رویکرد اقتصادی به رویکرد غالب وزارت امور خارجه تبدیل شده است

ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791705

وزیر امور خارجه در دومین روز از نشست هیات ها:

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در گذشته شرح وظایف دستگاه ها عمدتاً معطوف به مسائل کنسولی بود، اما اکنون رویکرد غالب وزارت امور خارجه و ادارات استانی آن، اقتصادی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در دومین روز از نشست روسای هیئت های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه امروز وزیر کشور به همراه 17 استاندار مرزی و همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و رئیس جمهور شوراهای پارلمانی و کمیته امور داخلی کشورهای همسایه.

در دومین روز از نشست روسای هیئت های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه امروز وزیر کشور به همراه 17 استاندار مرزی و همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و رئیس جمهور شوراهای پارلمانی و کمیته امور داخلی کشورهای همسایه.

در این دیدار دکتر واحدی وزیر کشور با اشاره به اهمیت توجه به کشورهای همسایه فرصت های فراوان در منطقه را برشمرد و به بیان دیدگاه های خود پرداخت. و 1404 توجه به منطقه را یک ضرورت مهم می داند.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد که روسای هیئت ها و مدیران مرزی کشورمان با برنامه ریزی مشترک برای همکاری همه جانبه با کشورهای همسایه از همه فرصت های موجود در منطقه و افزایش تحرک استفاده کنند.

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی نیز ظرفیت های موجود در مناطق آزاد و مزایای مغفول مانده را در این زمینه برشمرد.

جوکار، رئیس شوراهای مجلس و کمیسیون کشور نیز بر آمادگی مجلس شورای اسلامی برای همکاری با وزارت امور خارجه و وزارت کشور برای ایجاد شرایط برای تقویت همکاری ها در روابط با کشورهای همسایه تاکید کرد.

همچنین درست است آبادی رئیس کل بانک مرکزی به همراه معاون امور خارجه بانک مرکزی در این نشست حضور یافتند تا موضوعات مختلف مرتبط با حوزه کاری بانک مرکزی و راه های ارتقای همکاری های اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه را با سران کشور مورد بررسی قرار دهند. از ماموریت ها در زمینه همسایگان.مشاوره برای پرداخت.

در ادامه برنامه های دومین روز از اجلاس سران نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، دکتر صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی به همراه معاون وزیر امور خارجه در این نشست در خصوص موضوعات مختلف مرتبط حضور یافتند. به بانک مرکزی و ارتقای همکاری های اقتصادی و تجارت با کشورهای همسایه با رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه همسایگان و رایزنی.

مسائل مربوط به ارز نیمایی، راهکارهای تسهیل صادرات و مبادلات مالی و نرخ سود چرخ دنده ها ظرفیت تعامل با کشورهای همسایه از مهمترین موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

سفرا و کنسول های کشورمان در حوزه همسایگان نیز دیدگاه ها و دیدگاه های خود را در خصوص بهبود روابط با همسایگان با تاکید بر همکاری های اقتصادی بیان کردند.

در این جلسه امیرعبداللهیانوزیر امور خارجه همچنین به برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم برای تقویت روابط با همسایگان و توسعه تجارت و گردشگری اشاره کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: وزارت امور خارجه در 29 استان از 31 استان کشور دفتر دارد که در گذشته بیشتر به امور کنسولی اختصاص داشت، اما اکنون رویکرد وزارت خارجه بر آن حاکم است و دفاتر استانی آن اقتصادی است. بطوریکه بیش از 40 درصد از موضوعات سمینار سفرای کشورهای همسایه مربوط به مسائل اقتصادی است.

وزیر امور خارجه گفت: متاسفانه تجارت خارجی به ویژه در مناطق مرزی در حد جمهوری اسلامی ایران و گام دوم انقلاب اسلامی نیست. به فرمانداران کمک کنید تا موانع را برطرف کنند.

در این نشست روسای هیأت های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و مدیران مرزی به تشریح پیشنهادات و نکات خود پرداختند و در نهایت روسای هیأت ها در قالب کارگروه ها، مشروح و مصداق مشکلات خود را با استان های همجوار مطرح کردند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید