زمین های مازاد دولت در اختیار توسعه مسکن ملی قرار می گیرد


ساعت: 14:36
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1894753

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری گفت: همه دستگاه ها موظف هستند زمین های مازاد خود را به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند، بنابراین تاکنون دستگاه های اجرایی زمین های آنها را بررسی کرده و زمین های مازاد بر آن به وزارت راه و شهرسازی بازگردانده شود. دولت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا فهاری معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری سازمان ملی زمین و مسکن درباره واگذاری زمین توسط دستگاه های دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: همه دستگاه ها موظفند زمین های مازاد خود را به وزارتخانه واگذار کنند. سازمان راه و شهرسازی تاکنون در مراجع اجرایی اراضی آنها تجدید نظر شده و پیش بینی می شود اراضی مازاد به دولت بازگردانده شود.

وی با اشاره به کاهش شدید تولید مسکن در سال های اخیر گفت: با افزایش تقاضای مسکن مواجه هستیم، بنابراین چاره ای جز افزایش تولید مسکن نداریم.

تامین زمین برای اجرای طرح ملی تحرک هیچ مشکلی ندارد

معاون وزیر راه و فواید عمومی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح ملی تحرک هیچ مشکلی برای تامین زمین وجود ندارد، بیان کرد: پیش بینی های لازم برای تامین اعتبار اجرای این طرح نیز انجام شده است. تاکنون حدود یک میلیون و 700 هزار واحد زمین اعطا شده است که به طور متوسط ​​70 واحد در هکتار برآورد شده است.

وی در خصوص کمبود زمین در برخی استان ها گفت: در تهران، استان سیستان و بلوچستان مشکل کمبود زمین داریم که قرار است با تراکم بیشتری احداث شود. همچنین واگذاری 35 هزار هکتار زمین از سایر شهرستان ها به محدوده شهرستان در دستور کار شورای برنامه ریزی استان قرار دارد و با احتساب آنها سه میلیون و 200 هزار واحد زمین تامین می شود. زمین برای ساخت 800 هزار واحد مسکونی روستایی نیز در نظر گرفته شده و به تدریج تامین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره زمین مازاد دستگاه های اجرایی در استان تهران گفت: 27.3 هکتار از اراضی مازاد دستگاه های اجرایی در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفته است اما از آنجایی که تعداد زیادی داریم. محدودیت تامین زمین در یک شهر تهران این طرح در شهرهای مجاور از جمله پردیس، گرمسار، ایوانکی و پرند اجرا می شود. همچنین در شهرستان دماوند زمین هایی برای شرق استان تهران آماده شده است.

فهاری با اشاره به امکان ساخت شهرک های جدید در تهران تاکید کرد: 60 هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی در اختیار دستگاه های اجرایی شناسایی شده که از این میزان 7 هزار هکتار معادل بیش از 10 درصد قابل استرداد به دولت است. .

وی تصریح کرد: زمین های دولتی برای اجرای طرح ملی ساخت مسکن به صورت رایگان و به مدت 99 سال در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

هزینه بالای زمین برای ساخت و ساز مسکونی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گرانی زمین برای ساخت مسکن گفت: این مشکل ساخت و ساز را غیراقتصادی کرده و سازنده در شرایط فعلی حاضر به تولید مسکن نیست. کاری که دولت انجام می دهد این است که با افزایش تعداد واحدهای تولیدی، قیمت واحد را کاهش می دهد.

فهاری در خصوص انتقاد وزارت نیرو از تامین زیرساخت های آب و برق در طرح نهضت ملی مسکن گفت: در این طرح جمعیت جدیدی ایجاد نمی شود بلکه جمعیت جابه جا می شود. بنابراین برای تامین آب شرب واحدهای نهضت ملی مسکن مشکلی نداریم مگر در جاهایی که رشد جمعیت داریم.

رئیس کل سازمان ملی مسکن در خصوص عدم همکاری وزارت علوم در واگذاری زمین مازاد به دانشگاه های نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: ما نیز با منطق وزارت علوم در خصوص رشد تولید علم موافقیم. مراکز علم و فناوری پارک می کنند، اما زمین هایی که می گوییم مال وزارت علوم است، مال وزارت راه است و برای واگذاری شهرسازی، این زمین زائد بر دانشگاه هاست. با توجه به توسعه آموزش الکترونیکی نیاز به یادگیری کلاسیک و حضور در کلاس های دانشگاه کمتر احساس می شود. بنابراین وزارت علوم باید زمین های مازاد را به وزارت راه و فواید عمومی برگرداند. به خصوص اینکه زمین های متعلق به دانشگاه ها عمدتاً در محدوده شهر قرار دارند و نیازی به توسعه محدوده شهر نیست. 850 هکتار از اراضی وزارت علوم مازاد شناسایی شد.

وی ادامه داد: موسساتی که زمین های در اختیار خود را در اختیار نهضت ملی مسکن قرار می دهند می توانند کارکنان خود را که واجد شرایط این طرح هستند معرفی کنند و بخشی از این زمین ها و واحدهای مسکونی برای اسکان کارکنان این سازمان استفاده شود. plan.Devices اختصاص داده شده است.

فهاری یادآور شد: تمامی هزینه های آماده سازی به عهده داوطلب بوده و برای هر واحد 25 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. اما برای متقاضیان دهک پایین، وزارت راه و شهرسازی ابتدا عوارض آماده سازی مقیم را پرداخت می کند و پس از آن در زمان تسلیم از متقاضی دارای تسهیلات اخذ می شود.

آماده سازی زمین برای شهرهایی با شیب تند هزینه بیشتری دارد

به گفته وی، آماده سازی زمین به معنای پایین آمدن سطح زمین برای بارگیری است و زیرساخت هایی نیز در زمان آماده سازی زمین پیش بینی شده است. هزینه های آماده سازی زمین برای شهرهایی که شیب تند دارند گرانتر است و برخی از سازمان ها مانند بنیاد مصطفیضفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم و قرارگاه امام حسن مجتبی بخشی از کار آماده سازی را با هزینه شخصی انجام می دهند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت خانه های نهادی گفت: بر اساس قانون وزارت اقتصاد، سرشماری و فروش خانه های نهادی بر عهده وی است.

وی ادامه داد: تمام خانه های نهادی باید فروخته شود و درآمد حاصل از فروش آنها به خزانه واریز شود. 20 درصد وجوه دریافتی به عنوان سهم بهای تمام شده ودیعه مسکن کارکنان به دستگاه اجرایی ذیربط عودت می شود اما عموماً چیزی به نام سایر خانه های سازمانی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید