آیت الله جوادی آملی: اگر در جامعه ای «تخصیص، هزینه بری و تبعیض» نباشد، مردم از قانون تبعیت می کنند.

آیت الله جوادی آملی: اگر در جامعه ای «تخصیص، هزینه بری و تبعیض» نباشد، مردم از قانون تبعیت می کنند.

آیت الله جوادی آملی در دیدار با پیام فضلی نژاد مدیرمسئول مجله نقد اندیشه، اظهار داشت: در جریان فکر، مسیر در قرآن کریم برای کسانی که در تفکر خلاق و در تفکر خلاق هستند، مشخص شده است. . قرآن کریم این هشت میلیارد جمعیت جهان و جامعه بشری را یک خانواده می داند! گرچه از بخش‌های اسلامی و منطقه‌ای غافل نشد، اما غایت اصلی بیانات قرآن کریم انسانیت است: «نذیره برای بشریت»، «کافه برای مردم»، «برای جهانیان نذیره» باید بنویسیم. این دیدگاه

وی گفت: بر خلاف آن چیزی که ما فکر می کنیم مردم مردم عادی هستند، مردم متفکر و وکیل هستند! بنابراین، اگر مردم ببینند که در فضای زنده ای نفس می کشند که در آن نه سوء استفاده، نه طالع بینی، نه هزینه و نه تبعیض وجود دارد، به قانون احترام می گذارند، به افکار دیگران احترام می گذارند، هرچند ممکن است خودشان این را نپذیرند. نظر.!

وی با بیان اینکه اگر می خواهی انسانی زندگی کنی باید جهانی فکر کنی، گفت: نمی توان کشوری را بدون جهان بینی اداره کرد، آنها به هم مرتبط هستند، باید ادب را رعایت کرد، باید با دیگران رفتار کرد. البته بر اساس احترام، در حالی که ما مخالف تعامل با غریبه ها نیستیم، بارها گفته ایم که اگر دست کسی را بفشارید، انگشتان خود را بشمارید، این نوعی مراقبت است. پس اگر بخواهیم راحت زندگی کنیم راهش این است که سرگردان نباشیم و راه هیچکس را نبندیم! و در این مورد، هیچ کس با ما کاری ندارد.

ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود فرمودند: علم پوسته است و هر چه هست معلوم است، وقتی معلوم تغییر کند علم نیز تغییر می کند. معلوم است که هر چه هست مخلوق خداست و خداوند این مثلث ها را آفرید، مثلث آفرید، هر قسمت را لمس کن، مثلث است، نمونه اش وجود مبارک موسی کلیم در پاسخ فرعون است که فرمود: رب العالمین تو. از او آمده است. کیست گفت: خدای ما است که چیزی را که مصداق شیء است آفرید، کل شیء مخلوق خداست، این اصل مؤثر است. ثانیاً سیستم درونی او آنچه را که خواسته بود به او داد، (اَعْتى كولَّ شَیْءٍ خِلْقَهُ) سپس (ثومَّ حدی) هدایت كرد كه به كجا باید بروید، چه كار كنید، چگونه از این موجود، این مثلث در كل چیز استفاده كنید. یک راه مثبت . این سیستم موثر، این سیستم داخلی، این سیستم نهایی. هیچ چیز در دنیا مجرد نیست، مثلث است، چیزی بی نظم و بیهوده خلق نکنید!

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: اگر کل شیء مثلث است، برای ایشان مثلث است، اما این مثلث الان توهم شده، نظام مؤثر را رها کردند، کی خلقت را رها کرد، چرا خلق را رها کردند! مثلث مثله شده خودش علم جنازه است، این علم هیچ کس را به جایی نمی رساند و نخواهد برد، زیرا هر چه دنیا دارد از میدان دانش است و هر چه علم دارد از میدان علم است، این مثلث معروف مثل مرده است. ، علم تربیت، نه، اصرار قرآن بر علم است که علم حیات بخش است و انسان را زنده می کند.

وی گفت: علم دینی این نیست که تصویر امام و رهبری و آرم جمهوری اسلامی را در ابتدای کتاب ها قرار دهیم. این اسلامی نیست. این اسلام مالی است. در حالی که این چیزها خوب هستند و نوعی ادب اجتماعی هستند، اما این سؤالات علمی هستند. آن را دین نمی کند، بلکه یک علم دینی است، دانشگاه باید فکر کند و درباره این مثلث ها بحث کند.

وی با بیان اینکه فکر نمی میرد، گفت: آنچه باید در فضاهای علمی و دانشگاه ها مطرح شود این است که با مرگ می میریم یا از پوست بیرون می آییم؟! قرآن کریم آمده است که این را به ما بگوید ای مرد! شما مثل درختی نیستید که اول سبز شود و میوه بدهد و بعد چوب شود و بس! شما مانند پرنده ای هستید که پس از مرگ از قفس رها می شود، بدانید که مرگ پوسیدگی نیست، بلکه از پوست بیرون می آید. آنچه خداوند در سوره جاثیه و در پاسخ به کافرانی که فرمودند حیات ما چیزی جز مبدأ دنیا و مرگ و حیات طبیعت نیست و جز ازل و طبیعت ما را نمی کشد، فرمود: این گفته مبتنی بر علم و دانش نیست و عقل، اما بر جهل و توهم و می گویند خیال، آن است! آیا فکر می میرد؟! آیا می توان تصور کرد که دقیقاً این سیستم ایجاد شده و نظمی که آن را اداره می کند و هرکس هر کاری انجام می دهد حساب نشده است؟! فضای علمی دانشگاه های ما باید بیاید و این مسائل را مطرح کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در بخشی دیگر از سخنان خود در تشریح نقد افکار فرمودند: اگر می گویند نقد یعنی نصیحت کردن، نصیحت گفتن، نوشتن و اعتراض نیست، به این سوزن خیاطی می گویند منسا و به این خیاط می گویند. آنها می گویند، این اشتباه است. مردی که لباس ندارد بی شرف است و سوزن خیاطی و خیاط با ساختن لباس آبروی خود را حفظ می کنند. انتقاد و نصیحت هم باید یکسان باشد. این انتقاد نیست که آبروی مردم را با انتقاد از آنها در روزنامه ها و غیره ببریم. انتقادات و اشکالاتی وجود دارد، باید علمی و پژوهشی مطرح شود و آبروی مردم حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید