زمستان سرد بهارستان و پاستور است

زمستان سرد بهارستان و پاستور است

روز جدید : چالش نمایندگان با وزرای دولت سیزدهم ادامه دارد. سلمان ذاکر ارومیه این هفته از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بی عدالتی در توزیع اشتغال در استان های ثروتمند و محروم سوال پرسید و نماینده آبادان در مجلس نیز وزیر راه را به استیضاح تهدید کرد. با این حال، نمایندگان برای رأی دادن به وزرای کابینه ابراهیم رئیسی آماده بودند. اما باز هم وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نتوانست از بهارستان رای بیاورد و در نهایت این وزارتخانه به گزینه سوم دولت رسید. اما در مدت کوتاهی که از روی کار آمدن دولت می گذرد، مجلس تهدید به زیر سوال بردن استیضاح وزرا کرده است که آخرین آن محتبی محفوظی نماینده آبادان بود که به رستم قاسمی وزیر راه 10 روز فرصت داد تا راه های خروجی حوزه انتخابیه خود را ساماندهی کند. در غیر این صورت در استفاده از ابزارهای نظارتی یک گام فراتر خواهد رفت و موضوع استیضاح وزیر را مطرح می کند.

سخنگوی آبادان با اشاره به تصادف 13 دی ماه و جان باختن 10 کارگر، گفت: این به دلیل گسیختگی راه های ماست. اکنون صبر مردم ما به پایان رسیده و جام صبر ما به عنوان نمایندگان مردم پر شده است و اگر تا پایان مهلت یک هفته ای یا 10 روزه شاهد اقدام جدی نباشیم، به وزارت راه می دهیم و توسعه شهری وارد فاز استفاده از ابزارهای قانونی خواهیم شد.»

وی گفت: ما قبلاً موضوع را مطرح و مطرح کردیم و قطعا در این مرحله در استفاده از ابزارهای نظارتی یک گام جلوتر خواهیم رفت و موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مطرح خواهیم کرد. .

سخنگوی حلال پیش از این درباره آغاز استیضاح برخی وزرا در میان نمایندگان گفته بود: «ما با هیچکس برادری نداریم، من یکی از نمایندگانی بودم که از آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کردم. من 28 سخنرانی برای ایشان ایراد کرده ام و کاملا موافقم که دولت سیزدهم باید رویکرد انقلابی گفتمان انقلابی داشته باشد.»

گانی نظری ادامه داد: ما هیچ چک سفید امضایی به کسی نداده ایم. حالا کاری که برخی وزرا در حوزه انتصابات انجام می دهند، با خانواده بازی می کنند یا کارها را درهم و برهم انجام می دهند یا ضعف هایی که دارند، ضربه ای به جریان انقلابی است. «آنها باید بازجویی شوند و پاسخگو باشند و ما کسی را نمی شناسیم.

در اولین روزهای آبان ماه یکی دیگر از نمایندگان تسامح در دولت گفته بود که دائمی نمی شود، البته علی یزدیها، نماینده تهران درباره وعده ساخت یک میلیون مسکن گفت: با دولت و وزرا مهربانانه رفتار می کنند. بنابراین دولت تازه کار خود را آغاز کرده است. «الان اگر مدتی بگذرد و نمایندگان به عنوان نتیجه محسوس و عملی کار دولت دستگیر نشوند، قطعا تذکرات و سوالات خود را آغاز خواهند کرد. وی ادامه داد: هر حرفی که وزرا می زنند، نمایندگان نظر می دهند و به وعده های خود عمل می کنند. به عنوان مثال اخیراً فاطمی امین وزیر صمت گفته بود که از سال آینده ثبت نام خودرو نخواهیم داشت. یعنی تیراژ آنقدر زیاد است که نیاز را برآورده می کند. این سخنان به تعهد این وزیر تبدیل می شود که بعداً از وی خواهیم پرسید.» امضا برای بازجویی اوست. سیاهکلی در گفت و گو با رویداد۲۴ عملکرد ضعیف وزیر صمت در حوزه خودرو و معادن را یکی از مهم ترین دلایل استیضاح فاطمی امین عنوان کرد.

اولین قربانی تحت تعقیب است

یکی دیگر از وزیرانی که نام او از استیضاح شنیده می شود، احسان هندوزی، وزیر اقتصاد بود. اواسط آبان ماه اعلام شد که رئیس جمهور وضعیت بورس را به وزیرش گوشزد کرده است. اما روابط عمومی این وزارتخانه هرگونه اظهارات این مدیر را تکذیب کرد. اما انتقادات نمایندگان از این خانواده به پایان نرسید. وزیر حتی برای پاسخ به سوال نمایندگان به جلسه علنی مجلس دعوت شد اما گلمرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز استیضاح وزیر اقتصاد را رد کرد. اما گفت: ممکن است در این دوره انتقاداتی وجود داشته باشد. اما مشکل این است که مجلس قانوناً می تواند سؤال کند، استیضاح کند، مطالبه کند و مورد سؤال قرار گیرد و ما در مواقع لزوم به این تعهدات قانونی عمل خواهیم کرد. وی گفت: اما برای طرح موضوع، اکنون استیضاح وزیر خاصی را در دستور کار داریم، من اصلا آن را تایید نمی کنم. کاظم دلهوس نماینده صومعه سرا از هندوزی خواست پاسخ دهد که چرا نه تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازارها نیز به هم ریخته است؟ علیرضا رحیمی از اعضای هیات رئیسه مجلس نیز در پاسخ به این سوال که “فرمانده ستاد اقتصادی کیست؟” جلیل رحیمی، جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به وزیر اعتراض کرد که چرا شاهد اقدامات غیرکارشناسی هستیم.

باز هم نمایندگان از دولت استعفا ندادند و این بار در 19 آبان گزارش شد که نماینده آبادان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص عدم برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال در کشور به ویژه در مناطق مرزی سوال کرده است. در دولت سیزدهم نیز «انتصابات فامیلی» انجام شد. به همین دلیل است که محمد حسن آصفری نماینده اراک و 34 نماینده دیگر به رئیس جمهور درباره لزوم جلوگیری از انتصابات خانوادگی و نادیده گرفتن شایسته سالاری در دستگاه های دولتی هشدار دادند.

شکایات دولتی

اما دولت از این رویه خشنود نبود و نایب رئیس مجلس در نشست خبری گفت: تعامل دولت و مجلس یک موضوع راهبردی است و تاکید می کنیم همیشه باید بین دولت و مجلس همکاری وجود داشته باشد. مجلس مجلس خدمت کند. ما باید از مشکلات پیرامونی و تنش زا اجتناب کنیم. زیرا دود چالش ها در چشم مردم بلند می شود.»
محمد حسینی پس از درخواست از نمایندگان مجلس برای فرصت دادن به دولت و وزرا، گفت: در حال حاضر 39 سوال از وزیر نیرو در خصوص کم آبی مطرح شده است. اما وزرای دولت به تازگی آمده اند و ما انتظار داریم که نمایندگان به وزرا فرصت دهند تا عملکرد آنها را ببینند. زیرا وزرای جدید قطعا نقشی در مشکلات فعلی نداشتند. 255 سوال از دولت پرسیده شد که حق نمایندگان است. اما اگر وزرا به سوالات خود ادامه دهند، کار خود را انجام نمی دهند.وی ادامه داد: فقط سه نماینده صد سوال کردند. دولت قول می دهد در چهار سال چهار میلیون خانه بسازد، نمایندگان مجلس منتظر بمانند و بپرسند که آیا کمبودی وجود دارد یا خیر. اما تازه شروع شده است. «تاکید ما بر این است که این ارتباط را داشته باشیم و به جای حضور وزرا در وزارتخانه ها به مجلس بروند و با نمایندگان صحبت کنند.

به هر حال شرایط دولت و مجلس دیگر مثل قبل نیست و حتی برخی از نمایندگان این موضوع را در جلسه علنی مجلس مطرح کردند. اخیرا فضه حسین مالکی، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در سخنانی گفته است: «دلیل اصلی این سردی روابط، عدم پاسخگویی وزرا به نمایندگان مجلس است. ادامه این روند به نفع دو قدرت نیست.» رئیس دولت باید به وزرا تذکر دهد که در روابط خود با نمایندگان تجدید نظر کنند. کاظم موسوی نماینده اردبیل نیز در تذکر شفاهی گفت: وزرا به رفتار و اظهارات نمایندگان توجهی ندارند. برخی از وزرایی که در اینجا 250 تا 270 رای آورده اند اگر امروز رای بیاورند 50 رای نمی آورند. این را به آقای محبر، معاون اول رئیس جمهور هم گفتم.

طی سه ماه آینده دولت و مجلس با بودجه 1401 با چالش بزرگی مواجه خواهند شد که باید دید آیا وزرا و نمایندگان مجلس در این زمینه به توافق و همکاری خواهند رسید یا شاهد سوال وزرا خواهیم بود یا خیر. سال آینده مورد سوال قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید