زمانی که آلمان دستاورد دانشمندان البرز در مبارزه با تاج / نورا را با مصونیت 90 درصدی در یک مرحله به بازار معرفی کرد


ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806053

این روزها نورا به عنوان ششمین دستاورد دانشمندان ایرانی در تولید واکسن تاج، واکسنی مبتنی بر پروتئین نوترکیب شناخته می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکنورا امروزه به عنوان ششمین دستاورد دانشمندان ایرانی در تولید واکسن تاج، واکسنی مبتنی بر پروتئین نوترکیب شناخته می شود.

رحیم سروستانی، مدیر تحقیق و توسعه این واکسن در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: در نسل اول واکسن، پاتوژن به طور کامل تولید شده و برای ایجاد ایمنی به بدن تزریق می شود.

وی ادامه داد: نسل دوم واکسن ها نوترکیب است و نورا در این دسته قرار می گیرد که دارای آخرین فناوری است و به دلیل ایمنی بالا خطر کمتری دارد.

اما گلام حسین علیشیری، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) نیز به تیتریک می گوید; از صفر تا 100 کار با ظرفیت داخلی و بدون وابستگی انجام می شود.

واکسن نورا حاصل تلاش 40 دانشمند است که مرحله اول کارآزمایی بالینی بر روی 70 نفر، فاز دوم بر روی 300 نفر و فاز سوم بر روی 10 هزار نفر آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

7a00fa00 e14e 4da5 b00c c6e6ff130bc6 خبر خاکستری

واکسن نورا توسط شرکت داش بنیان مستقر در البرز تولید می شود و مدیر تصفیه سلولی این شرکت به خبرنگار تیتریک گفت: ما فرآیند بزرگ شدن را انجام می دهیم.

حامد داداشی ادامه می دهد؛ پس از کشت و تغذیه پروتئین نوترکیب به هدف مورد نظر می رسیم تا پس از خالص سازی وارد فاز نهایی شویم.

پروتئین ها به هیچ وجه برای انسان یا حیوانات بیماری زا نیستند و طبق پروتکل های سازمان جهانی بهداشت محیط و انسان را آلوده نمی کنند.

اما به گفته علیشیری، این واکسن یکی از بهترین گزینه ها برای دوز تقویتی است و اثر ایمنی 90 درصدی آن در برابر ویروس در آلمان و ایران تایید شده است.

نورا پس از اتمام طرح کارآزمایی بالینی آماده ورود به بازار است و با تکمیل مراحل تولید، تا یک ماه آینده 3 میلیون دوز از این واکسن تحویل وزارت بهداشت می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید