مخاطب، می توان میزان آن را افزایش داد. تعداد صندلی ها سینماها و سالن های سینما افزایش می یابد.

رضایی بیان کرد: تعداد سینماها به دلیل نیازهای آینده رو به افزایش است و صندلی ها و مکان استاندارد سینما و کیفیت پخش صدا و تصویر برای جذب مخاطب علاوه بر کیفیت فیلم ها ضروری است و ایجاد آن را ضروری می کند. یک تئاتر استاندارد

وی افزود: مجموعه طلا سفید، مجموعه ایتار، مجتمع همگ از پروژه های خصوصی و دولتی هستند که سینما دارند و مورد حمایت قرار می گیرند.

معاون امور سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گفت: کرونا تاثیر منفی بر سینما گذاشته است و طبق برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم مخاطبان دوباره به سینماها برگردند.

این مسئول افزود: به استثنای سینماهای گلشن و بجنورد، بقیه سینماهای شهرستان به دلیل چند منظوره بودن مجموعه که یکی از بزرگترین مشکلات آنهاست، برنامه ریزی منظمی برای خانواده ها ندارند.

رضایی تصریح کرد: میزان علاقه مردم با حضور مخاطب و میزان استقبال آن ها که به کیفیت فیلم بستگی دارد سنجیده می شود و در شهر بجنورد تماشای فیلم در سینماها همواره مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرد.

وی افزود: فیلم و سینما به عنوان هنر هفتم جزء لاینفک زندگی مردم است و دارای جاذبه های فرهنگی فراوانی است و سینما در شهرستان بجنورد اگرچه نسبت به گذشته و همچنین نسبت به شهرستان ها و استان های دیگر مخاطبان خاص خود را دارد. این مخاطب کم است، اما نمی توان تاثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و فرهنگ جامعه نادیده گرفت.


حمایت رایگان سازمان سینمایی برای رونق سینماها

این مسئول با اشاره به برنامه ریزی سازمان سینمایی کشور برای توسعه این صنعت گفت: از جمله اقدامات سازمان سینمایی کشور، امکان تجهیز مجموعه ها به امکانات پخش فیلم و سینمای سیار است که بسیاری از این حمایت ها عبارتند از. وی به صورت رایگان و در راستای حمایت از بخش خصوصی خاطرنشان کرد.

رضایی همچنین گفت: با مذاکرات و پیگیری های انجام شده در تلاش هستیم تا سینماهای غیرفعال شهرستان را احیا کنیم و همچنین راه اندازی پردیس های سینمایی جدید را نیز در نظر داریم که نیازمند حمایت سرمایه گذاران و مسئولان ذیربط است.

معاون امور سینمایی، سمعی بصری و بصری اداره کل فرهنگ و مدیریت خراسان شمالی بیان کرد: هنرستان هنرهای زیبا ویژه هنرجویان علاقه مند به رشته های هنری در شهرستان بجنورد راه اندازی شد که در سال اول و دوم با استقبال خوبی مواجه شد.

وی افزود: در کنار بخش هنرستان انجمن سینمای جوان بجنورد، موسسات و آموزشگاه های سینمایی نیز در این زمینه فعال هستند.

رضایی در پایان گفت: سینماهای موجود شهرستان به روز هستند اما تجهیزات مدرن تری به مجموعه ها و سالن های در حال ساخت ارسال می شود.

تهیه و تنظیم عبدالله یزدانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید