زمان اجرای «قانون جدید بازنشستگی» اعلام شد.

زمان اجرای «قانون جدید بازنشستگی» اعلام شد.

سلطان مرتضوی درباره مصوبه مجلس درباره حقوق بازنشستگان گفت: منابع پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان از کسورات قانونی شاغلان و کارگران بخش خصوصی و دولتی با در نظر گرفتن افزایش میانگین امید به زندگی، پایداری تامین می شود. ضریب و حمایت از وسایلی که در چارچوب مقررات و شاخص ها می باشد حقوق 6 نفر به ازای 1 مستمری بگیر به شدت کاهش یافته است.

وزیر کار ادامه داد: در صندوق تامین اجتماعی که بهترین صندوق است، چهار و یک دهم حقوق یک مستمری بگیر، در صندوق بازنشستگی کشوری هفت دهم حقوق یک مستمری بگیر، صندوق های زیادی تعیین شده است. . به عنوان صندوق های بسته و دلیل آن کاهش شاخص امید به زندگی و هزینه های زندگی است، پیشنهاد دولت برای افزایش سه ماهه خدمت کارکنان دولت در طول برنامه در مجلس اصلاح شد.

وی تاکید کرد: افرادی که دارای 28 و 29 سال سابقه خدمت هستند مشمول این قانون نیستند و اجرای این قانون از ابتدای سال 1405 آغاز می شود.

طبق قانون جدید سن بازنشستگی، سابقه بازنشستگان که در ضرایب سنی مختلف متفاوت است، بر اساس میزان سابقه ای که بیمه شده تاکنون داشته است، در ردیف های مختلف ضرایب به سابقه بازنشستگی مورد نیاز وی اضافه می شود. .

بر اساس این روش محاسبه که برای ضرایب سنی مختلف متفاوت است، فرد بیمه شده با توجه به میزان سابقه ای که تاکنون داشته است در ردیف های ضرایب مختلف به سابقه بازنشستگی مورد نیاز وی اضافه می شود. بنابراین هر چه تعداد سوابق نیروی کار بیمه شده قبل از اجرای برنامه هفتم توسعه و ابلاغ آن توسط دولت بیشتر باشد، سابقه کمتری برای بازنشستگی افراد وجود دارد و سوابق کمتری قبل از اجرا و ابلاغ این روش جدید وجود دارد. با محاسبه حقوق بازنشستگی، او باید سابقه بیشتری را برای بازنشستگی تکمیل کند.

البته نحوه محاسبه برای خانم ها و آقایان متفاوت است و جدول مربوطه مربوط به ارقامی است که بر اساس سن بازنشستگی 62 سال (یعنی سن بازنشستگی تعیین شده در این قانون برای آقایان) و محاسبه برای کار در نظر گرفته شده است. زنانی که سن بازنشستگی آنها 55 سال تمام شده است، با همین روش ارقام متفاوت و کمتری به همراه خواهد داشت.

بدیهی است طبق قانون تامین اجتماعی سنوات بیشتر در میزان مستمری مستمری بگیران تاثیرگذار خواهد بود.

جدول محاسبه سن و خدمت مستمری در قانون جدید
جدول زیر میزان خدمت مورد نیاز در نیروی کار پس از اعمال این روش محاسبه مستمری با سنوات مختلف خدمت را نشان می دهد. مثلاً فردی که شش سال تمام کار کرده و بیمه تماماً برای او پرداخت شده و رد شده است، طبق این جدول باید در مجموع به 40 سال خدمت برسد، یعنی باید بیمه پرداخت کند و کار برای 34 سال دیگر کاهش یافت تا بتواند بازنشسته شود. مگر اینکه زودتر از آن 34 سال 62 ساله شود (در این صورت با خدمت کمتر بازنشسته می شود).