رویکرد روسیه به مذاکرات وین مثبت است/ راه بازگشت آمریکا به برجام یک شبه نخواهد بود


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۶
کد خبر: 1813634

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه رویکرد روسیه تاکنون در مذاکرات وین سازنده بوده است، گفت: مذاکره کنندگان ایرانی در وین برای حداکثرسازی منافع ملت حرکت خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه 16 اسفندماه) در دیدار با خبرنگاران به تشریح تحولات اخیر سیاست خارجی و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت.

ابتدا عید فطر را تبریک گفت.

حاتب زاده به سفر علی عسگر حاجی، مشاور وزیر امور خارجه به دمشق و دیدار با بشار اسد و دیگر مقامات سوری و همچنین دیدار با ژنرال علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه، امیر عبداللیان و بحث و تبادل نظر اشاره کرد. وضعیت سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی و تاثیر آن بر مذاکرات وین گفت: سفر گروسی در چارچوب توافقات فنی ایران و آژانس انجام شد. در سفر گروسی که پیش از آن مذاکراتی در وین انجام شده بود، همکاری های فنی همه جانبه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد توافق قرار گرفت و یک توافق چند مرحله ای خواهیم داشت. آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برخی از نقاط ایران سوالاتی داشت که ایران پاسخ داد که توافقی حاصل شده است که طی یکی دو ماه آینده از طریق همکاری فنی بین ایران و آژانس به همه سوالات پاسخ داده شود. رابطه مستقیمی بین بسته شدن این موضوعات و توافق وین وجود دارد. این توافق باید به طور همزمان و جزئی حاصل شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات لاوروف مبنی بر اینکه تحریم های غرب علیه روسیه نباید بر روابط روسیه و ایران تأثیر بگذارد، گفت: ما اظهارات لاوروف را در رسانه ها دیده ایم و منتظریم تا جزئیات را از طریق مجاری دیپلماتیک بشنویم. مذاکرات در وین در حال انجام است. همکاری صلح آمیز هسته ای ایران نباید تحت تأثیر هیچ تحریمی از جمله همکاری صلح آمیز ایران با روسیه و چین قرار گیرد یا تحت تأثیر قرار گیرد. در این زمینه است که ما این ادعاها را درک می کنیم. رویکرد روسیه برای دستیابی به توافق جمعی در وین سازنده بود. ما در وین منتظر جزئیات بیشتر، در صورت وجود، هستیم.

وی یادآور شد: مردم ایران می دانند که مذاکره کنندگان در وین و دولت ایران برای حداکثرسازی منافع ملت گام برداشته اند و در این مسیر پیش خواهند رفت.

حاتب زاده گفت: توافقی که در وین انجام شد توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای تعهد کامل مشخص می کند و این بار برای آمریکا یک شبه نخواهد بود و یک چارچوب زمانی تعیین شده است. که وی ادامه داد: آنچه در تهران بین ایران و آژانس تعیین می شود، همکاری های فنی همه جانبه است، آنچه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق شده حداکثر زمان را دارد و اگر آژانس آماده باشد زودتر آن را حل کند، مانعی وجود نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در امور مذاکرات در وین گفت: ما در مذاکرات دشواری هستیم. در روزهای مختلف شاهد دیدارهای متفاوت بازیگران مختلف بودیم. ما از مواضع کشورهایی که قبلاً مواضع خود را اعلام کرده اند و آنچه این روزها می شنویم تعجب نمی کنیم. مسیر وین کاملا مشخص است. دستور کار او رفع تحریم هایی است که مرتبط با برجام نیستند. ما در چند ماه گذشته تمام تلاش خود را کرده ایم تا این پرونده را از سایر امور بین المللی دور کنیم. ما چند مورد جدی از برخی از اعضای P4 + 1 داشتیم. هر اظهار نظر یا هر موضع مذاکره ای باید به وین بیاید و به معنای مذاکرات در وین تبدیل شود.

حاتب زاده همچنین در پاسخ به سوالی گفت: تفاوت های دیگر کمتر از تعداد انگشتان یک دست است. ما هیچ زمانی را به عنوان مهلت نمی پذیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا چین درخواست جدیدی را مطرح کرده است؟ او گفت: «من در اینجا آنچه را که پشت درهای بسته در وین اتفاق می افتد، توضیح نمی دهم. موضع چین یکی از سازنده ترین موضع گیری هاست و موضع حمایت از مذاکرات وین و موضع حمایت از مطالبات برحق ایران است و ما معتقدیم در این زمینه با چین پیش خواهیم رفت.

دیپلمات ارشد کشور همچنین درباره مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: موضع ایران مستمر است و هیچ گونه وقفه ای در این خصوص وجود نداشته است. و زمانی که ترامپ می خواست ملاقات کند و عکس بگیرد و امروز که دولت جدید. موضع حاکمیتی این است که ما بر اساس رفتار آمریکا تصمیم می گیریم، نه بر اساس پیام های مبهم و دانستن اینکه در نتیجه چه اتفاقی افتاده است. واضح است که آمریکا اعضای خود را ترک کرده است و تعهداتی که باید بدهد برای ما و 1+5 روشن است. همین فشار حداکثری ادامه دارد و چشم انداز هر حرکتی بر اساس منافع مردم ایران تعیین می شود.

در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید