روسیه: نتیجه مثبت مذاکرات وین کاملاً ممکن است/بدون مشکل لاینحل

روسیه: نتیجه مثبت مذاکرات وین کاملاً ممکن است/بدون مشکل لاینحل

«ایوان نچایف» معاون اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به مذاکرات اخیر برای رفع تحریم‌های ضدایرانی، نتیجه مثبت را اعلام کرد. به دست آمده در روند مذاکرات مربوط به از سرگیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احتمالاً مربوط به برنامه هسته ای ایران است.

معاون اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه در این زمینه گفت: کار بر سر توافق هسته ای زمانی به پایان می رسد که منافع همه طرف های درگیر به درستی پذیرفته شود. ما امیدواریم این موضوع برای واشنگتن و بروکسل و سایر پایتخت های اروپایی روشن باشد.

«ایوان ناچایف» افزود: ما معتقدیم که نتیجه مثبت مذاکرات کاملاً ممکن است. هیچ مسئله حل نشدنی بین بازیکنان کلیدی (در این مذاکرات) وجود ندارد. بارها ثابت شده است که همگرایی مواضع کاملاً به اراده سیاسی کافی همه طرف های درگیر بستگی دارد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه در توییتی نوشت: «مذاکره‌کنندگان چند روز گذشته را در گفت‌وگوها و گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران گذرانده‌اند تا تعدادی از موضوعات باقی‌مانده را در متنی که در 21 ژوئیه امضا کردم، شفاف‌سازی و به آنها رسیدگی کنند.» گذشته به عنوان هماهنگ کننده برجام روی میز گذاشتم و از آن استفاده کردند، اما پشت هر سوال فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی وجود دارد که باید در پایتخت ها گرفته شود، اگر این پاسخ ها مثبت باشد، می توانیم این معاهده را امضا کنند.

جوزف بورل، مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت و گوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: معتقدم در دور اخیر مذاکرات در وین پیشرفت نسبی حاصل شده است. ارزیابی من از این مرحله از مذاکرات مثبت است. به عنوان هماهنگ کننده، ما به تلاش برای همگرایی دیدگاه ها برای دستیابی به یک نتیجه خوب برای همه طرف ها ادامه خواهیم داد.

این در حالی است که پیشتر یک مقام وزارت امور خارجه درباره این دور از مذاکرات در وین گفته بود: طی 4 روز گذشته مذاکرات فشرده ای در خصوص برخی موضوعات باقی مانده انجام شده است تا ملاحظات و نگرانی های کشورمان برآورده شود. در این گفتگوها مواضع خود را با طرف های مقابل در میان گذاشتیم و پیشرفت نسبی در برخی مسائل حاصل شد. با توجه به بحث های انجام شده در چهار روز گذشته، امروز انریکه مو در مورد برخی از مسائل باقی مانده ایده هایی را به طرفین ارائه کرد. به محض دریافت این ایده ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به آنها منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیاز به بررسی همه جانبه دارد و نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ کننده و سایر طرف ها خواهیم رساند.

دیدگاهتان را بنویسید