رویای غیرممکن خانه دار شدن در یک روز جدید

رویای غیرممکن خانه دار شدن در یک روز جدید

در یک سال گذشته 54 درصد از ارزش سپرده از بین رفته و اکنون 100 درصد درآمد کارگران برای اجاره وجود ندارد.

با این وضعیت حقوق، 80 درصد سفره کارگران و مستمری بگیران خالی مانده است. در این شرایط، اگر کارگران 100 درصد درآمد خود را پس انداز کنند، خرید یک ماژول 75 متری 42.5 سال طول می کشد. در سال گذشته 54 درصد از ارزش سپرده از بین رفت. در حال حاضر 100 درصد درآمد کارگران بابت اجاره پرداخت نمی شود. اینها جملاتی است که هر بار خواندن آن لرزه بر تن همه اقشار از جمله کارگران می اندازد و این فکر را در ذهن قوت می بخشد که اگر تورمی که اکنون جامعه در آن گرفتار شده کنترل نشود، باید دستمزدها را افزایش داد. چیزی که غیر ممکن به نظر می رسد.

چرا دستمزد کارگران را افزایش نمی دهند؟

سخنگوی دولت سیزدهم در صحبت های خود درباره منطق و تحلیل افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد کارگران، این افزایش را توافق خوبی در شورای عالی کار و ادعاهایی که بارها شنیده شد، توضیح داد. علی بهادری جهرمی از زبان مسئولان در خصوص «تأثیر دستمزد بر سطح تورم» مکرر از تأثیر مستقیم دستمزد کارگران بر رشد تورم می گوید و افزایش متناسب حداقل دستمزد کارگران را «اقدام رابین هود» می داند. “، که شبیه ” سکه دادن به نیازمند و گرفتن دو سکه از جیب او” است. با این حال سخنگوی دولت از تاثیر افزایش دستمزد بر تورم در حالی صحبت کرد که افزایش 100 درصدی قیمت برخی کالاهای اساسی کارگران را از تامین اولیه ترین نیازها و زندگی روزمره محروم کرده است. کارشناسان می گویند وقتی بخش بزرگی از جامعه قادر به خرید کالاهای صنعتی نیستند و متعاقباً تقاضای بازار برای کالاهای صنعتی وجود ندارد، چگونه می توان تولیدکننده را تقویت کرد؟ همه این مسائل نشان می دهد که دستمزد کارگران قربانی برداشت های نادرست و غیرحرفه ای از تورم است. اما طبق گفته مسئولان افزایش دستمزد وجود ندارد و با توجه به دستمزد و درآمد شش تا هفت میلیون تومانی به نفع کارگر نیست و باعث می شود با کارگران ایرانی و کارگران خارجی خداحافظی کنیم. از آن استفاده کنید و در نهایت تولید آسیب می بیند. این آخرین قسمت از صحبت های دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین است که از وضعیت دستمزد کارگران ابراز نگرانی کرد.
عیدعلی کریمی با اشاره به افزایش 27 درصدی دستمزد کارگران گفت: دلیل اصلی دستمزدهای امسال خود وزیر است و به نظر می رسد برگزاری جلساتی در روزهای پایانی سال و تاکید بر سه جانبه گرایی و استفاده از شرکای اجتماعی تشریفاتی بود و بحث ها غیرتخصصی بود، باید در نظر داشت که افزایش دستمزد منجر به افزایش تولید می شود.

در مورد سه جانبه گرایی باید به سخنان سخنگوی دولت اشاره کرد که گفته بود «قانون تصویب حداقل دستمزد کاملاً روشن است و شورای عالی کار بر اساس اصل سه جانبه گرایی بر اساس قواعد حقوق بین الملل در حوزه عمل می کند. از قانون کار که مطابق با کنوانسیون های پذیرفته شده است این سازمان بین المللی کار است. و سپس به صحبت‌های کارشناسان و فعالان حقوق کارگری می‌رسیم که معتقدند افزایش 27 درصدی دستمزد کارگران نتیجه یک جلسه سه جانبه نبوده، بلکه مستقیماً توسط دولت و کارفرمایان تصمیم گرفته شده است. همانطور که نمایندگان کارگری حاضر در شورای عالی کار پس از تعیین دستمزد به صراحت اعلام کردند، «دولت نرخ افزایش دستمزد را از قبل تعیین کرده است و زمینه چندانی برای چانه زنی وجود ندارد».
برگردیم به صحبت های دبیر اجرایی اتاق کار استان قزوین که به افزایش هزینه های درمانی و دیگر مشکلات کارگران اشاره کرد و گفت: سال گذشته اعلام کردیم دو سوم جدول کارگران و مستمری بگیران است. خالی است، امسال این مقدار نیز قدرت خرید کاهش یافته است و معتقدیم 80 درصد جدول آنها خالی است.

کریمی گفت: بر اساس تورم و وضعیت قیمتی در سال گذشته، کارگران با مشکلات زیادی مواجه بودند و در کنار مشکل گذران زندگی، کارهایی مانند خرید مسکن یک رویا بود و رهن و اجاره بالاتر از حقوق آنها بود. وضعیت در آن در سال جاری تشدید خواهد شد.”

مشکل مسکن یکی از مهم ترین و ریشه دار ترین مشکلات کارگران بوده و هست. چندی پیش یک کارشناس مسکن در گفتگو با رسانه ها به جمعیت 40 میلیونی خانوارهای کارگری اشاره کرد و گفت: اگر 100 درصد درآمد خود را پس انداز کنند، خرید یک واحد 75 متری 42.5 سال طول می کشد، اما این غیر ممکن است. . مجید گودرزی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، حدود هفتاد درصد از هزینه خانوارهای تهران برای مسکن را توضیح داد: هر زمان که بازار بخواهد کاهش پیدا کند، آمار غیرواقعی را منتشر می کنند، به ویژه دو سال پیش که رئیس اتحادیه املاک و مستغلات. مشاوران اعلام کردند که آمار ما 15 درصد کاهش را نشان می دهد اما بانک مرکزی آمار متفاوتی را اعلام کرد. این آمار با دستمزد کارکنان و اتحادیه از طریق سیستم مالیاتی و میزان اجاره بها اندازه گیری می شود که چه نسبتی از درآمد صرف مسکن می شود.

این کارشناس ادامه داد: در بحث اجاره هم می بینیم که مهجوریتی در این زمینه وجود دارد و رسانه هایی که از حقوق مردم تضییع می کنند جو روانی بسیار بدی را در بازار اجاره ایجاد می کنند به طوری که گران می شود. ما می خواهیم جلوی این نگرانی ها را بگیریم. این رها شدن باعث نارضایتی شدید 35 میلیون مستأجر در ایران شده است. اکنون در تهران بیش از 50 درصد ساکنان را اجاره‌نشین و در سایر شهرها 42 درصد را اجاره‌نشین تشکیل می‌دهند.

گودرزی درباره راهکارهای عبور از بحران گرانی مسکن گفت: اولین راه حل بحث قانون است، اولین مشکل هم قانون است، چون در این زمینه قانونی نداریم، هرکسی تا جایی که بتواند می خواهد. اولین تکلیف قانونگذاری است، برای تعیین قیمت مسکن هم برنامه داریم. اکنون مشارکت در ساخت و ساز 50 درصد است و قیمت هر متر مسکن در نهضت ملی مسکن با سود سازنده و پیمانکار هشت میلیون تومان است که طبق این فرمول به رقم 15 میلیون می رسیم.
وی افزود: به هر حال قانون قیمت تمام شده را خواستیم و به مراجع تقدیم کردیم که مورد بی توجهی قرار گرفت. در آلمان، قیمت ملک به صورت منطقه ای محاسبه می شود. مبلغ رهن معادل سه ماه اجاره است و در صورت عدم پرداخت اجاره بها از محل می گیرند و مالک نیز موظف است هزینه رهن و سود آن را پس از پایان به مستاجر عودت دهد. متعلق به قرار داد. اما قیمت اجاره در ایران وحشتناک است و مستاجران ارزش زمانی سپرده خود را صفر می کنند، به عنوان مثال در سال گذشته 54 درصد از ارزش ودیعه از بین رفته است. الان اجاره بین 18 تا 25 درصد درآمد است اما در حال حاضر 100 درصد درآمد کارگران به اجاره نمی رسد.

سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران، خوش بینانه گفت: در تصمیم گیری دستمزد امسال بر اساس اصل سه جانبه گرایی، تلاش شد تصمیمی اتخاذ شود که تورم ایجاد نکند و تا حد امکان اثرات آن را جبران کند. اما کارشناسان از او می پرسند که اگر دستمزد آنقدر بر تورم اثر می گذارد که پایین نگه داشتن آن بتواند «هم تورم را کنترل کند و هم اثرات تورمی سال های گذشته را جبران کند»، چرا با وجود فریز دائمی و سالانه کارگران. دستمزد، نرخ تورم سال ها دو رقمی ماندن و هر روز به آن اضافه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید