امام باقر(ع) الگوی شیعیان در جهاد علمی و تقوا است/ امام باقر(ع) با وجود محدودیت های حاکمان دست از جهاد علمی برنداشت.


ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881527

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام محمد باقر (ع) در سخت ترین شرایط دست از جهاد علمی برنداشت و الگوی شیعیان در جهاد و تلاش علمی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; وی ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) گفت: امام محمد باقر (ع) الگویی برای شیعیان در جهاد و تلاش علمی است.

وی با بیان اینکه امام باقر(ع) در سخت ترین شرایط از جهاد علمی خود دست برنداشت، خاطرنشان کرد: علیرغم همه محدودیت هایی که حاکمان وقت ایجاد کرده بودند، برای تقویت شعور و معرفت در جامعه اسلامی تلاش کردند.

آیت الله دولابی افزود: به خاطر همین تلاش ها بود که به بغلالعلوم معروف شد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه علم تنها یک بعد از وجود امام محمد باقر(ع) است.

وی با بیان اینکه ایشان از بسیاری جهات برای ما الگو هستند، افزود: ایشان از نظر زهد، انزجار، تقوا، انفاق، سخاوت و ایثار برای شیعیان الگو هستند.

آیت الله دولابی گفت: زندگی امام محمد باقر(ع) در راستای وحدت ایمان و جامعه اسلامی بوده و از جهات مختلف برای ما عبرت است.

به گزارش موج رسا؛ امام محمد باقر (ع) پنجمین امام شیعیان در سال 57 هجری قمری متولد شد و در سال 114 هجری قمری در سن 57 سالگی درگذشت. مشهورترین کنیه وی «بغرالعلوم» به معنای تقسیم کننده علوم است و پس از شهادت پدر بزرگوارش به مدت 19 سال امامت شیعیان را بر عهده داشت و دوران امامت وی ​​با 5 تن از خلفای بنی امیه (ولید) بود. ابن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک) در همان زمان بودند. بر اساس منابع تاریخی، امام محمد باقر (ع) در زمان واقعه کربلا جوان بوده و در واقعه عاشورا حضور داشته است.

امام محمد باقر (علیه السلام) در علم و زهد و عظمت و فضیلت راهنمای بنی هاشم بود و احادیث فراوانی در زمینه های مختلف از جمله فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن و اخلاق توسط ایشان منتقل شد تا جایی که محمد بن بنی هاشم نقل کرد. مسلم 30 هزار حدیث و جابر بن یزید جافی 70 هزار حدیث از این امام بزرگوار نقل کرده است. امام محمد باقر (ع) شاگردان زیادی تربیت کرد و نهضت علمی پدید آورد که در دوران امامت فرزندش (امام جعفر صادق (ع) به اوج خود رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید