زندگی چادری در خوی ادامه دارد/ زلزله زدگان توان اجاره خانه را ندارند

زندگی چادری در خوی ادامه دارد/ زلزله زدگان توان اجاره خانه را ندارند

بیش از 100 روز از زلزله 5.9 ریشتری می گذرد، بسیاری از ساکنان مناطق زلزله زده در ناامنی به سر می برند و در چادر زندگی می کنند.

دیروز ساعت 12 ظهر حالمون خوب بود. چند چادر هلال احمر هنوز کنار جاده و در حیاط خانه ها ایستاده است. هر چه به شهر نزدیک می شوید از تعداد چادرها کم شده و دیگر چادری در شهر نمی بینید. مردم مشغول زندگی روزمره خود هستند در یک کلام می توان گفت زندگی در حال و هوا جریان دارد.

برای اطلاع از وضعیت زلزله زدگان در کانون اصلی زلزله به روستاهای «پره»، «زاویه حسن خان» می رویم، در این منطقه هنوز چند خانواده در چادر زندگی می کنند. ما می گوید: برخی از خانه های آسیب دیده بازسازی شده و مردم در خانه های خود اسکان یافته اند، اما برخی از خانه هایی که در زلزله ویران شده و باید بازسازی می شدند، هنوز بازسازی نشده اند.

شهروند دیگری که در چادر زندگی می کند می گوید: اجاره خانه در این مناطق بسیار بالاست و این موضوع ما را با مشکلاتی مواجه کرده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا ساخت خانه مسکونی خود در چادر زندگی کنیم.

هنگام عبور از خیابان های روستا مشاهده می شود که این مناطق از وضعیت بحرانی خارج شده اند اما به گفته اهالی مشکل در حال حاضر ناامنی خانه های متروکه است و از زمان پیدایش این خانه ها سالم است، بنیاد مسکن این خانه ها را جزو خانه های تخریبی ندانسته و در لیست تعمیرات قرار نداده تا این خانه ها اصلاً برای سکونت امن نباشند.

به همین دلیل بسیاری از خانواده ها هنوز در چادر زندگی می کنند زیرا از استحکام خانه های ترک خورده خود مطمئن نیستند.

یکی از اهالی این منطقه در گفتگو با ما با بیان اینکه پس از شنیدن خبر زلزله شب گذشته در سراب دوباره ترس و دلهره در این مناطق حاکم شد، از خانه های خود بیرون آمدند.

وی می افزاید: بازسازی منازل به کندی پیش می رود و توزیع وام یا کمک های بلاعوض برای بازسازی عادلانه انجام نمی شود.

وی می گوید: در حال حاضر در این منطقه و حتی شهر خوی خانه ای برای اجاره یافت نمی شود و اجاره بها افزایش قابل توجهی داشته است.

مشاهدات نشان می دهد که با گذشت بیش از 100 روز از زلزله 9.5 ریشتری خوی، همچنان درد این زلزله در شهرستان خوی باقی است. اکثر مردم نه پول دارند و نه سرپناه، بنابراین نمی توانند خانه ای اجاره کنند و در چادر زندگی کنند. از وعده های داده شده برای بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی و ارائه تسهیلات رایگان و کم بهره خبری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید