آیت الله جوادی آملی: حادثه دلخراش آبادان از لرزش پایگاه فکری است. اگر نه این اسلام مالی است نه اسلام!

آیت الله جوادی آملی: حادثه دلخراش آبادان از لرزش پایگاه فکری است.  اگر نه این اسلام مالی است نه اسلام!

متن کامل پیام آیت الله جوادی آملی به شرح زیر است:

خدا نکند

به نام خدا

این حادثه تلخ و فاجعه تلخ و غم انگیز آبادان را به همه تسلیت می گوییم! چنین حوادث تلخی ناشی از شالوده فکری متزلزل مسئولان و مردم است. جامعه اعم از افراد مسئول و عادی وظیفه دارد، یعنی همه ما موظفیم اساس اندیشه و عقل و خرد و اندیشه و انگیزه را بر اساس باورهای درست و عمل صالح قرار دهیم. این یکی از حوادث تلخ ناشی از عدم ایمان صحیح و ایمان سالم است.

کسی که می‌لرزد و مضطرب می‌اندیشد، مضطرب می‌شود. کسی که انگیزه تصاحب و اندیشه نجومی دارد، اندیشه، اندیشه، فطرت خود را بر لبه لرزان سقوط – چه از سوی مقامات و چه مردان – استوار کرده است و آن که ایمان درست، ایمان درست و ایمان درست دارد. او خانه ای را روی زمین محکم می سازد. .

خداوند متعال فرموده است: «فکر و اندیشه و انگیزه را در جای متزلزل قرار مکن، در فکر تصاحب و غارت نباش، به زرق و برق دنیا فکر مکن، او تو را خواهد برد!» غرق کن. او گفت،[۱] این اولین اصل است.

اصل دوم این است که امیر ارتدکس (علیه السلام) می فرماید:[۲] این بیان درخشان امام در نهج البلاغه زمینه ساز موفقیت ایشان است.[۳] و) اگر بخواهد ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، باید سبک باشد. بار ديگران را بر دوش او مگذار، او را بار مگذار، كاري را كه او نمي تواند بپذيرد، كاري را كه نمي تواند انجام دهد، انجام ده. گفت: رنج بکش و راست بگو.

اصل سوم، مصداق عملی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ساختن دو قبر مشارکت داشته است; یکی به فرزندش مربوط می شود و دیگری جای دیگر. آنقدر دستور داد که این کار را بکن، لحد را آنطور بگذار، مرده را اینطور بخوابان.

گفتند اسلام برای مردم خانه می سازد، هر چند قبر و خانه مرده باشد! دین برای مرده قبر محکم می سازد، قبری که می افتد دین نیست، اسلامی نیست. فرمود: «وَ لَا یُحُبُّ اللَّهُ عَبْدٍ مَا تَعْمَلُهُ بِالْأَمْرِهِ».[۴]. این پیام دین است! گفت تو مهندس هستی سخت بساز تو معمار هستی سخت بساز. شما یک مجری هستید، قوی بسازید. یک سوراخ محکم برای مردگان بسازید!

اگر نظام اسلامی است، یعنی این. اگر او مسئول این نیست، اگر مردم نیستند، در قول پیامبر و اسلام نیست; این اسلام است نه اسلام! فرمود: همانا خداوند بندگان را دوست دارد اگر به فرمان او عمل کنند.

بار دیگر این حادثه تلخ را تسلیت می گوییم و امیدواریم که هم وزرا عاقل باشند و هم مردم متدین و هیچ کس این حادثه تلخ را نبیند و امید است که ذات اقدس همه داغدیدگان را عنایت فرماید. و رنج .لطف و رحمت او !

دیدگاهتان را بنویسید