کنگره علمی متولیان پیام رسان در قم برگزار می شود/ دانشمندان برجسته به عنوان الگوی جامعه بشری معرفی می شوند


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912098

دبیر کنگره علمی معتمدین آل رسول از برگزاری این کنگره در قم خبر داد و گفت: امروز باید دانشمندان برجسته معرفی شوند تا بتوانند الگوی جامعه بشری امروز باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده،حجت الاسلام اسکندری در نشست خبری کنگره علمی اولیای پیامبر که در سالن اجتماعات آیت الله خیری مرکز اداری ناحیه برگزار شد، گفت: یکی از محورهای این کنگره این است که بستری برای تعامل بیشتر با سایر حوزه ها ایجاد کنید.
وی ادامه داد: یکی از اهداف این کنگره ایجاد بستری برای تعاملات علمی اندیشمندان از سراسر جهان به ویژه قم و نجف است که دو رکن اصلی گسترش معرفت و شناخت دین هستند.
دبیر کنگره علمی معتمدین پیامبر(ص) افزود: معرفت قرآن و مکتب اهل بیت(ع) راه سعادت بشر است که بعد از پیامبر به بشر سپرده شد.
وی افزود: ائمه سعی کردند قرآن را برای ما تبیین کنند و بعد از غیبت امام زمان(عج) این امر به علما واگذار شد. اگر بخواهیم حیات دینی و تمدن اسلامی را در جهان ترویج دهیم، باید از قرآن و مکتب اهل بیت(ع) شناخت خوبی داشته باشیم و آن را بیان کنیم.
اسکندری هدف از تعاملات علمی ما را شناخت بهتر قرآن و مکتب اهل بیت عنوان کرد و گفت: در این تعاملات به روش هایی دست یافته ایم. یکی از عناصر اصلی روش علمی، شناخت دین و مکتب اهل بیت و قرآن است.
وی گفت: یکی دیگر از اهداف کنگره این است که محققان روش های تحقیق علمی در موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار دهند. بنابراین هدف اصلی این کنگره تعاملات حوزه های علمیه جهان است.
دبیر کنگره علمی آمنه الرسول با اشاره به اینکه سه روز مانده به برگزاری کنگره اصلی در قم، نشست ها و کمیسیون های تخصصی علمی با حضور مهمانان برگزار می شود.
وی افزود: یکی از کمیسیون های این کنگره بررسی سیره معنوی، اخلاقی، علمی و معرفتی آیت الله خرسان است. باید بررسی شود که علمای ما چگونه زندگی می کردند، روش معنوی و اخلاقی آنها چگونه بود و…
اسکندری با اشاره به اینکه آیت الله خرسان مردی است که عمرش 96 سال می گذرد، گفت: این عالم در یک خانه کوچک ساده در محله ای قدیمی در عراق زندگی می کند و بیش از 70 سال از عمر خود را صرف تحقیق کرده است.
وی گفت: آیت الله خرسان 50 جلد کتاب را منتشر کرده و 50 جلد دیگر را آماده چاپ دارد. آثار او روز پنجشنبه در کنگره ارائه خواهد شد. در این روز از 60 اثر که 50 اثر از آیت الله خرسان و 10 جلد منشور و مقاله رونمایی می شود.
دبیر کنگره علمی متولیان پیامبر با اشاره به اینکه باید از شخصیت این دنیا درس بگیریم، گفت: این شخصیت ها باید به جامعه بشری معرفی شوند. این افراد باید الگوی دانش آموزان، جامعه و بشریت باشند.
وی تاکید کرد: کنگره علمی اولیای پیامبر با سخنرانی آیت الله اعرافی، آیت الله استادی، دو تن از شخصیت های علمی عراق و نمایندگان عتبه علوی و حسینی روز پنجشنبه در مدرسه فقهی اطهر برگزار می شود.
اسکندری تصریح کرد: در هر کمیته چند شخصیت علمی سخنرانی می کنند و حدود 15 تا 20 مقاله ارائه می شود.
وی تصریح کرد: باید از فرصت های خود استفاده کنیم. این جلسات ما را از ظرفیت علمی موجود آگاه می کند و از آن استفاده می کنیم.
دبیر کنگره علمی ولی فقیه با اشاره به اینکه احیاء و نشر آثار شیعه از دیگر اهداف این نوع نشست ها است، گفت: کتاب های آیت الله خرسان در دو قالب نرم افزاری و مجموعه ای گردآوری شده است. از کتاب ها این خلاصه در اختیار تمامی کتابخانه ها قرار خواهد گرفت تا محققان بتوانند از آن استفاده کنند.
وی گفت: ده محور برای کنگره در نظر گرفته شد تا بتوانیم در آینده به این سمت برویم که فقه و اصول، قرآن، عترت و مکتب اهل بیت، امامت و ولایت، تاریخ و راه و رسم است. اسلام و اهل بیت(ع)، اخلاق و تربیت، فرهنگ و تمدن اسلامی، گسترش و هجرت، مجاهدت و استبداد ستیزی و وحدت از جمله این محورهاست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید