امام باقر (ع) بنیانگذار نهضت فکری و فرهنگی در جهان اسلام بود


ساعت: 21:44
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881637

وحدانی فر با اشاره به سیره سیاسی امام محمد باقر(ع) گفت: این امام همام بنیانگذار جریان فکری و فرهنگی در جهان اسلام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ؛ امام جمعه دهدشت در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری با تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) با اشاره به مقام علمی آن حضرت گفت: امام همام توانست با علم بیکران خود به اوج برسد تا علم اکتسابی و جایگاه اهل بیت و ائمه اطهار را برای مردم بیان کند.

حجت الاسلام علی وحدانی فر افزود: پس از واقعه کربلا، امام سجاد (علیه السلام) دست به کار شد و شیعیان را به گوشه بست و نگذاشت ضعفشان آنها را از بین ببرد و پس از او امام باقر (ع) حلقه اتصال امام شد. حسین (ع) و امام صادق بود.

ایشان با اشاره به اینکه امام باقر (علیه السلام) بنیانگذار نهضت فکری و فرهنگی در جهان اسلام بودند، یک جریان علمی را پایه گذاری کردند که در بین 12 امام بی سابقه بود و از این رو احادیث امام باقر (ع) و فرزندش را داریم. بیشترین احادیثی که به ما رسیده است.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: در زمان امام سجاد (علیه السلام) افسردگی بر جامعه اسلامی حاکم بود و حتی به دلیل شدت افسردگی و نبود فرصت برای تبلیغ، امام زین العابدین (علیه السلام) ) در اکثر دعاها باید موضوعات خطبه را بیان می کرد.

وحدانی فر با اشاره به سیره سیاسی امام محمد باقر(ع) ادامه داد: این امام بزرگوار با استفاده از موقعیت زمانی خود انقلاب فکری و فرهنگی را در جامعه آن زمان به راه انداختند و امام صادق(ع) این انقلاب را ادامه داد و تکمیل کرد. و لقب «باقرالعلوم» یعنی شکافنده به او داده شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیام امام باقر (علیه السلام) یک قیام علمی بود و تأثیر آن در کتب روایی ما مشهود است و روایات متعددی که از امام باقر (علیه السلام) نقل شده این امر را ثابت می کند.

خبرنگار: عابد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید