نورا نتیجه تلاش پزشکان متخصص سپاه پاسداران/ افزایش 20 برابری آنتی بادی های عروق کرونر در داوطلبان واکسن نورا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; مطالعات اولیه این واکسن نوترکیب کرونری توسط پژوهشگران فرهیخته دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و دانشگاه امام حسین(ع) و با حمایت قاطع معاونت تحقیقات و فناوری سپاه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه بقیع آغاز شد. به دنبال مطالعات بیوانفورماتیک، طراحی چندین پروتئین نوترکیب و تولید بعدی آنها در میزبان پروکاریوتی در 11 مارس آغاز شد و در اواخر ماه مه 1999 منجر به تولید آزمایشی چهار پروتئین نوترکیب به عنوان کاندیدای واکسن پروتئین شد.

پس از موفقیت آمیز بودن تست های اولیه و تایید عملکرد آنها، مطالعه اولیه این پروتئین ها در گروه های موش انجام شد و ایمنی زایی آن ها به صورت کمی و کیفی با تست های الایزا بررسی شد. این مدل در چندین آزمایش برای انتخاب پروتئین برتر، فرمولاسیون، تعیین دوز و سایر خصوصیات حیوانی مورد ارزیابی قرار گرفته است. تولید آزمایشی تحت شرایط GMP و یک فرآیند آزمایش بالینی در گروه‌هایی از حیوانات از 3 گونه مختلف موش، خرگوش و میمون به صورت موازی انجام شد. انجام آزمایشات پیش بالینی پس از دریافت نتایج آزمایشات VNT بر روی 3 گونه جانوری و در نهایت انجام آزمایش به چالش کشیدن میمون ها با ویروس تاج زنده، ایمنی زایی این حیوانات و سلامت و ایمنی این واکسن را با موفقیت کامل ثابت کرد.

طی کلیه ارزیابی های کمی و کیفی سازمان غذا و دارو و در نهایت ارائه منشور اخلاقی در پژوهش توسط کمیته ملی واکسن شرکت دانش بنیان آمیتیس ژن به نمایندگی از این دانشگاه تا پایان سال جاری انجام شد. ژوئن. واکسن 1400 نورا یک پروتئین نوترکیب است و در تخمیرها در شرایط GMP تولید می شود و سپس وارد فرآیند تصفیه شده و پس از گذراندن تست های کنترل کیفی وارد مرحله فرمولاسیون شده و در نهایت ویال ها را پر می کند.


cbffe1b1 55c8 43d3 8641 afbd9c96ce28 خبر خاکستری

تمامی مراحل تولید واکسن تحت نظارت کامل و مستمر واحدهای کنترل و تضمین کیفیت مورد تایید سازمان غذا و دارو جهت اطمینان از سلامت و اثربخشی این واکسن انجام می شود. به یاری خداوند خط تولید انبوه واکسن نورا را از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) راه اندازی کردیم تا محصولی با کیفیت سالم و مطابق با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در خدمت هموطنان عزیز و رفع نیازهای ملی کشور باشد. بهداشت و درمان و سپس صادرات آن با تلاش مستمر و شبانه روزی انجام شده و ادامه دارد.

به گفته دکتر جعفر سلیمانیان (ایمونولوژیست)، بررسی ها نشان می دهد که 21 روز پس از تزریق دوز تقویت کننده واکسن نورا، سطح آنتی بادی علیه آنتی بادی اتصال دهنده به ویروس (RBD) به طور چشمگیری بین 15 تا 20 برابر افزایش یافته است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ظرفیت فعلی تولید ماهانه واکسن نورا حدود سه میلیون دوز است که با توجه به نیاز کشور می توان این ظرفیت را افزایش داد. این واکسن یکی از مناسب‌ترین واکسن‌ها برای تزریق دوز سوم است، زیرا بازده بالایی در حدود 90 درصد دارد و مقدار مناسبی آنتی‌بادی در بدن تولید می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید