وزیر ارتباطات: تا پایان فروردین ماه، سه پیام رسان بله، ایتا و IGP متصل می شوند.

وزیر ارتباطات: تا پایان فروردین ماه، سه پیام رسان بله، ایتا و IGP متصل می شوند.

این مشکل قرار بود در دهه فجر و برای همه پیام رسان های داخلی اجرا شود اما به نظر می رسد فعلا بین سه پیام رسان اجرایی شود.

وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت از اتصال نسخه های جدید ITA، Yes و IGP تا پایان سال خبر داد. قرار بود این مشکل در دهه فجر و برای همه پیام رسان های داخلی محقق شود اما به نظر می رسد فعلا بین سه پیام رسان محقق شود.

عیسی زارع پور در این خصوص به خبرنگاران گفت: مرحله آزمایشی این ارتباط در اواخر سال گذشته و به خواست خداوند انجام شد و با نسخه های جدید ارائه شده توسط ایتا، بله و IGP، این پیام رسان ها می توانند با هر کدام ارتباط برقرار کنند. دیگران و کاربرانشان می توانند با یکدیگر پیام رد و بدل کنند.» این پروژه در واقع نوعی فرصت برای کاربران ایرانی است، بنابراین اگر شخصی در یکی از پیام رسان های ایرانی حضور داشته باشد می تواند از طریق این لینک با کاربران دیگر پیام رسان ها ارتباط برقرار کند.

جالب اینجاست که مدیر سابق IGP راه اندازی این طرح را ساده و پرهزینه اعلام کرده و مخالف این طرح بوده است. اما به نظر می رسد با تغییر سیاست ها و مدیران این گروه، سیاست IGP نیز تغییر کرد.
نکته مهم دیگر عدم مشارکت پیامرسان گپ در این طرح است. پیام رسان که اولین بار مدیرعامل آن اجرای چنین اتصالی را مطرح کرد و به نظر می رسد درگیر مشکلات فنی این پروژه باشد.

اجرای این طرح در شرایطی صورت می‌گیرد که فیلترینگ باعث شده دسترسی به اپلیکیشن‌های پرطرفدار خارجی در ایران محدود شود و حداقل ۵۰ درصد از پیام‌رسان‌های محبوب در دسترس کاربران ایرانی قرار ندارند.

یکی از دلایلی که مسئولان برای اجرای این طرح بیان کرده اند این است که انبوه پیام رسان های ایرانی باعث پراکندگی کاربران و سخت شدن انتخاب آنها می شود و با ایجاد یک پورتال واحد که نیاز به نصب پیام رسان دیگری برای ارتباط با کاربران ندارد. سایر برنامه ها مشکل کثرت حل خواهد شد و مردم به راحتی از پیام رسان های ایرانی استفاده خواهند کرد. یکی دیگر از دلایل اجرای طرح اتصال پیام رسان های ایرانی ایجاد بازار هدف بزرگتر برای کسب و کارهایی است که از پلتفرم های ایرانی استفاده می کنند تا پلتفرم های ایرانی بتوانند با پلتفرم های بزرگ خارجی رقابت کنند.

از این پس یکی از سوالاتی که در اجرای این طرح برای کاربران پیش می آید این است که آیا اطلاعاتی که داوطلبانه در اختیار یک پیام رسان قرار می دهند با سایر پیام رسان ها به اشتراک گذاشته می شود یا خیر؟ این موارد هنوز مشخص نشده است و انتظار می رود این موضوع از نظر حمایت قانونی و حفظ حریم شخصی کاربران مشخص شود.

ناگفته نماند که برخی از مدیران پیام رسان داخلی نیز معتقدند اجرای این طرح در بازاری که بازیگران آن همچنان در حال رشد هستند، می تواند به رشد برخی از این پیام رسان ها لطمه بزند و نه تنها فضای رقابتی ایجاد کند، بلکه رشد و نوآوری را از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید