شخصیت علمی امام باقر (ع) محور تحول جامعه اسلامی و انسانی است.


ساعت: 13:15
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881581

حجت الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی منش گفت: دوران امامت امام باقر(ع) فرصت مناسبی برای بیان عناصر علمی، فلسفی و کلامی در تمدن اسلامی ایجاد کرد و مکتب علمی بزرگی در مدینه تأسیس شد تا مکتب اهل بیت علیهم السلام را گسترش داد. آنها انجام دادند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام و المسلمین مهدی فاطمی منش کارشناس مذهبی و رئیس اداره تبلیغات اسلامی زابل در گفت و گو با خبرنگار عصرهون گفت: دوران امامت امام باقر (ع) فرصت مناسبی برای بیان ایجاد کرد. عناصر علمی، فلسفی و کلامی در تمدن اسلامی. و در واقع او و پدربزرگش ارشان را بنیانگذاران انقلاب فرهنگی در جهان اسلام می دانند که یک نهضت فرهنگی را پایه گذاری کردند و یک مدرسه علمی بزرگ را برای گسترش مکتب اهل بیت (ع) در مدینه تأسیس کردند.

وی افزود: امام محمد باقر (ع) در عصر خود به عنوان مشکل گشا و مشکل گشای فکری شناخته می شد که با گسترش تحصیل و دانش در عصر خود شخصیتی منحصر به فرد داشت.

وی ادامه داد: علم گسترده و بی بدیل امام محمد باقر(ع) به حدی بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد فرزندش فرمودند: «یبکرالایلام بکرا» یعنی اوست که علم را جدا می کند. ، و بنابراین او این عنوان را دارد. بگرالعلوم را به او دادند و از خدای متعال به این امر آگاهی یافتند.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی منش افزود: امام محمد باقر(ع) با همه مشکلات، با تربیت شاگردان فراوان در رشته های مختلف، علاوه بر گسترش و تبیین اسلام در سراسر جهان، به دلیل وجود خود، توانست مشکلات سیاسی را حل کند. سیاست و درایت و بهبود اقتصاد زمان خود.

وی خاطرنشان کرد: نهضت عاشورا در زمان امام حسین (ع) موتور محرکه تشیع از منظر حماسی بود و سپس در دوران امام سجاد (ع) به دلیل از هم پاشیدگی تشیع تلاش کرد. برای رسیدن به وحدت با نماز و سجادیه، شیعیان تأسیس شد و امام باقر (علیه السلام) نیز مبانی فکری امام حسین (ع) و نهضت عاشورا را تبیین کرد و نقش مهم و اساسی در ادامه نهضت عاشورا داشت که به آن معروف شد. تقسیم کننده دانش

راه حل مشکلات جوانان اندیشیدن به شخصیت امام محمد باقر (ع) است.

این کارشناس مذهبی افزود: در مکتب شیعه مفتخریم که ائمه ما در همه ابعاد اعم از اقتصادی، سیاسی، علمی، آزاد اندیشی و زندگی مسالمت آمیز با اقشار و فرقه های مختلف، الگوهای کامل هستند و از مقام معظم رهبری ایشان در بین اقشار مختلف مردم است. مردم .

این استاد دانشگاه با بیان مشکلات امروز جوانان تصریح کرد: طبق روایات امام محمد باقر(ع) با وجود توانایی های بالای تحصیلی، همچنان مشغول کار در مزرعه و شبانی بود و کار مزرعه را شرم آور نمی دانست، اما امروز اگر نگاه کنیم. در جامعه می بینیم که تنبلی همه گیر شده و فکر می کنند کار و کار با دست برایشان خوار است.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز جامعه فکر می کند که مشکلات فقط با پشت میز نشینی حل می شود و جوانان نیز به این فکر می کنند که پشت میز بنشینند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند، اما اگر الگوی ما ائمه اطهار باشند، متوجه می شویم. که همه کارهای مشترک حلال مشکلات است و برای رفع باورهای غلط باید شخصیت ائمه را برای جوانان تبیین کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی منش با اشاره به شرایط سخت دوران امام محمد باقر (ع) از منظر سیاسی تصریح می کند: در عصر امام محمد باقر (ع) به دلیل آگاهی عمومی بر مسئله امامت و ولایت، حکومت بنی امیه تضعیف شد و همین امر موجب روی کار آمدن حکومت بنی عباس شد.

وی خاطرنشان کرد: امام محمد باقر علیه السلام در آن زمان بیشترین تأثیر علمی و عملی را در جامعه خود داشتند که حضور در مجامع علمی و ایجاد جلسات فرهنگی یکی از بهترین و ارزشمندترین شکل های حضور در آن جامعه بود. و منصب مسلمینی که این نقش را به صورت واضح و مؤثر بر عهده گرفت و یکی از جنبه های دیگر حضور مؤثر او در جامعه، مرجعیت و پاسخگویی به سؤالات مردمی بود که از راه دور به حضورش شتافتند. و در نزدیكی پاسخ سؤالات مختلف خود را از حضور امام دریافت كردند.

حجت الاسلام فاطمی منش با اشاره به شخصیت والای امام محمد باقر (علیه السلام) در بین اهل سنت می گوید: در کتب ممتاز اهل سنت به امام محمد باقر (ع) ارزش والایی داده شده است و در کتاب ال حوائک و المهاروکا منکران او را جاهل می دانند.

وی ادامه داد: امام محمد باقر(ع) مانند سلف بزرگ خود دغدغه وحدت بین مسلمانان را داشت به گونه ای که با وجود قرار گرفتن در رأس حکومت، با رویکردی کلی وحدت آفرین، به دنبال حفظ وحدت اسلام و با خارجی ها روبرو شد..

وی در پایان گفت: امروز باید راه و روش امام باقر(ع) در ابعاد مختلف زندگی مورد توجه یاران و دوستداران آن حضرت قرار گیرد و جدایی از مکتب اهل بیت خواسته دشمن است.

دیدگاهتان را بنویسید