حناس الگوی یک زن فعال موفق در جامعه / احیای نقش فراموش شده و برجسته زن در سینما


ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1855941

فیلم حناس با توجه به زندگی شهید داریوش رضایی نژاد از اواسط خرداد ماه در سینماهای سراسر کشور اکران شد و تیتریک به تحلیل و بررسی این فیلم پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک; فیلم سینمایی «حناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفا که یکی از جنجالی ترین فیلم های نمایش داده شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر بود، از نیمه خردادماه در سینماهای کشور اکران شده است.


این فیلم که بر اساس سلسله ترورهای دهه 80 و 90 ساخته شده، اولین اثر با محوریت زندگی شهدای هسته ای است که به داستانی آزاد از زندگی شهید داریوش رضایی نژاد می پردازد. پرداختی ملموس و زنانه از شخصیت شهره پیرانی همسر این شهید هسته ای که تلاش او برای حفظ امنیت خانواده اش را به تصویر می کشد.


فیلمنامه «حناس» که در ژانر ملودرام عاشقانه نوشته شده، سعی دارد مخاطب را با عمق تلخ ماجرای کشتار شخصیت های ملی آشنا کند..


ماجراهای هولناکی که در اول خرداد شاهد بودیم، سلسله قتل های دیگری بود، یعنی قتل شهید حسن صیاد هدی که صحنه شهادتش در ماشین و با تیراندازی یادآور لحظه قتل شهید داریوش رضایی نژاد است.


حناس جایگاه واقعی زنان را در انقلاب به تصویر می کشد


فاطمه محمدی پژوهشگر خانواده و مجری رادیو و تلویزیون در تحلیلی از فیلم حناس در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: یک زن می تواند چندین بار در زندگی خود و در مقابل چشمانش در یک اتفاق بسیار ساده مرده و زنده شود. جان خود را از دست می دهد از این به بعد با زنی آشنا می شویم که دنیا را می سازد.


ادامه داد: دختر آبدانان او خوشحال و خوش شانس بود که همسر شهید و زنی تاثیرگذار در جامعه شد.


محمدی افزود: ما در حناس هالک منعکس شدیم، زنی که نمی خواهد آگاه باشد اما وارد این جریان می شود و بعد مدیر این گرایش می شود.


مجری برنامه گفت: حناس یکی از بهترین فیلم های نقش یک زن تاثیرگذار در انقلاب است.


وی گفت: سرمایه گذاری روی فیلم های زنانه ریسک بسیار بالایی دارد و بسیاری از تهیه کنندگان این ریسک را نمی پذیرند و به نظر من هنر این ریسک را کرده است و این فیلم نقطه عطفی در تاریخ کشور خواهد بود.


محمدی ادامه داد: حناس روایتی واقعی از فضای خانواده است، صحبت از مادر و همسری است که امروز در اینستاگرام و رسانه ها مورد هجمه زیادی قرار گرفته اند.


این مجری تاکید کرد: همه ما باید برای دیدن این فیلم کمک کنیم چرا که قبل از ساخت هناس، سرمایه گذار زن را به عنوان یک ابزار معرفی می کرد اما حناس جایگاه واقعی زن در انقلاب را به تصویر می کشید چرا که نسل چهارم انقلاب یک نگاه است. او در موضوعات رسانه ای تخصص دارد.


وی ادامه داد: نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می دهند و نیمی دیگر را زنان تحت تاثیر قرار می دهند بنابراین باید به آثار سینمایی در این حوزه توجه ویژه شود.


محمدی در خاتمه خاطرنشان کرد: پدر آرمیتا بر اساس گذشت و از خودگذشتگی مادرش به این درجه رسید.

9e2c327a d808 4aff b317 b71c59a3da52 خبر خاکستری


هناس نقش پرحاشیه زن را در سینما احیا کرد


شهره پیرانی همسر شهید رضی نژاد در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: بیشتر شما مخاطبان عزیز می توانید به جای آرمیتا باشید و من با شما آرمیتا صحبت می کنم که زبان سخت و بسیار تاثیرگذاری است. “


وی ادامه داد: حناس فقط داستان زندگی شهر پیرانها نیست، داستان یک زن، مادر و همسر است که اگر هر کدام از ما در این شرایط قرار بگیریم، مهمترین چیز برای او اولویت است و راهی را انتخاب می کند. که آینده روشنی دارد.”


پیرانها افزود: حناس فقط داستان زندگی من نیست، داستان زنانی است که همسرانشان شغل خاصی دارند، افرادی که همیشه این ترس را با خود دارند.


همسر شهید گفت: خانم زارعی در جلسه مشترک با مریلا زارعی که در آن نقش اول را بازی کردم و چند ساعتی با هم صحبت کردیم، گفت: در بین نقش هایی که به من پیشنهاد شد این نقش را پذیرفتم چون نقشی بود. من بازی در این فیلم را به این دلیل انتخاب کردم که در سال های اخیر جریانی در سینما به وجود آمده که زنان را به حاشیه می برد و این فیلم بر نقش زنان تاکید داشت.


وی گفت: در حین صحبت با خانم زارعی فکر می کردم این فیلم داستان زندگی یک همسر شهید است اما بعد از آن به اهمیت نقش یک زن در این فیلم پی بردم. نسخه اول این فیلمنامه را خواندم و بقیه را به کارگردان واگذار کردم.»


پیرانی ادامه داد: مخاطبان در حال تماشای این فیلم با داستان جدیدی آشنا می شوند و این فیلم زندگی شهدای هسته ای را از منظر پوپولیستی روایت می کند و این با دسترسی مخاطب همراه است.


همسر شهید افزود: حجاب من قبل از شهادت داریوش چتر نبود و می خواستم این فیلم صادقانه باشد و این تصویر کلیشه ای از همسر و خانواده شهید را خنثی کنم و بگویم شهادت برای گروه خاصی نیست بلکه برای همه است. در این جامعه هدف و پیوند زیاد است، امیدوارم از فیلم لذت ببرید و برای ساختن آینده کشور تلاش کنید.

5a740630 b4c9 4da2 a673 105ee779d3f1 خبر خاکستری


حناس را در تقاطع حافظه و خواب می بینم


سحر دانشور، فعال فرهنگی و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: هر بار که حناس را می بینم چیزهای جدیدی برایم می آورد و بسیار خوشحالم که همسر شهید پشت کار است و این کمک می کند. اثربخشی فیلم.» او می سازد.


وی ادامه داد: حناس را در تقاطع خاطره و خواب می بینم، حالا آرمیتا یکی از مهم ترین خاطرات جمعی ایران با مادرش است.


دانشور افزود: خاطره حناس خاطره دردناکی است اما این خاطره در انقلاب اسلامی ابعاد مختلفی برای جامعه زنان ایجاد کرده است.


این کارشناس بیان کرد: آینده کشوری که آرمیتا در آن زندگی می کند برای پدر شهید مهم است و در آن راه گام برمی دارد و شاد می شود.


وی گفت: حناس فیلمی است که کنشگری زنانه را به نمایش می گذارد و این اثر توانست سینمای انقلاب اسلامی را در حوزه زنان احیا کند.


دانشور در خاتمه خاطرنشان کرد: سینمای اجتماعی ما قبل از حناس عمدتاً مبتنی بر گفتمان زنی افسرده و سرخورده بود و به نوعی بر سکوی نقد ایستاد، اما این فیلم دوربین را بر کنشگری زنان متمرکز کرد.

5fefe4bf f975 452b 966c f37f3682c9db خبر خاکستری


حناس الگوی یک بازیگر زن موفق را به مردم ارائه می دهد


مریم کتیری، دکترای روانشناسی و فعال رسانه ای در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: هر آنچه از نقش زن در انقلاب تاکنون در سینما گفته شده است، زن را فردی منفعل در جامعه معرفی می کند اما حناس راوی است. زن منفعل به زن فعال تبدیل می شود.


وی ادامه داد: شهید زیستن برای امثال من ایده آل است. مادران به پسرها یاد می دهند شهیدانه زندگی کنند و پسران ما در جامعه قهرمانان زیادی دارند، اما ما با الگو گرفتن از زنان و دختران جامعه به شدت فقیر هستیم و حناس الگوی یک زن فعال موفق است.» او جامعه را معرفی می کند.


کتیری افزود: کودک ما باید الگو را ببیند و لمس کند تا از آن ایده بگیرد. ملیکا به دلیل وابستگی رسانه ای نتوانست به یک الگوی موفق برای شاهزاده روم تبدیل شود، اما ما به آرمیتا در حنا بسیار امیدواریم، تنها فردی که می تواند الگوی جوان ما باشد.


وی گفت: در جامعه مدرن همه تلاش می کنند مدل هایی را معرفی کنند که از نظر زیبایی و پوشش برجسته باشند و مدل های هوشمند و علمی را به حاشیه برانند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام فیلم هایی که در سینمای ایران درباره مادران و همسران شهدا ساخته می شود این الگوها را به عنوان یک فرد منفعل در جامعه ارائه می کند اما حناس نقش یک زن منفعل را به یک زن فعال و یک رزمنده تبدیل کرده است. در حال ساختن تمدن آینده هستند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید