225 شهر کشور سینما ندارند/ 200 سینما در سال جاری تجهیز و فعال می شود


ساعت: 10:44
تاریخ انتشار: 26.08.1401
کد خبر: 1911452

خزایی گفت: در حال حاضر 225 شهر بالای 50 هزار نفر فاقد سالن سینما هستند و تا پایان امسال 200 سالن سینما تجهیز و به بهره برداری می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; هزائی رئیس سازمان سینمایی کشور امروز در جلسه بررسی مشکلات حوزه سینمایی تربت حیدریه گفت: اگر قرار باشد سالن سینمایی تجهیز و راه اندازی شود، عملیات اجرایی آن نزدیکتر است، لذا مسئولان محلی. باید تلاش کنیم ساختمان هایی را که بتوان از آن برای ساماندهی سینمای کشور استفاده کرد، منتقل کرد.» معرفی تا بتوانیم آن را تجهیز کنیم.

وی تصریح کرد: اگر ساختمانی از سوی بخش خصوصی یا شهرداری یا نهادهای عمومی غیردولتی آماده و تامین شود، آن را به طور کامل تجهیز می کنیم. البته مالک این سینما شهرداری یا همان موسسه است اما اپراتور قوی باید حداقل در پنج سال امسال معرفی و تعهد بدهد.

خزایی گفت: در حال حاضر 225 شهر بالای 50 هزار نفر فاقد سالن سینما هستند و تا پایان امسال 200 سالن سینما تجهیز و به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان سینمایی کشور افزود: به همین دلیل 15 شهر خراسان رضوی فاقد سالن سینما هستند و توجه جدی به مقوله سینماها و زیرساخت های سینمایی نداشته اند، به همین دلیل سفر و گفتگو با هنرمندان را آغاز کردیم و شمارش و مشکلات را مطالعه کنید ما در تلاش هستیم تا آن را برطرف کنیم.

خزایی ادامه داد: اکنون 600 سینمای فعال در کشور داریم و این در حالی است که به این حوزه توجه لازم نشده است.


هر سالنی که امکان سینما داشته باشد را تجهیز می کنیم

وی افزود: قانون به وزارت فرهنگ و ارشاد اجازه داد باب تجهیزات و امکانات باز کند، هر سالن تا 1.5 میلیارد تومان هزینه دارد، بنابراین یک پردیس حداقل سه میلیارد تومان نیاز دارد.

رئیس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: تا پایان امسال 200 سینما را فعال می کنیم که از این تعداد 35 سینما با حمایت سازمان سینمایی به خراسان اضافه می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری ها باید به فکر سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر باشند، افزود: در سراسر کشور بخش خصوصی وارد عرصه هنر شده است زیرا ما متکی به بودجه دولتی نیستیم، بنابراین وقتی بخش خصوصی می داند می تواند استفاده کند. اگر به صورت تجاری کار کند حتما در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری می کند و مبلغی را که برای تجهیزات گرفته ایم پرداخت می کنیم.

وی در خصوص انجمن سینمای جوانان در این منطقه گفت: استان یا شهرستان برای صدور پروانه ساخت سینمای جوانان باید متعهد به سینمای جوان باشند، بنابراین در تربت حیدریه امکان داشت و مجوز صادر شد اما به مرور زمان مسئولان محلی. از نامزدی خود کناره گیری کردند.

خزاعی همچنین مبلغ 200 میلیون تومان برای دفتر انجمن سینمایی تربت حیدریه اختصاص داد و گفت: در رابطه با حکم قانون، مجوز اختصاص یک میلیارد تومان برای تجهیز هر سالن بالای 1.5 و بدون صندلی به ما داده شد.

وی گفت: برای تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران برنامه داریم و برنامه ریزی های لازم و تامین بودجه این سفرها را تا تجهیز کامل دفاتر در پایان سال انجام خواهیم داد.


جایی برای پخش فیلم نداریم/بی صبرانه منتظر وعده های مسئولان هستیم

نخعی نیا رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار داشت: در تربت حیدریه جایی برای پخش فیلم نداریم و سینمای 22 بهمن در اواسط دهه 80 کلنگ زنی شد و قرار شد سینمای جدید ساخته شود. ، اما مردم این منطقه همچنان چشم انتظار وعده های خود هستند.

وی گفت: در سال 1392 با انجمن سینمای جوانان قراردادی برای استفاده از سالن اندیشه به عنوان سالن سینما بسته بودیم و اکنون قرارداد به پایان رسیده و این سالن به بخش خصوصی واگذار شده است.

نخعی نیا افزود: مکان یابی پردیس سینمایی امید در شهریور 1397 تعیین شد و با جمعیت جوان ساکن در شهر، فضای کافی و وجود شش مرکز دانشگاهی در این منطقه، مقرر شد این مکان به عنوان پردیس سینمایی ارائه شود.

تربت حیدریه رئیس فرهنگ و ارشاد گفت: هنرمندان انجمن سینمای جوان این منطقه جایی در این شهرستان ندارند و برای پرداخت اجاره بها با مشکل مواجه هستیم.


شهری که بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون دارد اما فاقد سینما است

مهدی زاهدی عضو کمیته فرهنگی شورای شهر تربت حیدریه با اشاره به اینکه شهری که هنرمندان صاحب نام سینما و تلویزیون دارد اما سینما ندارد گفت: تفاهم نامه ای از سوی شهرداری با سینما منعقد شد. موسسه در سال 2018 بله تبدیل به بزرگترین شهر بدون سینما در خراسان رضوی می شود، باید پردیس سینمایی برای آن ساخته شود.

وی گفت: در نهایت با مساعدت شورای ششم هزار متر مربع زمین راه و شهرسازی برای توسعه در پارک مینوی ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف گرفتیم و خواستار تهیه نقشه و افزایش کمک های بلاعوض شدیم.

زاهدی افزود: طرح ها توسط موسسه بهمن سبز در حال تهیه و بررسی است اما درخواست ما افزایش مبلغ بود اما شرایط قرارداد تغییر کرد و امروز باید در حوزه سازه و ساختمان به سینما کمک کنیم، بنابراین ما نمی توانیم پروژه را شروع کنیم و انتظار داریم یک و نیم میلیارد برای ساخت پروژه اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید