آیت الله جوادی آملی: هیچ تازیانه ای دردناک تر از فقر نیست. امروز این تازیانه کمر مردم را زخمی کرده است

آیت الله جوادی آملی: هیچ تازیانه ای دردناک تر از فقر نیست.  امروز این تازیانه کمر مردم را زخمی کرده است

آیت الله جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) گفت: امام صادق (علیه السلام) فرمودند اگر اراده قوی شود بدن هم قوی می شود. معنای این حدیث این است که نفس ذات است نه بدن; بنابراین اگر روح شجاعت داشته باشد، بدن نیز به او کمک می کند.

وی با تاکید بر لزوم ثابت قدم ماندن گفت: انسان باید از خدا بخواهد که در راه دین ثابت قدم بماند تا نه حوادث او را به زیر بکشد و نه شیطان او را فریب دهد. قرآن تأکید می کند که باید بر نیت خود ثابت قدم بود. یک وقت انسان در راه استقامت می کند و ثابت قدم می شود، یک وقت قبل از شروع کار و در حین نیت آن را از خدا می خواهد. روش دوم ارزش بیشتری دارد.

آیت الله جوادی آملی افزود: مؤمن نه کسی را بازی می کند و نه کسی می تواند او را بازی کند زیرا بر نفس خود غلبه کرده است و در روایات داریم که سبک ترین بت ها مجسمه های سنگی و سنگین ترین بت ها نفس هستند!

آیت الله جوادی آملی با اشاره به انواع تبلیغات تصریح کرد: تبلیغ یک بار به صورت کلامی است، این اثر خودش را دارد؛ تبلیغاتی که در آن تبلیغ می شود، یک بار به صورت کلامی است. این زمان تبلیغات عملی است. اگر به درد مردم برسیم، تبلیغات عملی کرده ایم و تاثیرگذاری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) فرمود خدایا به نان ما برکت بده و ما را از آن جدا نکن! چون اگر نان نباشد نمی توانیم نماز بخوانیم و روزه بگیریم. در این حدیث نان به معنای صرفه جویی است. اقتصاد را با تملک و طالع بینی نمی توان ساخت و اگر اقتصاد سالم نباشد دین هم نخواهد بود. در روایات می خوانیم که هیچ آفتی دردناک تر از فقر نیست و امروز این آفت کمر مردم را داغان کرده است و مسئولان باید برای رفع مشکلات چاره اندیشی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید