زلزله های ایران در 10 سال آینده / زلزله های هرمزگان تا یک ماه دیگر فروکش می کند


ساعت: 19:23
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880322

عضو هیأت علمی پژوهشکده بین المللی لرزه نگاری با بیان اینکه احتمال وقوع مجدد زلزله در هرمزگان در ماه آینده وجود دارد، گفت: ایران در حال ورود به دوره 10 ساله زلزله است و احتمال وقوع زلزله 7 ریشتری در این کشور بیشتر است. تهران.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فریبرز ناطق الهی، عضو هیأت علمی پژوهشکده بین المللی تحقیقات لرزه نگاری با اشاره به قرار گرفتن ایران بر روی گسل های متعدد گفت: منطقه جنوب کشور در طول تاریخ شاهد زلزله های زیادی بوده و حوادثی که اخیراً در منطقه هرمزگان رخ داده است. و خلیج فارس زلزله هایی هستند که همیشه در زاگرس رخ داده اند.

وی با بیان اینکه در زلزله های متوسط ​​یا ریززلزله ها انرژی گسل ها تمام می شود، گفت: البته ممکن است این زمین لرزه ها مقدمه ای برای زلزله بزرگتر باشد، اما از آنجایی که شواهد تاریخی زیادی داریم که هیچ زلزله بزرگی رخ نداده است. در این منطقه از سال‌ها پیش امیدواریم که زلزله‌های بزرگ‌تر از آنچه دیده‌ایم رخ ندهد و زلزله‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند تا یک ماه آینده زلزله‌هایی به بزرگی پنج ریشتر رخ دهد و منطقه آرام شود.

بنیانگذار تاب آوری و مدیریت بحران در ایران افزود: باید برای همه دست اندرکاران مدیریت بحران استان و خود مردم سیستم هشدار وجود داشته باشد و بدانند هر لحظه ممکن است اتفاقات عجیبی در طبیعت بیفتد و هیچکس نمی تواند تضمین کند. که یک زلزله بزرگ رخ خواهد داد یا نخواهد بود. اما بر اساس شواهد تاریخی، انتظار زلزله بزرگی نداریم، البته این به معنای عدم وقوع چنین زلزله ای نیست.

زلزله در تهران پایان تمدن این شهر خواهد بود

ناتک الهی با بیان اینکه وارد دوران پر از زلزله خواهیم شد، تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده در حال ورود به دوران 10 ساله هستیم که در آن زلزله های بیشتری را تجربه خواهیم کرد که این بدان معنا نیست که شاهد زلزله های بزرگ خواهیم بود، بلکه تکانه ها خواهد بود. این بر خطاها تأثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع زلزله برای تهران بسیار زیاد است، اظهار داشت: معمولاً هر 158 سال یک بار زلزله بالای 7 ریشتر در تهران رخ می دهد و آخرین زلزله 7 در تهران مربوط به 190 سال پیش است، یعنی احتمال وقوع زلزله وجود دارد. زمین لرزه 7 ریشتری تهران.

یکی از اعضای پژوهشکده لرزه نگاری ایران درباره احتمال قربانی شدن تهران در صورت وقوع زلزله گفت: همه بررسی ها نشان می دهد که تهران پس از یک زلزله بزرگ خسارات زیادی را متحمل خواهد شد و زلزله در پایتخت پایان کار خواهد بود. تمدن تهران

ناتیک الهی با تاکید بر اینکه سیستم های مدیریت بحران باید توانمند و فعال شوند، گفت: پس از زلزله رودبار و منجیل، سیستم دانشگاهی در 30 سال گذشته هشدار داده است که فعالیت های مدیریت بحران و هوشمندسازی زلزله باید افزایش یابد تا همه کارکنان و مردم باید افزایش یابد. برای وقوع زلزله های احتمالی آماده باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید